Moţiunea „Salvaţi metroul bucureştean!” dă soluţii de reluare a lucrărilor la tronsonul Dr. Taberei – Universitate

În moţiunea simplă “Salvaţi metroul bucureştean!” depusă la Camera Deputaţilor şi care va fi dezbătută şi votată miercurea viitoare, PDL dă Guvernului o soluţie pentru asigurarea finanţării necesare continuării lucrărilor la metrou: un transfer de banilor din taxa de Timbru, colectată de Ministerul Mediului, până la prima rectificare bugetară, când să vor face corecturile necesare, iar Metrorex va primi sumele necesare pentru întreg anul. Cei 51 de semnatari ai moţiunii arată că suma minimă necesară reluării lucrărilor oprite de acum o lună şi acoperirii costurilor de producţie pentru perioada aprilie-iunie este de 200 de milioane de lei. De asemenea, diferenţa ce ar urma să asigure plata investiţiei pentru perioada iulie-decembrie – ce ar putea fi asigurată la rectificarea bugetară – este de 350 de milioane de lei. O parte din această sumă ar putea fi alocată proiectului Magistralei 6 de metrou, ce va asigura legătura între Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Otopeni.

Despre continuarea lucrărilor „la cel mai mare obiectiv de investiţii al momentului din România” – Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei-Eroilor -, democrat-liberalii acuză Guvernul că a alocată în bugetul de stat numai 114,33 milioane de lei, faţă de necesarul de 550 milioane de lei.

Însă cum 112 milioane de lei reprezintă numai datoriile către constructori pentru anul 2012, banii alocaţi magistralei sunt, de fapt, 2 milioane de lei.

Ei amintesc şi că la rectificarea bugetară din august 2012, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a redus bugetul de investiţii al Metrorex SA cu suma de 200 milioane de lei, bani care au fost redistribuiţi CNADNR şi „utilizaţi în campania electorală pentru diverse alte investiţii, cum ar fi reabilitarea drumului naţional Baia Mare-Satu Mare”.

Pierderi anuale de 50 mil lei şi locuri de muncă puse în pericol

Deputaţii democrat-liberali atenţionează că sistarea lucrărilor la Magistrala 5 aduce pierderi şi costuri anuale estimate la minimum 50 de milioane de lei. În plus, numărul total al angajaţilor disponibilizaţi prin sistarea acestor investiţii se ridică la peste 3.000 de persoane din cadrul şantierelor din Bucureşti, la care se adaugă alte câteva mii din industria pe orizontală.

Iniţiatorii moţiunii îi invită pe ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, şi pe ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, să viziteze zona Valea Ialomiţei din Drumul Taberei ţi să constate „pericolul în care trăiesc locuitorii din zonă din cauza opririi lucrărilor la Magistrala 5”.

Ei adaugă că o altă problemă importantă pe care trebuie să o rezolve cei doi miniştri este legată de stabilirea modului de finanţare a cheltuielilor de punere în siguranţă a lucrărilor executate, inclusiv a proiectului tehnic aferent.

De asemenea, PDL reclamă că Guvernul nu asigură fondurile necesare continuării procesului de implementare şi începere a execuţiei Magistralei 6 de metrou – legătura reţelei de metrou a municipiului Bucureşti cu Aeroportul „Henri Coandă” – Otopeni şi nici pentru continuarea extinderii Magistralei 4 de metrou Gara de Nord – Laminorului.

Despre Magistrala 6, democrat-liberalii amintesc faptul că reprezintă un de mediu în accepţiunea specialiştilor de la Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională (JICA), responsabilă cu implementarea acestui proiect.

Deputaţii PDL mai arată că, în prezent, există resurse financiare disponibile în Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T), pentru 2013 fiind alocaţi de către UE 901,44 milioane de lei, astfel că „se impune întreprinderea imediată, prin Ministerul Fondurilor Europene, a măsurilor necesare pentru completarea POS-T cu investiţiile de la metrou”.

Ei insistă că un obiectiv eligibil pentru POS-T trebuie să fie legat de dezvoltarea reţelei de transport urban şi metropolitan, deoarece “în marile metropole ale lumii metroul este coloana vertebrală a transportului public”, arătând că ”până şi Ceauşescu a conştientizat acest lucru”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.