Noul Canal Suez

Noul Canal Suez
An aerial port bow view of the aircraft carrier USS AMERICA (CV 66) during its transit through the canal.

Noul Canal Suez” este numele unui proiect egiptean care si-a propus extinderea existentului Canalului Suez, localizat intre Marea Mediterana si Marea Rosie. Acesta a fost lansat simultan cu planurile de a construi sase noi tunele pe sub canal si de a transforma o zona cu o suprafata de 76.000 kmp de pe ambele maluri intr-un hub logistic, comercial si industrial. Lucrarile au fost terminate pe 23 iulie, iar canalul a fost dat in folosinta pe data de 6 august a acestui an.

Proiectul a adaugat o a doua „banda” de navigatie de 35 km la canalul deja existent, acesta din urma avand o lungime de 164 km; aceasta banda permite navigatia separata a navelor in directii opuse de circulatie. Proiectul a presupus, de asemenea, adancirea si extinderea unei sectiuni de 37 km a canalului existent. Inainte de implementarea acestor modificari, marea parte a canalului avea o latime de numai o banda de navigatie, cu un numar limitat de bazine mai late. Largirea canalului se preconizeaza ca va scurta timpul de asteptare al navelor de la 11 la 3 ore si va creste capacitatea Canalului Suez de la 49 la 97 nave pe zi. Constructia noului canal fusese initial planificata a dura cinci ani, apoi a fost redusa la trei, in final presedintele Egiptului, Abdel Fattah el-Sisi impunand un termen de un sigur an. Initial, au aparut ceva dificultati tehnice, cum ar fi inundarea noului canal din cauza infiltratiilor din cel existent, dar lucrarile au fost finalizate, asa cum fusese stabilit, in iulie 2015. Canalul a fost inaugurat oficial pe 6 august, in cadrul unei ceremonii la care au participat mai multi lideri de stat straini. Sunt planificate, de asemenea, sase noi tuneluri rutiere si feroviare care sa conecteze peninsula Sinai cu Egiptul continental; in prezent, exista numai un singur tunel, denumit Ahmed Hamdi.

Investitii, beneficii si riscuri

Presedintele Autoritatii Canalului Suez, vice-amiralul Mohab Mamish, a anuntat ca veniturile realizate de catre canal vor sari de la 5 la 12,5 miliarde dolari anual. Dar, potrivit expertilor egipteni in domeniul economic, estimarea unei dublari a traficului in primul an de operare este intrucatva exagerata. Pe de alta parte, proiectul a starnit si preocupari ecologice. Biologii si-au exprimat ingrijorarea ca acest proiect va avea un impact asupra biodiversitatii si ecosistemului din Marea Mediterana. Peste 1.000 de specii invazive au patruns in Marea Mediterana prin Canalul Suez de la constructia lui la jumatatea secolului 19, activitatile umane devenind cauza principala a declinului biodiversitatii maritime. Expansiunea canalului si realizarea tunelelor au avut un cost preconizat de aproximativ 60 miliarde lire egiptene (8,4 miliarde USD), jumatate pentru saparea noului canal si cealalta jumatate pentru cele sase noi tuneluri. Presedintele el-Sisi a refuzat sa permita investitorilor straini sa participe la proiect, dar le-a solicitat egiptenilor sa o faca. Initial, a fost finantat prin bursa, permitand o proprietate privata partiala asupra proiectului. Apoi, Guvenul si-a schimbat strategia de finantare, recurgand la certificate de investitii cu dobanda care nu ofera drept de proprietate investitorilor. Cetatenilor li s-a cerut sa cumpere certificate in valoare de 10, 100 sau 1.000 lire egiptene, cele mai „mici” astfel de certificate permitandu-le inclusiv studentilor sa investeasca in proiect. Patru banci au vandut certificate netransferabile, pe 5 ani, cu dobanda de 12%, pentru cele de 1.000 lire aceasta urmand sa fie platita trimestrial, iar pentru cele mai mici, la termenul de 5 ani. 82% din certificate au fost vandute catre persoane individuale si toate certificatele emise de Banca Centrala s-au vandut in numai opt zile lucratoare.

Constructia

Pe 19 august 2014, 42 companii au fost selectate pentru a lucra la canal, sub supravegherea fortelor armate. In octombrie, Egiptul a semnat contracte cu sase companii de dragaj: Compania Nationala de Dragaj Marin din Emiratele Arabe Unite, Royal Boskalis Westminster si Van Oord, ambele din Olanda, Jan de Nul Group si Deme Group din Belgia si Great Lakes Dredge and Dock Company din SUA. Companiile au lucrat pe cinci zone, in timp ce pe a sasea au lucrat inginerii din Armata Egipteana. In octombrie, compania de stat The Arab Contractors si firma privata Orascom Construction Industries (OCI) au fost selectate sa construiasca patru tuneluri, doua rutiere si doua feroviare. In noiembrie, s-a anuntat ca firma germana Herrenknecht a fost selectata pentru a oferi echipamentul de foraj pentru tuneluri.

Vechiul Canal Suez

Lungime: 193,30 km

Inceperea constructiei: 25 aprilie 1859

Finalizarea lucrarilor: 17 noiembrie 1869

Noul Canal Suez

Lungime: 71,99 km

Inceperea constructiei: august 2014

Finalizarea lucrarilor: 23 iulie 2015

Inaugurare: 6 august 2015

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.