Prima parcare subterana din Bucuresti, gata in iulie

Expert in esuarea termenelor de finalizare a investitiilor (ca in cazul pasajelor Basarab si Pipera), primarul general Sorin Oprescu da ca sigura data de 20 iulie pentru finalizarea parcarii subterane de la Universitate. Inaugurarea a fost amanata de cateva ori pana acum: in septembrie 2011, edilul anunta ca va fi in martie; apoi au fost aprilie, mai si – evident – iunie, de alegerile locale. Insa nu e vina lui Oprescu; lucrarile au inceput cu cantec, in toamna lui 2010, fiind blocate aproape 9 luni, dupa ce constructorii au descoperit mai multe morminte si vestigii arheologice. Descarcarea de sarcina istorica a durat pana in august 2011, iar atunci au inceput efectiv si lucrarile. In prezent, mai sunt de finalizat rampele de acces si izolatia, precum si finisajele interioare, a aratat edilul pe viu jurnalistilor, la o inspectie pe santier efectuata miercuri.

“Este prima parcare in parteneriat public-privat din Bucuresti, iar in 20 iulie o vom putea da in folosinta. Tot atunci se va circula si la suprafata, unde piata va fi amenajata ca spatiu pietonal”, a spus Sorin Oprescu, dupa vizita in parcarea subterana din Piata Universitatii.

Edilul Capitalei Oprescu a profitat de ocazie si a discutat la fata locului cu reprezentantii constructorului si cu directori din Primarie despre ultimele detaliile tehnice. Una dintre ele este amplasarea unui singur lift, cu capacitate de 6-8 persoane, care sa faca legatura dintre parcare si spatiul suprateran. “Solutia arhitectilor este aceea de a avea un singur lift, dar am vorbit cu constructorul ca in cazul in care acesta nu o sa functioneze, pentru a asigura transportul persoanelor, sa lase un spatiu tehnic pentru eventualitatea de a mai aseza inca un lift”, a spus Oprescu.

420 de locuri pentru auto si 21 pentru moto

Parcarea are 3 niveluri si o capacitate de 420 de locuri pentru autoturisme si 21 pentru motociclete. O intrare se afla in strada Academiei, o iesire langa Muzeul de Istorie si inca o intrare “interschimbabila” in dreptul strazii Toma Caragiu, unde va fi amplasat si liftul pentru soferii care parcheaza. In functie de necesitati, aceasta a treia rampa va fi amenajata pentru iesirea sau pentru intrarea in parcare.

Potrivit primarului general, partea de constructie si montaj a costat 8 milioane de euro (fara TVA), fondurile fiind private, in baza parteneriatului incheiat de municipalitate. Pana acum insa, el a spus alte sume: cand 10 mil. euro, cand 14 mil. euro.

Primaria Capitalei a concesionat terenul pe 34 de ani, urmand sa incaseze intre 4% pentru incasari anuale mai mici de 470.000 de euro  si 50% pentru incasari mai mari sau egale cu 1.700.000 de euro din venitul anual al firmei Interparking Spania, cea care a finantat, a proiectat, a construit si va opera parcarea pe perioada contractului.

Costul de inchiriere, o enigma

Despre costul unui loc de parcare, edilul-sef al Capitalei a spus ca “a vorbi de preturi la acest moment este hazardat”, tariful urmand a fi stabilit de Consiliul General, prin hotarare. “Cu siguranta ca preturile vor fi mai mari decat in zonele periferice ale orasului, asa cum este in toate capitalele de larga respiratie europeana, tocmai pentru a descuraja statul in parcare”, a dat el un detaliu.

In momentul incheierii contractului, Sorin Oprescu anunta insa ca tariful de parcare va fi de 0,38 euro pe ora si ca se vor putea face si abonamente.

Primarul general a aratat ca va incerca sa aduca in parcarea de la Universitate si masinile locuitorilor din zona centrala, pentru a elibera strazile adiacente. “Nu am facut evidenta exacta a rezidentilor, insa vrem sa eliberam strazile din jur. Probabil un sfert din locuri vor fi ocupate de rezidenti, restul ramanand locuri publice de parcare”, a precizat edilul.

Parcarea Edgar Quinet, pe teava

Urmatoarea parcare subterana din zona centrala va fi cea de la Edgar Quinet, cu 320 de locuri, realizata tot in parteneriat public-privat. Contractul a fost incheiat, insa lucrarile nu au inceput.

Parcarea Edgar Quinet va fi interconectata cu cea existenta in subteran la Intercontinental. ”Aceasta a fost achizitionata de curand de acelasi partener care, sub contract cu Primaria, va incepe reabilitarea ei totala, urmand sa fie adusa in reteaua de parcari publice ale orasului. Proprietarul a acceptat, sub contract, sa foloseasca tarifele ce vor fi stabilite de Consiliul General. Astfel, in zona Universitatii vor fi disponibile peste 2.000 de locuri in parcari publice subterane”, a mai spus Oprescu.

Cronologie lucrari

  • in septembrie 2010  au fost mutate in Parcul Izvor cele 4 statui din Piata Universitatii
  • intre noiembrie 2010 – iunie 2011 au fost demarate si finalizate lucrarile arheologice
  • in iunie 2011 au inceput lucrarile de constructie: organizare de santier, deviere retele, platforma de lucru
  • in august 2011 au fost executati peretii mulati si pilotii aferenti parcarii. Peretii mulati (exteriori) se desfasoara pe o suprafata de 350 ml, iar sapatura pentru realizarea lor s-a facut la o adancime de 24 m, cu un utilaj agabaritic de 90 tone, capabil sa excaveze peste 250 mc de pamant in 24 h.
  • Intre septembrie – octombrie 2011 s-a  executat sapatura la o adancime de 4 m si s-a turnat placa de beton pentru primul nivel subteran
  • la  inceputul lunii noiembrie 2011 a fost executata sapatura top-down sub placa subsol -1 si pe cele doua zone deschise (pana la -7m). Zona unde se lucreaza in sistem top-down reprezinta 80% din amprenta parcarii.
  • la sfarsitul lunii decembrie 2011 a fost executata sapatura top-down sub placa subsol -2 si pe cele doua zone deschise (pana la -12 m)
  • din ianuarie 2012 s-a inceput turnarea radierului parcarii
  • din martie 2012 au fost incepute lucrarile la elementele verticale (stalpi, pereti interiori)
  • in aprilie 2012 a fost turnat “capacul” parcarii si s-au executat sapaturile pentru tunelul din strada Toma Caragiu
  • in 5 mai 2012 au fost reamplasate statuile
  • in mai 2012 au inceput lucrarile de hidroizolatie ale “capacului” parcarii, precum si cele de “umplutura” pentru amenajarea Pietei Universitatii.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.