Primul cap tractor electric livrat în România

Volvo Trucks Romania a livrat către Blue River, la începutul acestei luni, primul autotractor FH Electric 4×2 T, la doar câteva luni de la începerea producției în serie a acestei game.

Contractul a fost semnat, în octombrie 2022, după o analiză amplă a modelului de lucru pentru distribuție, care a pornit de la nevoile de transport specifice ale clientului privind autonomia, rutele sau capacitatea de încărcare. Iar autotractorul Volvo FH 4×2, recunoscut pentru eficiența sa în operațiunile pe distanțe lungi, a corespuns cerințelor.

Trei motoare electrice

Blue River a optat pentru un autotractor Volvo FH 4×2 T Electric de 40 de tone MTMA în ansamblu, cu un pachet de 6 baterii, o capacitate totală de 540 kW (6 baterii de 90 kW fiecare). Este dotat cu 3 motoare electrice, care oferă o putere continuă de maximum 490 kW și asigură o autonomie în sarcină de până la 300 km per ciclu de încărcare.

Modelul este echipat cu cutia de viteze Volvo I-Shift actualizată pentru camioanele electrice, cu o nouă strategie de schimbare a treptelor de viteză. Cutia de viteze funcționează în principal în treptele superioare, de la a 7-a în sus, și minimizează numărul de schimbări de viteză. Blue River a decis să folosească versiunea I-Shift fără maneta schimbătorului, cu comenzi în panoul de bord.

Per Forsberg, managing director Volvo Romania: „Acesta nu este doar primul camion electric Volvo pe care-l livrăm în România, ci și primul autotractor electric de 40 de tone prezent în țară”. Alexandru Păun, director general Blue River: „Blue River este prima companie din România care dezvoltă un proiect de sustenabilitate menit să schimbe viitorul transportului de marfă din țară”.

Transport electrificat pentru livrări urbane și regionale

Vehiculul va fi folosit pentru livrări urbane și regionale, de la depozitele Lidl România la magazinele sale din zona de est a țării. Modelul de operare pentru autotractor combină sustenabilitatea cu eficiența ridicată. Cheia este generarea unui kilometraj anual sporit, de peste 100.000 km; camionul va fi operat de mai mulți șoferi, 7 zile pe săptămână, și va profita de traficul redus devreme dimineața și noaptea târziu, pentru a crește numărul zilnic de transporturi către magazine.

În privința autonomiei, camionul electric Volvo FH poate acoperi livrări pe o rază de 150-200 km, astfel că poate circula atât în București, cât și în orașele din jur, precum Constanța, Călărași, Slobozia, Giurgiu, Urziceni și Fetești.

Combinație 100% electrică autotractor + semiremorcă

La autotractorul Volvo FH Electric va fi cuplată o semiremorcă complet electrică, cu temperatură controlată (TKo), de ultimă generație. Ansamblul de transport complet „zero emisii” este primul de acest fel din România. Agregatul frigorific al semiremorcii este alimentat de un motor electric, care primește energie dintr-un sistem integrat de baterii. De asemenea, semiremorca este echipată cu o axă specială cu recuperarea energiei la frânare.

Opțiuni de încărcare a bateriilor

Sunt disponibile două opțiuni de încărcare: curent alternativ (AC) sau curent continuu (DC). Cu un încărcător DC, la o putere de încărcare maximă de 250 kWh, operațiunea se realizează foarte rapid: în 90 de minute, se poate încărca până la 80% și, în aproximativ două ore, pentru 100%, ceea ce permite camionului să fie încărcat în timpul pauzei de prânz a șoferului, pentru o autonomie suplimentară. În varianta AC, cu o putere de 43 kWh, o încărcare completă se poate efectua în 10 ore, opțiune ideală pentru încărcarea peste noapte.

În cazul aplicației Blue River, încărcarea bateriei se face în cadrul depozitului Lidl România, pentru a optimiza timpul și a crește disponibilitatea camionului pentru livrări. Cu un încărcător DC ultrarapid, de putere maximă 360 kWh, se încarcă simultan camionul și semiremorca electrică. Încărcătorul de curent continuu este alimentat în principal cu energie verde.

Interes crescut pentru electromobilitate

În 2022, Volvo Trucks a avut o cotă de piață de 33% în țările UE pentru segmentul de camioane grele electrice, poziționându-se ca lider de piață, cu un total de 555 de camioane livrate la nivel global și 1.846 de comenzi preluate. Un număr mare de corporații și companii de transport europene importante au făcut trecerea la electromobilitate optând pentru camioanele electrice Volvo, începând cu IKEA, Amazon, DHL, DFDS, Lanutti etc.

Alexandru Sântămarian, Commercial Trucks manager, Volvo Trucks România: „Faptul că, la scurt timp după intrarea în producția de serie, am semnat contractul pentru primul autotractor electric din România se datorează spiritului de pionierat și obiectivelor ambițioase manifestate de clienții noștri și partenerii lor, care au decis să înceapă călătoria către zero emisii de carbon în operațiunile lor”.

Suport de la autorități pentru un transport electrificat

Livrarea a fost găzduită de Ambasada Suediei la București, iar E.S. Therese Hydén a declarat: „Guvernul Suediei și industria lucrează împreună în vederea depășirii obstacolelor și făcând investițiile necesare pentru a deveni o țară fără combustibili fosili, cu o industrie bazată pe resurse verzi. Pentru ca transformarea să fie mai rapidă și pentru a rămâne competitivi pe măsură ce cererea de transporturi fără CO2 crește, sectorul transporturilor din România ar avea nevoie să beneficieze de mai mult sprijin din partea autorităților”.

Așadar, este nevoie de stimulente și catalizatori eficienți din partea guvernului și autorităților locale, pentru reducerea barierelor economice în achizițiile inițiale de camioane electrice, scăderea sau chiar eliminarea impozitelor și taxelor pentru accesul în orașe sau la rețeaua națională de drumuri, încurajarea investițiilor private în infrastructura pentru stații de încărcare în puncte strategice.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.