Toate tunurile pe “piraterie”

Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT), in parteneriat cu Politia Rutiera Romana si Autoritatea Rutiera Romana, a organizat la sfarsitul lunii noiembrie, la Gilau (judetul Cluj), o conferinta pe tema combaterii transportului ilicit de persoane.

Practic, a fost vorba despre cea de-a doua Conferinta Nationala FORT, avand ca tema „Transportul illicit de persoane – un factor de dezechilibru macroeconomic si un pericol social cotidian“. La conferinta, au participat reprezentanti ai operatorilor de transport din toata tara. „Pirateria“ in transportul rutier de persoane reprezinta un pericol la adresa sigurantei rutiere, dar si un element important de concurenta neloiala, iar acest subiect este discutat de multi ani, fara a se gasi inca rezolvarea.

Primii pasi importanti

Remarcabil este insa faptul ca, in ultima vreme, se constata o imbunatatire semnificativa a calitatii discutiilor pe aceasta tema. Evenimentul de la Gilau a demonstrat, inca o data, faptul ca transportatori din toata tara pot ajunge la pozitii comune pentru combaterea unui fenomen care afecteaza toata piata. In plus, autoritatile par mai dispuse ca niciodata sa asculte sugestiile patronatelor. Un pas important a fost realizat in acest sens odata cu Ordonanta 34/2010, astfel creandu-se premisele pentru combaterea celei mai

raspandite forme de „piraterie“ – transportul cu autoturisme, realizat de persoane particulare, fara nici un fel de licenta sau autorizatii.

Din pacate…

„Ordonanta 34/2010 prevedea la articolul 55, punctul 3, introducerea literei g (aplicabila pentru efectuarea de transport public de persoane cu un autoturism fara respectarea prevederilor art. 7 si 8). Prin Legea 168/2010 ce aproba Ordonanta 34, s-a revenit asupra acestui punct, fiind abrogata litera g. In aceste conditii, sanctiunile ajung sa fie aplicate numai operatorilor de transport, iar piratii nu mai pot fi stopati“, a precizat Augustin Hagiu, presedinte FORT. Astfel, inca o data, Parlamentul, accidental sau cu buna stiinta, da o palma operatorilor de transport si, totodata, demonstreaza inconsecventa existenta in lumea politica romaneasca. Parlamentul a decis, practic, modificarea radicala a sensului unei ordonante emise de Guvern si asta in conditiile in care acest Guvern dispune de o sustinere parlamentara majoritara. Victimele sunt, ca de obicei, aceia care activeaza in mediul privat, de aceasta data operatorii de transport.

Totusi, transportatorii nu au dezarmat, iar in cadrul intalnirii de la Gilau, impreuna cu reprezentantii Politiei Rutiere si ai ARR, au fost cautate solutii pentru a fi continuata lupta impotriva „piratilor“, pana la corectarea Legii 168/2010.

Fetele „pirateriei“

Conform FORT, la ora actuala, peste 6.000 de autoturisme si microbuze efectueaza zilnic, la nivel national, curse cu pasageri pe rute locale, judetene, interjudetene si comunitare. Acesti „pirati“ aduc pierderi directe statului in cuantum de peste 250.000 de euro zilnic, respectiv 100 milioane euro anual, sume ce intra in economia subterana si, totodata, provoaca pierderi indirecte operatorilor, carora le afecteaza fluxul de calatori (–40%), incasarile (100 milioane euro anual) si platile aferente catre stat in valoare de peste 50 milioane euro anual.

„Pirateria“ are diverse forme prin care se manifesta, facand fenomenul cu atat mai greu de depistat si combatut. Astfel, la nivel national, se intalnesc numeroase cazuri in care microbuzele pentru elevi sunt utilizate ilegal pentru transport public de calatori. De asemenea, a fost semnalata si problema curselor regulate speciale.

„Fenomenul pirateriei se manifesta diferit de la un judet la altul. Sunt judete unde pirateria se manifesta cu buna stiinta a autoritatilor, sunt directori de scoli care deconteaza abonamente pentru transportul elevilor catre niste indivizi care nu au nici un fel de licenta de transport, nici un fel de atestat profesional. Lucrurile sunt foarte grave. La Negresti-Oas, in judetul Satu-Mare, de exemplu, sedintele de atribuire a abonamentelor scolare se fac cu usile deschise, la acestea participand cetateni posesori de autoturisme, alaturi de persoane juridice, licentiati sa efectueze transport public. Sunt, de asemenea, multe situatii in care cursele regulate speciale se transforma in curse ocazionale in timpul liber si agata tot ce prind pe un traseu. Insa, cea mai grava forma de piraterie se desfasoara intr-o zona neacoperita din punct de vedere legislativ. Vom face eforturi pentru modificarea Legii 168 (Ordonanta 34) pentru a putea face functionala combaterea acestor transporturi ilicite“, a explicat Augustin Hagiu. Lupta cu „piratii“ este una cat se poate de dura si, uneori, nu se limiteaza la partea financiara. La Iasi, unul dintre piratii reclamati de numeroase ori a atacat si ranit cu un cutit pe un sofer al unei societati de transport. Respectivul pirat nu avea nici macar permis de conducere. In judetul Tulcea, pirateria isi face puternic simtita prezenta, fiind realizata cu toate tipurile de mijloace de transport, inclusiv cu ambulantele. In acest context, una dintre masurile propuse, pana la modificarea Legii 168, a fost aceea ca Politia Rutiera sa isi intensifice controalele. Reprezentantii FORT sunt convinsi de faptul ca astfel vor fi depistate numeroase nereguli chiar daca, la ora actuala, respectivii pirati nu pot fi sanctionati pentru transport ilicit. Ingrijorator este faptul ca „piratii“ sunt din ce in ce mai bine organizati. Astfel, sunt trasee pe care acestia au grafice de circulatie, statii din care pleaca in mod organizat… In plus, nu ezita sa riposteze la presiunile exercitate de catre operatorii de transport, sunand, de exemplu, la „112“ pentru a reclama faptul ca transportatorii au calatori in picioare.

Judetenele“ inapoi la ARR?

Reprezentantii FORT au semnalat dificultatile pe care le intampina de la trecerea transportului judetean in responsabilitatea autoritatilor locale. „Transportatorii sunt prinsi intre ARR si autoritatile judetene de transport si, astfel, apar numeroase probleme care nu pot fi rezolvate. Noi am cerut ca toate responsabilitatile sa revina la ARR – peste 90% din membrii FORT si-au exprimat aceasta dorinta. La ora actuala, suntem plimbati intre institutii“, a spus Doru Marian Crac, vicepresedinte FORT.

Reprezentantii ARR considera, la randul lor, ca revenirea transportului judetean in responsabilitatea Autoritatii Rutiere ar avea numeroase avantaje, insa, deocamdata, discutam doar de niste intentii.

„Trecerea responsabilitatii privind transportul judetean inapoi la ARR ar fi buna, luand in considerare si posibilitatea de a realiza astfel o mai buna corelare a transportului la nivel national. In plus, 90% dintre angajatii ARR au studii superioare si cei mai multi au experienta in ceea ce priveste elaborarea programelor de transport“, a aratat directorul general ARR.

ARR pregateste schimbari si in ceea ce priveste formarea profesionala. Astfel, se intentioneaza promovarea unui ordin de ministru pentru o calificare suplimentara a conducatorilor auto care transporta elevi.

Un alt aspect important semnalat de catre directorul general ARR a fost legat de deconturile pentru subventiile la transport. „Am realizat un top al deconturilor depuse in vederea obtinerii banilor aferenti subventiilor si am facut o corelare cu traseele detinute de respectivii operatori si capacitatile de transport de care dispun. Verificarile se realizeaza impreuna cu garda financiara. Vom stabili daca aceia care au cerut la decontare sute de mii de euro au avut si cu ce sa transporte acesti calatori si care a fost gradul de ocupare. In zona Iasi, de exemplu, anumiti transportatori au un grad de ocupare a scaunelor din autovehicule de 85-94% numai cu posesori de cupoane, lucru greu de crezut ca se poate intampla in realitate“, a precizat Florian Coman.

2.818 transporturi ilicite

In cadrul evenimentului, comisarul sef Cristian Calin, director adjunct al Directiei Rutiere din cadrul IGPR, a prezentat cateva date privind controalele realizate de catre Politia Rutiera in acest an. De la intrarea in vigoare a Ordonantei 34 (4 mai 2010) si pana la sfarsitul lunii octombrie, au fost identificate 2.818 cazuri de transporturi ilegale. Doar 806 dintre acestea au fost in domeniul transporturilor de marfuri (25%).

„S-a luat masura suspendarii dreptului de utilizare a vehiculului si de sanctionare contraventionala a persoanelor vinovate in 1.468 de cazuri. S-au intocmit 470 de dosare penale pentru exercitarea activitatilor neautorizate in domeniul transporturilor. Au fost intocmite de catre Politia Rutiera 175 de dosare de constatare a infractiunilor legate de evaziunea fiscala. Pentru protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, s-au intocmit 706 dosare penale“, a aratat Cristian Calin.

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

Rezultatele nu sunt atat de bune pe cat ne doream, avand in vedere alunecarea legislativa care a avut loc in iunie. Ne concentram pe ceea ce avem de facut si este clar ca Politia Rutiera se inscrie in directia colaborarii. Este pentru a doua oara cand reprezentantii FORT din tara se intalnesc cu reprezentantii politiei din fiecare judet, fiind deja numeroase zone unde s-au inregistrat progrese in combaterea transporturilor ilicite.“

Comisar sef Cristian Calin, director adjunct al Directiei Rutiere din cadrul IGPR:

Urmarim ca toate activitatile noastre sa le armonizam astfel incat rezultatul sa fie cat mai aproape de tinta finala, eliminarea pirateriei din transporturile rutiere. Este nevoie de modificarea legislatiei in vigoare si impreuna cu ARR si Ministerul Transporturilor ne-am propus promovarea unui nou cadru legislativ, astfel incat activitatile pe care le desfasuram sa fie mai eficiente.“

Florian Coman, director general ARR:

Studiem posibilitatea licentierii autovehiculelor de transport persoane de 8+1 locuri, categorie aflata imediat sub atributiunile ARR. Motivarea acestui demers este legata si de faptul ca aceasta activitate comerciala trebuie scoasa la lumina. Cei mai multi pirati apartin acestui segment.“

Ultimii la siguranta rutiera

In urma unei analize realizate la nivelul UE, in luna august, Romania se afla pe ultimul loc in statistica privind situatia accidentelor rutiere raportate la numarul persoanelor decedate. Astfel, in tara noastra, se inregistreaza un raport de 1/3 morti la accidente grave. Urmatoarea tara in acest clasament este Bulgaria, cu un raport de 1/10, iar media europeana este de 1/60, 1/80.

Toate eforturile noastre trebuie indreptate spre aceasta tinta de reducere a numarului si consecintelor accidentelor rutiere. Analizele realizate in statele dezvoltate si care au obtinut cele mai importante performante in domeniu (Spania, Franta) au recunoscut ca impunerea legii a dus la o reducere de maxim 30% a accidentelor. Spania recunoaste ca masurile cele mai bune sunt legate de infrastructura, printre acestea numarandu-se: realizarea unor parcari eficiente destinate in primul rand transportului rutier de marfuri si persoane. Noi realizam controale privind respectarea timpilor de conducere si odihna si, de fapt, nu avem esenta – spatii de parcare suficiente. De asemenea, legea prevede interzicerea pe drumurile nationale europene a transportului hipo, dar nu s-a incercat gasirea de variante alternative pentru acest segment“, a aratat comisarul sef Cristian Calin, director adjunct al Directiei Rutiere din cadrul IGPR.

Exista si vesti bune. La ora actuala, se inregistreaza in Romania scaderi substantiale sub aspectul numarului de accidente si al gravitatii acestora.

Este pentru prima data in ultimii 10 ani cand avem o reducere de 14% la numarul accidentelor grave. Am inregistrat, pana la jumatatea lunii noiembrie, 7.540 de accidente grave, fata de 8.500 inregistrate in perioada similara a anului trecut. Anul trecut, aveam 2.300 persoane decedate in urma accidentelor rutiere, anul acesta am ajuns la 1.925. Rezultate similare au fost obtinute si in ceea ce priveste numarul de persoane ranite grav si usor. Printre actiunile care au dus la obtinerea acestor rezultate se numara si controalele realizate impreuna cu ARR. Practic, am dublat numarul acestor controale anul acesta. Pe langa actiunile Politiei Rutiere, si volumul traficului, mai scazut in contextul crizei, a jucat un rol in obtinerea acestor rezultate. Volumul traficului rutier a scazut cu 10-12%“, a aratat comisarul sef Cristian Calin. In ceea ce priveste transportul rutier, in primele 9 luni ale anului, accidentele in care au fost implicate cu vinovatie autovehicule destinate transportului rutier public de marfuri si persoane reprezinta numai 3,77% din total numar de accidente grave si 5,3% a persoanelor decedate.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.