ASSAI cere ASF 15 modificări în Norma RCA

Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Mişu Negriţiou, 15 propuneri de modificare a Normei RCA prin care să se pună capăt abuzurilor asigurătorilor şi tuturor tertipurilor folosite de aceştia pentru a se sustrage ori de a amâna plata daunelor către persoanele asigurate.

ASSAI a sesizat ASF asupra faptului că societăţile de profil profită de pe urma legislaţiei neclare, a birocraţiei sau, pur şi simplu, de lipsa de cunoştinţe a plătitorilor de poliţe, astfel încât banii să „curgă” către asigurători şi să „picure” către asiguraţi, scrie www.puterea.ro.

„Dacă o instituţie cu 609 angajaţi şi un buget anual de cheltuieli cu personalul de 26,87 milioane de euro nu poate găsi soluţiile de protejare a 5 milioane de cetăţeni ai acestei ţări, putem discuta deja de ASF în termenii unui eşec instituţional”, acuză preşedintele ASSAI, Cristian Muntean.

Furt „legal”

Printre propunerile transmise către ASF se află şi abrogarea unui articol prin care asigurătorii îi fură „legal” pe păgubiţi.

Norma prevede ca „în situaţia efectuării plăţii de către asigurătorul RCA direct în contul indicat în declaraţia de acceptare a despăgubirii de către persoana prejudiciată, aceasta se consideră a fi integral despăgubită dacă în termen de 30 de zile de la data intrării sumei în contul său bancar nu a notificat asigurătorului RCA eventualele obiecţii referitoare la cuantumul despăgubirii, dacă plata efectuată conţine elementele necesare identificării acesteia de către creditor”.

Despăgubiri parţiale în 95% din cazuri

ASSAI constată că în 95% din cazuri societăţile de asigurări plătesc parţial despăgubirile, iar plătitorii de poliţe au la dispoziţie 30 de zile pentru contestaţii şi să solicite diferenţa.

„Păgubitul RCA nu este informat de această prevedere legislativă cu dedicaţie stabilită de către ASF în favoarea pieţei pe care pretinde că o supraveghează şi în acest fel, acesta este privat de dreptul său fundamental de a obţine o despăgubire justă şi legală care să îi repare prejudiciul în baza unei poliţe de asigurări obligatorii”, arată ASSAI, într-un comunicat.

Înşelaţi pe bani în avans

ASSAI arată cum norma propusă pentru abrogare funcţionează în avantajul asigurătorilor, care profită de lipsa de informare a plătitorilor de poliţe şi le permite să achite despăgubiri parţiale pentru daune.

„Majoritatea păgubiţilor RCA, fiind neinformaţi şi neprotejaţi de către o autoritate aşa cum ar fi trebuit să fie ASF, consideră că suma achitată de către asigurătorul RCA reprezintă valoarea corectă integrală de despăgubire şi sunt liniştiţi că au primit banii de despăgubire necesari pentru repararea autovehiculelor avariate. Descoperă însă, când este mult prea târziu, după cele 30 de zile de la data în care le-au fost viraţi banii în cont, că suma achitată de către asigurătorul RCA este derizorie şi insuficientă pentru repararea autovehiculului avariat”, explică reprezentanţii asociaţiei.

Propunerea ASSAI este ca, în cazul în care asigurătorul RCA face plăţi în avans ale despăgubirii fără solicitarea în scris a păgubitului, diferenţa de sumă să poată fi solicitată de către acesta în termen de 3 ani de la primirea plăţii parţiale.

Propuneri de sancţiuni pentru asigurători

Totodată, ASSAI propune amendarea, de către ASF, a directorului de daune al societăţii de asigurări,.cu 25% din valoarea salariului brut, pentru fiecare abatere.

Alte sancţiuni propuse de către ASSAI pentru asigurători se referă la transmiterea de informaţii eronate privind valoarea maximă de despăgubire din partea inspectorilor de daună.

Service-urile au constatat că majoritatea inspectorilor subevaluază în mod deliberat valoarea maximă de despăgubire, ceea ce are ca efect diminuarea ilegală a costurilor de despăgubire pentru păgubitul RCA.

Mai mult, pentru aceste practici inspectorii de daune primesc bonusuri la salariu, astfel că ASSAI propune ASF amenzi de 3.000 de lei pentru inspectori şi penalizări de 10% din salariul brut al directorului de daune pentru fiecare abuz al subalternilor săi.

Evaluări corecte, numai de experţi

Pentru ca evaluarea costurilor de reparaţii să fie făcută în mod corect, ASSAI propune ca aceasta să fie efectută de către experţi tehnici, care răspund penal şi patrimonial pentru rapoartele întocmite, nu de către angajaţii societăţilor de asigurări.

„Efectuarea unei constatări şi evaluări a unor costuri de reparaţii corecte, complete şi obiective de către propriii angajaţi ai unei societăţi de asigurări, care este interesată în maximizarea profitului, s-a dovedit a fi o utopie (…)”, potrivit comunicatului ASSAI.

Simplificare de proceduri

O altă propunere făcută de către service-urile auto se referă la simplificarea procedurilor în cazul societăţilor de asigurări rău-platnice.

„În situaţia în care păgubitul RCA a îndeplinit toate formalităţile necesare pentru primirea despăgubirii, iar cu toate acestea, asigurătorul RCA întârzie plata despăgubirii mai mult de 3 luni de zile, această obligaţie de despăgubire să devină cu titlu executoriu”, propune ASSAI.

În acest fel, păgubiţii nu vor mai fi nevoiţi să înceapă o acţiune în instanţă şi să aştepte, în medie, 3 ani până la soluţionare.

80% din plăţi, cu întârziere

Potivit ASSAI, aproximativ 80% dintre plăţile efectuate de către toate societăţile de asigurări din România sunt efectuate cu întârziere, în afara termenului legal de 10 zile calendaristice, calculat de la data înregistrării tuturor documentelor necesare instrumentării daunei.

În acest sens, ASSAI propune ASF ca firmele de asigurări să fie obligate ca pentru plata întârziată a despăgubirii să achite penalităţile legale de întârziere către păgubitul RCA, prin simpla formulare a unei noi cereri de despăgubire, iar aceasta să devină scadentă în maxim 10 zile calendaristice de la data înregistrării ei.

Propunerile de modificare a procedurilor în cazul normei RCA vizează şi termenul limită de răspuns la reconstatări, adică la procesul-verbal întocmit de către unitatea de service în care sunt trecute avariile constatate ulterior evaluării făcute de către inspectorul de daune.

Potrivit ASSAI, deoarece ASF nu a prevăzut în Normele RCA un termen maxim de răspuns, aceste răspunsuri sunt transmise după bunul plac al asigurătorului RCA sau CASCO, în termene cuprinse între două zile şi şase luni, timp în care reparaţia maşinii nu poate continua.

Facilităţi pentru păgubiţi

Alte propuneri formulate pentru modificarea normei RCA, trimise către ASF, se referă la:

• Introducerea de către inspectorul de daune a unui dosar în cercetări, în condiţiile în care a primit deja o rezoluţie din partea Poliţiei să fie considerată un abuz, iar fapta să fie sancţionată de către ASF cu amendă de 3.000 lei.

• Decontarea închirierii unui autovehicul pentru păgubitul RCA pe toată durata în care asigurătorul introduce dosarul în cercetări.

• Informarea în scris a păgubitului în momentul constatării daunei cu privire la drepturile şi obligaţiile sale precum şi în legătură cu durata procedurilor.

• Stabilirea unei proceduri unice de constatare a daunelor RCA şi CASCO valabilă pentru toate societăţile de asigurări.

• Termenul de constatare a daunei să nu depăşească trei zile lucrătoare din momentul avizării acesteia. (M.S.)

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.