Cresterea competitivitatii – o necesitate pentru operatorii romani

UNTRR a organizat, la inceputul lunii decembrie, seminarul „Studiu UNTRR privind noua lege a transporturilor rutiere. Bune practici europene si recomandari de imbunatatire a competitivitatii“.

In cadrul evenimentului, au fost prezentate si date legate de „Adaptabilitate pentru cresterea competitivitatii sectorului de transport rutier din Romania“ – proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial, realizat de UNTRR in parteneriat cu CEED (Centrul pentru Educatie Economica si Dezvoltare).

„Ne-am dorit sa oferim lucruri cu valoare practica. Am avut inclusiv simulatoare privind tahograful digital“, a precizat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Proiectul a inceput la data de 1 iunie 2010 si se deruleaza pe o perioada de 24 de luni, adresandu-se lucratorilor si firmelor din sectorul de transport rutier din 6 regiuni de dezvoltare a Romaniei: Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Centru, Sud si Bucuresti-Ilfov. Obiectivul sau general este acela de a le creste adaptabilitatea si competitivitatea prin perfectionarea resurselor umane si capacitatii organizatorice, promovand principiul egalitatii de sanse, imbunatatirea mentalitatilor existente si dezvoltarea unor atitudini noi in concordanta cu standardele si bunele practici europene.

Cresterea flexibilitatii, utilizarea de tehnologii noi, solutii organizatorice moderne, consolidarea parteneriatelor sunt cateva dintre directiile recomandate prin proiect.

Pana la incheierea proiectului, 1000 de patroni, manageri, lucratori si parteneri sociali din sectorul transport rutier vor asista la cursurile oferite.

In plus, proiectul va forma un corp de 30 experti nationali pentru asigurarea si diseminarea continua a cunostintelor si bunelor practici in domeniul cresterii adaptabilitatii lucratorilor si firmelor si va elabora recomandari pentru adaptarea legislatiei romanesti la directivele europene specifice sectorului de transport rutier.

Proiectul include si cursuri de Eco Driving, realizate cu sprijinul Mercedes-Benz Romania.

Analiza riscurilor

Un semnal de alarma a fost tras in ceea ce priveste pregatirea personalului in cadrul companiilor de transport si, de asemenea, in legatura cu practicile de fraudare a legii.

In acest sens, respectarea timpilor de conducere si odihna, precum si utilizarea corecta a tahografului digital ridica in continuare probleme pentru multi transportatori si soferi.

„Dupa patru ani de la implementare, mai sunt inca soferi care nu stiu sa utilizeze tahograful digital“, a aratat Dorin Lungu, instructor.

De asemenea, au fost prezentate cateva metode de fraudare a tahografului digital, fiind subliniat faptul ca orice interventie in acest sens lasa urme.

„Cu inspectori bine pregatiti, orice fraudare a tahografului digital este descoperita“, a completat Dorin Lungu.

Accidentele reprezinta un alt capitol ce trebuie tratat cu mai mare atentie de catre managerii firmelor de transport, implicatiile putand fi majore.

„Firmele de transport ar trebui sa faca propria cercetare in cazul accidentelor, sa realizeze fotografii, sa interogheze martori. Sunt firme care s-au desfiintat pentru a sustine cheltuielile rezultate in urma accidentelor. In plus, firmele de transport ar trebui sa realizeze un audit de siguranta interna privind factorii de risc“, a explicat Alexandru Petrescu, instructor.

Cazier profesional pentru soferi

In cadrul evenimentului, s-a discutat si despre noua legislatie in transporturi, precum si despre propunerile UNTRR pentru imbunatatirea cadrului legislativ.

Un punct important in recomandarile UNTRR este legat de introducerea cazierului profesional pentru conducatorii auto profesionisti.

Acest deziderat ar putea fi atins prin completarea registrului electronic national cu campuri aferente conducatorilor auto profe-sionisti sau realizarea unui registru electronic national al acestora. Ar fi necesara clasificarea incalcarii legislatiei in functie de gravitate si introducerea unui sistem de puncte pentru incalcarea legislatiei cu posibilitatea suspendarii certificatului de competenta profesionala.

In acest mod, firmele de transport ar dispune de certificarea capacitatii profesionale si a comportamentului conducatorilor auto profesionisti, la angajarea acestora.

Totodata, s-ar obtine o mai buna responsabilizare a soferilor si, implicit, cresterea sigurantei rutiere.

Tot in cadrul evenimentului, s a discutat si despre stadiul actual al pietei de transport din Romania si oportunitati viitoare.

Constantin Isac, presedinte UNTRR:

Avem de trei ori mai putine camioane la mia de locuitori fata de Ungaria si de sase ori mai putine fata de media europeana. Sunt situatii speciale in Romania in ceea ce priveste concurenta. Anul trecut, in timp ce pretul carburantilor crestea, tarifele de transport au scazut. Credem ca, in viitor, relatiile cu Orientul vor aduce cel mai bun randament in transporturi.

Radu Dinescu, secretar general UNTRR:

Cu totii trebuie sa ne propunem sa fim mai competitivi, dar avem nevoie si de sprijinul autoritatilor pentru a deveni o forta in regiune.

Ovidiu Pintilie, manager divizia Trucks Mercedes-Benz:

Conducerea economica este unul dintre principalele elemente care influenteaza costurile unei companii de transport. Solutiile tehnice puse la dispozitie de camioanele Mercedes-Benz nu pot fi puse in valoare fara o pregatire a conducatorilor auto.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.