K.O. la Legea Transporturilor

Dupa discutii, care au durat cateva luni de zile, pe marginea amendamentelor aduse la OG 27, Ministerul Transporturilor ar putea veni cu o noua varianta de Lege a Transporturilor, ce va fi emisa sub forma de ordonanta in luna august.

Un adevarat K.O. realizat de MTI in ringul unde s-au purtat negocierile legate de forma noii Legi a Transporturilor. „Am ajuns la o forma a amendamentelor care prelua aproximativ 80% dintre cele mai importante optiuni ale patronatelor. Dar reprezentantii MTI ne-au anuntat, inainte de intrarea in dezbateri la Comisia de Industrii si Servicii, ca pentru Minister proiectul nu mai repre zinta interes si vor solicita respingerea lui. Anuntul a fost unul socant, avand in vedere ca se solicita practic respingerea propriului proiect de act normativ si avand in vedere si ce reprezinta. Nu am inteles de ce, la distanta de doar o saptamana, Ministerul a venit cu doua puncte de vedere diametral opuse. Initial, au sustinut anumite amendamente la care au lucrat impreuna cu re prezentanti ai Comisiei de Industrii si Servicii, pentru ca, la interval de doar o saptamana, sa afirme ca documentul nu mai prezinta interes pentru Minister“, a aratat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

Povestea unei amanari

Inca de la demararea discutiilor legate de o noua lege a transporturilor au aparut dificultati. Reamintim faptul ca OG 27 a fost emisa de catre Guvern pentru a raspunde unor chestiuni punctuale si urgente, principalul aspect fiind legat de transportul national de persoane – prelungirea valabilitatii licentelor de traseu pana in 2016, care, ulterior, a devenit 2013. In Parlament, OG 27 a devenit un vehicul pentru o noua lege a transporturilor, ajungand, de la un foarte scurt act normativ, sa masoare peste 140 de pagini prin amendamentele aduse. Au urmat luni de zile de discutii si negocieri ajungandu-se, asa cum foarte rar s-a intamplat, la un consens intre patronate. La forma finala a proiectului, au contribuit si deputatii din Comisia de Industrii si Servicii si, astfel, s-au creat premisele pentru a avea o noua lege a transporturilor, votata in Parlament. Pe de alta parte, MTI a fost pus intr-o pozitie ingrata. Si nu este vorba doar de faptul ca noua lege aparea fara concursul direct al Minis terului. Problema principala a fost ca o parte din amendamente nu se regaseau in viziunea MTI. „Sunt cateva aspecte cuprinse in amendamentele aduse la OG 27, cu care MTI nu a fost de acord. Printre acestea, se numara posibilitatea prelungirii licentelor de traseu pentru transportul regulat de persoane pe inca cinci ani fara licitatie. Probabil, decizia luata de MTI va fi de continuare a sistemului de atribuire a traseelor prin licitatie sau se va merge pe liberalizarea transportului de persoane, asa cum este in majoritatea statelor UE. De asemenea, infiintarea unui corp de control unic, asa cum era acesta prevazut in amendamentele aduse la OG 27, a reprezentat un alt aspect cu care MTI nu a fost de acord. Decizia finala privind modul in care va arata controlul unic nu a fost inca luata la nivelul MTI“, a precizat Eusebiu Pistru, secretar de stat MTI. Pe de alta parte, deputatii si reprezentantii patronatelor si-au exprimat nemultumirea legata de intarzierea MTI in a elabora o noua lege a transporturilor. Calendarul initial prezentat de Minister presupunea elaborarea actului normativ in anul 2009. Un lucru ramane cert, MTI nu este de acord cu amendamentele aduse la OG 27 si a gasit parghiile pentru a-si impune punctul de vedere.

Esec sau victorie

Amanarea discutiilor in Comisia de Industrii si Servicii a Camerei Deputatilor este privita de catre reprezentantii patronatelor cu ingrijorare. „Legea de aprobare a OG 27 a reprezentat un compromis pe care patronatele l-au facut in relatia cu Parlamentul. Amanarea pentru septembrie a aprobarii este ca o lansare catre neant, atata vreme cat Ministerul urmeaza sa emita o ordonanta care nu stim ce va contine“, a precizat William Padina, reprezentant al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). Pe de alta parte, fara prezenta reprezentantilor patronatelor la discutiile purtate in cadrul Comisiei de Industrii si Servicii, lucrurile ar fi putut arata si mai rau. „Ne-am repliat, am reusit sa ne punem de acord cele trei formatiuni patronale prezente, ni s-a acordat cuvantul si am sustinut cauza noastra. Acest act normativ trebuie sa treaca, cu amendamente. Am castigat jumatate de batalie pentru ca in Comisie s-a decis amanarea pana in septembrie. Suntem pusi intr-o situatie favorabila. Pe de o parte, daca MTI incearca elaborarea unui alt act normativ, vom cauta sa il con trolam pentru ca acesta sa se inscrie in regulamentul european si in contextul actual al pietei transporturilor, pe de alta parte, daca nu reuseste, vom putea duce pana la capat actul normativ dezbatut in Parlament“, a aratat Augustin Hagiu. Ministerul Transporturilor pare decis sa emita o noua lege a transporturilor in vacanta parlamentara si, in acest context, cei care au lucrat la amendamentele aduse la OG 27 par sa fi depus o munca inutila. „Daca va aparea in timpul verii o noua lege a transporturilor sub forma de ordonanta emisa de Guvern, OG 27 nu isi va mai avea rostul. In aceasta vacanta parlamentara, vom lucra la noile acte normative care vor fi discutate si in Comisia de Dialog Social“, a declarat Eusebiu Pistru, secretar de stat MTI. Controlul unic reprezinta una dintre tintele MTI. „Nu am avut mandat pentru a discuta pe marginea amendamentelor la OG 27. Oricum, se va face o entitate unica de control si cred ca, pana la finalul acestei luni, va intra in sedinta de Guvern“, a declarat Florian Melus Coman, director general ARR. Pe de alta parte, daca a fost nevoie de mai mult de jumatate de an pentru a se ajunge la o forma a noii legi, acceptata de toate partile in proportie de 80%, ne intrebam cum va fi posibil sa se ajunga la consens in cateva zile pe un proiect nou? Astfel, este de asteptat ca proiectul de lege propus de MTI (la care inca se lucreaza) sa fie emis fara acordul patronatelor, urmand ca acestea din urma sa incerce „corectarea“ in Parlament, acolo unde ordonanta va trebui sa ajunga, mai devreme sau mai tarziu. „Se pare ca MTI are niste puncte de vedere total diferite, pe care nu putea sa le imprime in forma proiectului discutat in Parlament. Poate fi vorba despre licentiere, despre transportul de persoane, cuantumul amenzilor… Faptul ca MTI nu a dorit sa ia parte la discutiile privind amendamentele la OG 27 presupune ca au o alta forma pe care o considera mult mai buna si mai corect de aplicat in Romania. Aparitia unei ordonante poate insemna ori o noua carpeala a OUG 109, ori o lege care sa reglementeze in totalitate transporturile si sa abroge OUG 109 si, implicit, OG 27. Astfel, discutiile din Parlament nu si-ar mai avea rostul“, a aratat William Padina. Pentru piata de transport, actualul context trebuie privit cu ingrijorare. Aparenta lupta dintre Parlament si MTI poate avea un singur invins – transportatorii.

In luna august, ar putea aparea o noua lege a transporturilor (Ordonanta emisa de Guvern), iar in cateva luni, ordonanta ar ajunge in Parlament si ar fi, fara indoiala, modificata. Nu are sens sa comentam efectele pe care le vor avea asupra pietei aceste schimbari succesive, in termen scurt, ale legislatiei.

Ministerul decide

Ultimele luni si, mai ales, ultime le saptamani, au demonstrat ca realizarea unei noi legi a trans por turilor nu se poate face fara acordul si concursul ministerului de profil, mai ales daca Guvernul dispune de majoritate parlamentara. „Nu inteleg de ce Parlamentul a acceptat ca, in legea de abilitare a Guvernului pentru emiterea de ordonante pe perioada vacantei parlamentare, sa existe o ordonanta pentru transporturile rutiere, atata timp cat la nivelul Camerei Deputatilor exista un proiect de lege pentru aprobarea OG 27, care modifica complet legea transporturilor“, a spus William Padina. Si totusi, Parlamentul a facut acest lucru, iar MTI a devenit posesor atat al puterii executive, cat si al celei legislative. Astfel, pentru moment, puterea de decizie trece in curtea MTI, iar forma finala a legii transporturilor ar putea fi o surpriza de proportii. „MTI a lucrat cot la cot cu Parlamentul pe amendamentele pe care am lucrat si noi. Ma astept ca o ordonanta emisa de Guvern sa se inscrie in parametrii amendamentelor pe care le-au lucrat cele doua parti. Oricum, ar fi foarte dificil ca in doua luni de zile sa fie realizata o ordonanta care sa ia in considerare regulamentele europene si contextul pietei. Aceasta graba poate duce la un fiasco“, a precizat Augustin Hagiu. „Din exterior, este greu de inteles rolul MTI. Cum joaca acelasi joc din pozitia ambilor concurenti. MTI este initiatorul modificarii legii transporturilor. MTI a lucrat la proiectul de lege intr-un mod atipic – consilierul personal al ministrului a lucrat in secret cu seful ARR si cu un specialist din opozitie! Tot MTI, insa, la momentul adevarului, se opune la propria lege atunci cand e aratata in Parlament la Comisia de Industrii si Servicii. De data aceasta, se opune prin secretar de stat si directie de specialitate – care, in mod nenatural, nu au fost implicati in elaborarea noii legi. Noi cum stim ce vrea MTI pentru a putea aborda pragmatic aceasta tema? Pragmatic inseamna simplu doar regulamente si directive racordate la legile administrative din Ro mania – vedeti legea transporturilor din Germania“, a aratat Radu Dinescu, secretar general UNTRR. Iar in cazul in care cineva considera ca regulamentele europene reprezinta bariere de netrecut pentru legislatia nationala, ar putea sa se insele grav. „Regulamentele europene au aplicabilitate directa la nivelul statelor membre pentru transportul international. Se recomanda ca prevederile din regulamente sa fie utilizate si pentru transporturile nationale, insa sunt multe elemente lasate la latitudinea fiecarui stat in parte“, a subliniat William Padina.

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

Comisia de Industrii si Servicii a fost pusa intr-o postura dificila, intre MTI si reprezentantii societatii civile. A ales calea de mijloc si a votat amanarea pana in septembrie. Respingerea proiectului ar fi fost un dezastru, asa cum tot un dezastru ar fi fost ca proiectul sa treaca fara amendamentele noastre.“

William Padina, reprezentant UNTRR:

Aceasta amanare reprezinta modul prin care Ministerului Transporturilor i se ofera posibilitatea de a-si impune propria forma de lege a transporturilor printr-o ordonanta. Ne intrebam de ce MTI nu a venit cu o forma a unei noi legi a transporturilor in urma cu sase luni sau un an – asa cum, de fapt, fusese convenit – pentru a putea discuta pe marginea acesteia si a ajunge la o forma agreata de toate partile? Aparitia unei noi legi a transporturilor sub forma de ordonanta emisa de Guvern va reprezenta un factor de instabilitate pentru transportatori.“

Eusebiu Pistru, secretar de stat MTI:

Pe legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonante, avem legea transporturilor si infiintarea corpului unic de control. In acest context, am cerut amanarea OG 27.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.