SCHMITZ CARGOBULL: Informația face diferența… și la semiremorci

Anul acesta Schmitz Cargobull Romania împlinește 20 de ani de prezență directă pe piața românească. Stabilirea unei reprezentanțe aici a fost o decizie strategică timpurie, pe care Roland W. Schacht, managing director Schmitz Cargobull Romania, cu care am discutat cu ocazia SCB Octoberfest 2023, o apreciază a fi foarte valoroasă. Cu o poziție solidă, Schmitz Cargobull aduce, desigur, și în atenția transportatorilor români cele mai recente inovații și dezvoltări ale produselor sale. Dar în ce măsură sunt gata să le îmbrățișeze și cum anume evoluează piața, anul acesta? Haideți să aflăm împreună.

ZIUA CARGO: Lucrurile se schimbă în ritm accelerat, iar in segmentul capetelor tractor și al motoarelor este observabil cu ochiul liber. Ce se întâmplă în industria semiremorcilor?

Roland W. Schacht: În prezent, totul ține de date și de costuri. Așadar, este vorba despre a avea costuri de operare și TCO cât mai reduse posibil și transparență maximă în ceea ce privește situația camionului și a semiremorcii, unde se află, care îi este starea și încotro se îndreaptă.

Datele se bazează în special pe informațiile care vin de la vehicul. Iar noi, acum, avem trailere inteligente, care furnizează toate informațiile posibile. În plus, pentru semiremorcile frigorifice, avem informații despre operarea unității de răcire. Toate aceste date sunt, astăzi, mult mai importante decât „cutia”, deoarece transparența este necesară în relația cu clientul final, cu firma de desfacere, cu expeditorul, cu indiferent cine este implicat în transport.

Schmitz a finalizat punerea la punct a acestui sistem de recoltare și management al datelor?

Nu, suntem doar la începutul acestui proces, deoarece principala provocare este acum integrarea. Avem o cantitate foarte mare de date, dar trebuie să le integrăm în diferite alte sisteme. Și tocmai pentru că sunt atât de multe, este dificil să filtrezi datele de care are nevoie partenerul tău, în mod real.

Este nevoie de un centru de management al datelor care să așeze un filtru între datele noastre și cele ale clienților sau companiilor logistice, un flux selectiv și bine manageriat de informații.

De ce suntem abia la început? Pentru că sunt disponibile o multitudine de surse, iar cantitatea de date a crescut, utilizarea la fel și trebuie să facem față cu tehnologia din spatele acestui proces, cu integrarea și cu sistemul de suport.

Nu este vorba despre o schimbare, ci mai mult despre o dezvoltare. Este ca și în cazul oricărui alt produs care, în timp, se adaptează necesităților utilizatorilor. Dacă te uiți la un trailer din anii `50, exteriorul, forma, principalele funcțiuni vor fi, în mare, aceleași. Dar dacă te uiți la ceea ce obții astăzi de la toate micile informații adunate, este o poveste complet diferită.

Roland W. Schacht, managing director Schmitz Cargobull Romania: „Vedeta gamei noastre de produse este semiremorca electrică frigorifică, pentru că reprezintă o combinație perfectă între inovație și utilizare absolut normală. Cu zero emisii și complet electrificată, dar o poți încă folosi ca pe orice altă semiremorcă frigorifică normală.”

Ce alte aspecte au avansat foarte mult, în ultimii ani?

Alături de date, o altă evoluție importantă este masa vehiculelor care afectează costul total de proprietate. Cu cât trailerul este mai ușor, cu atât mai mare este sarcina utilă, cu atât mai puțin combustibil consumi etc. Există limitări, pentru că ai nevoie de un anumit grad de stabilitate, dar cu materialele și tehnologiile moderne, de sudură, lipire și îndoire, trailerele sunt suficient de solide pentru a fi cât mai ușoare posibil. Când comparăm, de exemplu, o basculantă de acum 10 ani cu una actuală, am putea spune că face exact același lucru ca și cea nouă. Dar nu este vorba doar că este uzată și probabil că va trebui să schimbi axele, amortizoarele… și poate chiar oțelul benei este uzat. Este vorba despre faptul că masa s-a schimbat în mod semnificativ, cea nouă fiind probabil cu o tonă mai ușoară decât cea veche.

Este pregătită piața românească pentru aceste schimbări?

Dacă vorbim în mod special despre piața românească, aceasta este condusă în continuare de cerințele clienților, care își doresc cel mai scăzut tarif de transport pentru produsele sale, la cel mai înalt nivel de calitate posibil. Astfel, clienții noștri sunt direct influențați de acest lucru.

În privința adoptării celor mai noi tehnologii, piața românească este una care, încă, urmează tendințele, mai degrabă decât să le genereze sau să le conducă. Există unele flote care au realizat câteva dezvoltări remarcabile, dar încă sunt în număr mic.

Cum se prezintă piața, în acest an?

Prima jumătate a anului a fost bună pentru noi, deoarece am avut multe comenzi de anul trecut, din partea unor clienți care doreau să-și reînnoiască parțial sau să își crească flota de vehicule. Dar, chiar înainte de sosirea verii, am putut observa o reducere a cererii de kilometri sau tone, pe piața logistică. Volumul de transport scade ușor, iar acest lucru are impact asupra a tot: presiune asupra prețurilor, asupra disponibilității, asupra ofertei. Iar acesta cred că este doar începutul. Iar prima parte a anului viitor va fi dificilă.

Piața de trailere a înregistrat o scădere a înmatriculărilor, de la începutul anului și până acum, cu 20%. Iar în România vedem, în medie, o scădere a cererii cu 30% pe toată gama de produse, comparativ cu anul trecut.

Credeți că aceste direcții de dezvoltare tehnologică și electrificare, care probabil vor crește foarte mult costurile, vor face loc unor produse mai ieftine care ar putea penetra piața, venind din Asia, în detrimentul unor producători europeni?

Este foarte posibil, pentru că, în final, este vorba despre cerere și ofertă și, dacă te uiți la piața autoturismelor, de exemplu, pentru a avea succes, trebuie să te prezinți cu o soluție simplă și ieftină. Același lucru cred că se va întâmpla și în transporturi. Dacă este vorba despre o ofertă ieftină, rezonabilă și funcțională, de ce nu? Acest lucru va sprijini penetrarea acestui tip de produse pe piață.

Dar tranziția va fi dificilă și, într-adevăr, unii dintre producători se vor confrunta cu dificultăți. Acest lucru se poate observa deja; unii dintre ei pierd cotă de piață, își pierd poziția, devin dependenți de alți furnizori care să-i ajute, pentru că nu au propriile lor soluții. Iar când depinzi de altcineva, îți pierzi flexibilitatea și este posibil, în final, să pierzi cursa.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.