NOUL ACTROS: Emoția, la apogeu

A început ușor, cu o imagine de exterior aproape neschimbată (doar dispariția oglinzilor laterale), apoi a intrigat piața cu interiorul său neconvențional, iar, acum, când în sfârșit poate fi condus pe drumurile din România… emoția stârnită de apariția noului Actros a ajuns la apogeu. Despre feedback-ul primit de la transportatorii români, cu ocazia turneului de prezentare a noului camion, am discutat cu Valeriu Zaharia, Managing Director Truck&Buses Mercedes-Benz România.

Ziua Cargo: Cum arată anul 2019 pentru Mercede-Benz România?

Valeriu Zaharia: Anul acesta, am pornit foarte bine, comercializând încă modelul Actros 4. Practic, în prima jumătate a anului, am depășit vânzările cu 50% față de perioada similară a lui 2018. Iar, de la 1 iulie, am pornit cu noul Actros. Tranziția a fost lină și avem deja clienți mari, cu flote interesante, care au comandat noul model. De altfel, diferența de preț între cele două modele nu este foarte mare și este justificată numai dacă ne gândim la pachetele MirrorCam și Multimedia Cockpit. Noile tehnologii asigură un nivel superior de siguranță și îmbunătățesc eficiența.

În a doua jumătate a anului, se constată o scădere a pieței, însă anul 2019 se va termina pentru noi peste anul precedent, creșterea așteptată fiind de aproximativ 10%, în condițiile în care piața per total va cunoaște o ușoară scădere față de 2018 (estimăm -5%).

La sfârșitul primei jumătăți a anului 2019 aveam, o creștere bună pe transportul pe distanță lungă (aproape 50% creștere față de 2018), iar pe construcții aproape am dublat vânzările față de anul trecut

Ce reacții ați primit în legătură cu noul Actros?

Am avut reacții foarte bune încă din noiembrie 2018, când l-am prezentat static, pentru prima oară în România, imediat după lansarea de la IAA Hanovra. Între timp, clienții care au apucat să îl testeze au rămas impresionați de ușurința cu care se conduce, de confortul nu numai fizic, dar și psihic/mental asigurat de sistemele noi și interfața asigurată prin display-uri, vizibilitatea asigurată de camere, sistemul ce urmărește coada semiremorcii indiferent de viraj, felul în care poți gara cu spatele la rampă, la nivel de centimetru, cu ajutorul ghidajelor oferite de MirrorCam. Evităm, deci, loviturile frecvente ale semiremorcilor și, implicit, neplăcutele costuri de reparație. Interacțiunea șoferului cu camionul este extrem de facilă, prietenoasă și plăcută. Putem aminti și sistemul de iluminare a cabinei, vizibilitatea pe timp de noapte a display-urilor interioare, ce permit monitorizarea permantenta a împrejurimilor camionului, chiar si cu perdelele închise.

Pe scurt, noul Actros creează multă emoție.

Valeriu Zaharia, Managing Director Divizia Trucks & Buses Mercedes-Benz Romania

Cum ar arăta un top 5 al celor mai apreciate inovații de către cei care au testat camionul?

MirrorCam, pentru vizibilitatea dusă la un alt nivel.

Active Drive Assist, care, împreună cu sistemul PPC activat, asigură o experiență fără precedent la șofat, atât pe autostrăzi, cât și pe drumuri naționale. A preluat, practic, foarte mult din treaba șoferului. Acesta poate să se considere un om care aproape nu mai muncește. Trebuie doar să stea la volan și să supravegheze buna funcționare a sistemului, pentru a interveni doar dacă este cazul. Suntem la nivelul 2 de conducere autonomă. Noul Actros asigură atât controlul longitudinal, de la pornire până la oprire, în funcție de traficul din față, cât și controlul lateral – urmărește marcajul drumurilor și ia virajele. Iar șoferul poate seta dacă dorește să ruleze lângă marcajul din dreapta, cel din stânga, sau să mențină camionul pe centru. Șoferul poartă, totuși, întreaga responsabilitate și are obligativitatea de a ține mâinile pe volan.

Multimedia cockpit. Cele două display-uri, la care se adaugă cele aferente MirrorCam, schimbă radical aspectul cabinei și contribuie semnificativ la confortul șoferului.

Consumul de carburant reprezintă un alt aspect foarte apreciat, iar noul PPC joacă un rol important aici. Daimler Trucks a anunțat o economie de 3-5% la consumul de carburant. Șoferii trebuie să se obișnuiască să utilizeze sistemul cât mai mult posibil, pentru că se pot obține rezultate remarcabile.

Uptime este, de asemenea, un sistem revoluționar, care, în timp, pe măsură ce va câștiga încrederea transportatorilor, va avea un impact semnificativ asupra afacerii de transport.

Nu putem să nu amintim și ABA 5, care ridică nivelul de siguranță pe o nouă treaptă.

Există, deja, o flotă demo pentru piața românească?

Primul lot de camioane demo (27 de unități), este deja în teste la clienți, iar feedback-ul este foarte bun: consumurile sunt situate sub Actros 4, iar șoferii sunt foarte încântați de noul Cockpit interactiv și chiar de MirrorCam, cu care se obișnuiesc mult mai repede decât se asteaptă inițial.

Suntem numărul unu pe piață din punct de vedere al vânzărilor și ne propunem să încheiem anul pe această poziție. De altfel, avansul pe care îl avem este considerabil. Avem o cotă de piață de circa 25%, iar comenzile preluate pentru noul Actros ne arată că vom închide anul foarte bine.

Rezultatele vin și ca urmare a unei bune cunoașteri a pieței și a nevoilor clienților noștri, aspect care ne-a permis inclusiv să lucrăm cu mașini pe stoc și, astfel, să putem livra foarte repede, mai ales în prima jumătate a anului.

Bineînțeles, ne bazăm și pe apartenența la brand. Avem clienți loiali, unii utilizând 100% Mercedes-Benz, iar alții care au început cu ani în urmă să opereze cu camioanele noastre și, între timp, au devenit loiali acestui brand. Acesta este și motivul pentru care am creat oferta noastră de trade-in, ce include preluarea camioanelor existente în flota clientului, indiferent de marcă.

Din păcate, la acest moment, piața de second-hand s-a deteriorat, iar prețurile pentru astfel de vehicule au scăzut mult.

Care sunt cele mai apreciate servicii, în acest moment, de către operatorii români?

Între serviciile adiacente autovehiculului, sau ceea ce numim noi „downstream products”, primul și cel mai căutat de clienți este pachetul de service. Și aici avem o gamă largă de posibilități. Începem cu BestBasic, care înseamnă mentenanță (reviziile) – în mare, discutăm de o revizie pe an. Intervalele de service variază în funcție de modul de exploatare a camionului, fiind, în general, cuprinse între 120.000 și 150.000 km.

Urmează pachetul Extend și ExtendPlus, care înseamnă garanție extinsă. Prin combinarea acestor pachete și, eventual, adăugarea componentei de uzură, putem ajunge la pachetele Complete, în care este absolut totul inclus. Astfel, pentru transportator, nu mai pot apărea costuri neprevăzute, bineînțeles respectând condițiile de exploatare corectă a autovehiculului.

Soluția telematică Fleetboard reprezintă un alt serviciu foarte apreciat în piață.

Finanțarea cu Mercedes-Benz Financial Services este, de asemenea, un produs accesat într-un volum destul de important.

Și, bineînțeles, reamintim faptul că Uptime este funcțional și în România și îl recomandăm clienților noștri, pentru beneficiile multiple.

„În cazul a peste 70% din camioanele noi vândute, clienții optează și pentru un pachet de service.”

„Fleetboard echipează în jur de 75% din camioanele noi vândute.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.