Prima flota pe Gaz Natural Comprimat (CNG) din tara noastra

17

iveco-cngAutor al acestei premiere este compania Antares Transport, membra a grupului de firme Antares din Ramnicu Valcea, prin achizitia a 20 de autovehicule Iveco Daily CNG carosate in Cehia. Managementul companiei isi propune o abordare noua in privinta transportului, „atacand“ exact elementul cel mai important de cost – carburantul. Noua tehnologie este mai eficienta si, totodata, mai „curata“.

Apreciez componenta ecologica a acestei solutii“, a afirmat Dumitru Becsenescu, presedintele grupului de firme Antares, explicand ca este unul dintre motivele care au stat la baza deciziei de a investi in dezvoltarea primei statii de CNG din Romania. „Sunt, in ultimul timp, din ce in ce mai atras de ideea unei bune relatii cu natura, de protest impotriva celor care agreseaza mediul, ceea ce se potriveste cu alternativa mai putin poluanta la care am apelat“. Dar lucrurile nu sunt foarte simple atunci cand decizi sa fii un deschizator de drumuri. Birocratia este semnificativa, iar autoritatile romane nu au creat inca mecanismele de autorizare si aparent nici nu au preocuparea sa se grabeasca sa o faca. Dumitru Becsenescu recunoaste ca s-a inarmat cu multa rabdare pentru acest proiect, tinand cont de faptul ca trebuia asigurata o varianta de alimentare pentru vehiculele CNG, prin investitia intr-o statie de profil. „Am dat curs acestei idei, pe care in mod categoric o consider fezabila, dupa ce am studiat-o in profunzime, printr-o documentare ampla si dupa cateva vizite in tari europene care au bine dezvoltata aceasta afacere. S-ar pune intrebarea de ce pana acum nimeni nu a pus in practica aceasta varianta in Romania. Nu putem da un raspuns clar, dar probabil ca din cauza costului ridicat al investitiei, nejustificat pe fondul lipsei unei piete de desfacere, si poate si pentru ca nu a existat rabdarea necesara. Si eu am avut de vreo trei ori tendinta sa renunt, din cauza birocratiei si a multor situatii din care parea ca nu exista o iesire. Lucrez de peste un an la acest proiect.“ Presedintele Antares Group ne-a explicat ca, in prima faza, autoritatile au respins proiectul fara ca macar sa aiba decenta de a schita preocuparea sa il inteleaga. Pe de alta parte, faptul ca Grupul Antares cuprinde si o firma de transport, dar si una specializata in distributia de GPL, infiintata inainte de nasterea pietei de autogaz in Romania si la a carei maturizare a contribuit semnificativ, a reprezentat ecuatia perfecta pentru noul proiect. „Trebuie sa fii nebun sa investesti intr-o statie de gaz natural, a carei valoare ajunge la aproximativ 300 de mii de euro fara a avea garantia macar unui client puternic si statornic. Este avantajul grupului nostru de firme, faptul ca avem afaceri care se intersecteaza in mod fericit cu oportunitatea.“

Reteta completa: transport, statie de alimentare CNG, montare kituri CNG pe masini

Odata stabilita oportunitatea statiei de alimentare cu gaze naturale (CNG), a aparut problema autorizarilor. „Chiar daca autoritatile nu au fost tocmai pregatite, pentru ca nu au mai existat solicitari in acest sens, speram sa finalizam autorizarea in cursul acestei luni. Imi doresc mult sa fac acest business, si il voi face.“ In opinia presedintelui Antares Group, acest business, care trebuie sa dezvolte in Romania, in perspectiva, o retea nationala de statii de alimentare cu gaz natural, este mult mai complex. „Ne dorim sa fim promotorii acestei afaceri in Romania, toata viata mi-am dorit sa pot face ceva nou, ceva diferit, ceva de mare anvergura, prietenos cu mediul. Iar acest business le are pe toate. In plus, este un nonsens ca toate tarile din jur sa dispuna de statii de alimentare cu gaz, iar Romania nu. In contextul in care flotele pe CNG vor sa tranziteze Romania, au nevoie de asigurarea alimentarii pe coridorul european dinspre Turcia-Bulgaria catre Ungaria. In Bulgaria, de pilda, sunt in acest moment 105 statii de gaz natural comprimat“, a explicat Dumitru Becsenescu, precizand ca nu se asteapta ca peste noapte romanii sa se inghesuie sa-si cumpere masini alimentate exclusiv cu CNG. Strategia sa de business este sa determine intr-o perspectiva apropiata conversia vehiculelor alimentate cu carburanti traditionali in sistem dual, o combinatie motorina – CNG sau benzina – CNG, cu impact semnificativ asupra costurilor si, implicit, asupra competitivitatii. „Reprezint in exclusivitate, in Romania, interesele unei firme din Italia care produce si monteaza kituri de gaz natural comprimat pe masini. Este vorba despre un sistem dual, care presupune injectie de gaz in motorina sau benzina. Partenerii italieni adapteaza kituri pentru diferite tipuri de motoare“, a aratat el. Omologarea RAR a masinilor in sistem dual a reprezentat, cu adevarat, o provocare, in conditiile in care nu puteau fi identificate solutii in acest sens. „Pentru a rezolva aceasta problema, am apelat la ajutorul partenerilor din Italia, care au facilitat vizita reprezentantilor RAR la autoritatile omoloage din aceasta tara, pentru a putea studia laboratorul unde se realizeaza testele. Dupa o perioada de 3 zile petrecuta in Italia, pe parcursul careia au cercetat amanuntit tot procesul de testare si omologare, reprezentantii RAR si-au dat acordul pentru primele omologari ale vehiculelor in Romania – un prim pas urias. Totul a durat insa un an, ceea ce a afectat dinamica afacerii.“ Potrivit presedintelui Antares Group, prima statie de alimentare CNG va fi amplasata la Ramnicu Valcea. Tot aici vor fi realizate montajele kiturilor de alimentare cu CNG, existand doua divizii ale companiei care activeaza deja in acest perimetru. „Estimez ca, la sfarsitul lunii iulie, statia va fi operationala. Echipamentele au sosit deja in Romania, trebuie sa finalizam insa partea de proiectare si autorizare.“

O afacere cu potential

Business plan-ul favorabil unei flote ECO a luat in calcul un parc ce ruleaza un numar constant ridicat de km si care oricum trebuia schimbat in viitor. „Avem sansa sa detinem, pana in 2019, licente pe mai multe trasee, fapt ce ne-a permis creionarea unui business plan fezabil. In contextul unei singure statii de alimentare, in prima faza trebuie sa tinem cont de distante, de autonomia masinilor pe CNG. Din fericire, detinem trasee care se preteaza la aceste conditii“, a mentionat Dumitru Becsenescu. Primele 5 masini Iveco Daily CNG vor intra in parcul Antares la sfarsitul lunii mai, pentru ca, la sfarsitul lui iunie, sa fie gata urmatoarele 5 si, ulterior, sa se ajunga la o flota de 20 de vehicule CNG pe sasiu Daily, carosate de un carosier partener al Iveco din Praga. „Ma astept ca aceasta flota sa genereze o reducere substantiala a costurilor privind combustibilul, tinand cont de faptul ca ruleaza zilnic 350-380 km. Am gandit business plan-ul de asa maniera incat in cinci ani si jumatate sa amortizam investitia in masinile noi, doar din economiile cu carburantul“, a mentionat Dumitru Becsenescu. Concret, Antares va dispune de un parc de 20 de masini pe gaz natural, la care se vor adauga 30 de masini pe sistem dual. A fost obtinuta deja aprobarea RAR pentru a fi trimisa prima masina catre laboratorul din Italia, de unde se va obtine autorizarea, pentru ca, ulterior, autorizarile pentru celelalte masini sa fie acordate in laboratorul Antares, dupa ce angajatii companiei vor beneficia de training in Italia. In final, toata flota Antares va fi trecuta pe gaz natural. „Este un business solid, cu perspective fantastice. In opinia mea, va fi o explozie rapida si foarte puternica pe piata, deoarece firmele de transport isi vor dori sa adopte acest sistem dual, care aduce economii substantiale si un avantaj competitional apreciabil. Cei vizati sunt cei care ruleaza un numar mare de kilometri: camioane, camionete, taxiuri, autobuze. Tipul de instalatie utilizat pentru sistemul dual este diferit de la caz la caz si depinde de specificatiile tehnice ale motorului, de fisa tehnica a masinii, pentru ca, in functie de acestea, sa permita injectia de gaz, care variaza intre 50 si 80% din total carburant.“ Dumitru Becsenescu a precizat ca economia de cost per km ajunge la 22-25%. Sau, altfel spus, in loc sa platesti 100 euro pe carburant, platesti 75-78 de euro. In plus, viata motorului este mult prelungita, iar costurile de mentenanta sunt mult reduse. In ceea ce priveste siguranta rutiera, statisticile arata ca s-au inregistrat cu 30% mai putine accidente fatale in cazul masinilor pe gaz, fata de cele pe sistem clasic benzina/motorina.

Dumitru Becsenescu, Presedinte Antares Group: „Nu exista, deocamdata, pe piata romaneasca o alternativa la carburantii traditionali pentru motoarele Diesel si de aceea noul business are un mare potential.“

„Abia facusem primii pasi si am fost deja curtati de investitori puternici, care si-au exprimat interesul de a veni langa noi in aceasta afacere. Totodata, finantatorii s-au batut pe finantarea acestui proiect, ceea ce ma incanta si ma incurajeaza foarte mult. Cu siguranta, proiectul va fi unul de succes.“

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

17 COMENTARII

  1. In sfarsit aud un lucru bun si eu am un opel zafira pe CNG si nu gasesc unde sa alimentez .Vroiam sa trec pe gpl dar aceasta informatie ma face sa mai amân.Va urez mult succes si astept sa se faca stati CNG si in valea jiului.

  2. am un mercedes clasa b din 2012,are CNG din fabrica farte util in strainatate…rezervorul de Cng are 18 litri,in Romania merg pe benzina rezervorul este normal de 75 litri. In jurul Brasovului exista vreo statie CNG,sau stie cineva despre vre-o initiativa de a se construi?

  3. Stie cineva,din ce cauza nu mai porneste masina când se incalzeste motorul?Se întâmplă doar când este cald afara. Am un Opel Zafira A,1.6 CNG din 2004. Va multumesc anticipat pt.ajutor. P.S.:anul trecut nu a vrut sa porneasca 3 săptămâni,iar când s-a racit afara a pornit si pana azi 22-02-2016,nu am avut nici un fel de problema cu ea. Nici mecanicul,nici electricianul nu i-a dat de cap…..nu da eroare…..calculatorul a fost verificat si arata ca functioneaza perfect.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.