Pachetul Mobilitate I, abordare generală adoptată

Reuniunea Consiliului UE Transport, Telecomunicaţii, Energie (TTE) desfășurată în 3 decembrie la Bruxelles, sub președinția austriacă a Consiliului Uniunii Europene (PRES AT), a adoptat, după mai multe runde de negocieri, abordarea generală pentru Pachetul Mobilitate I (rutieră). 

Iată precizările Ministerului Transporturilor:

“România, prin ministrul Transporturilor Lucian Șova, a susținut pe tot parcursul negocierilor interesele transportatorilor și conducătorilor auto români și a depus toate eforturile pentru identificarea unor soluții rezonabile și echilibrate de compromis, care să asigure un impact financiar și administrativ cât mai scăzut pentru activitatea acestora.

Referitor la aspectele sensibile din pachet, urmare și a solicitărilor și eforturilor României din timpul negocierilor, s-au obținut: eliminarea obligației privind întoarcerea acasă a vehiculului, perioada de prohibiție la cabotaj a fost redusă de la 14 zile (varianta inițială de compromis) la 5 zile și se vor excepta de la regulile de detașare tranzitul și operațiunile de transport internațional bilateral.

Pachetul Mobilitate I este una dintre reformele esențiale ale sectorului transportului rutier care se referă la condițiile de lucru ale șoferilor, normele speciale de detașare a conducătorilor auto în transportul internațional, accesul pe piața transportului rutier.

In viziunea inițiatorilor, reforma este menită să asigure un echilibru între condițiile de muncă adecvate pentru șoferi și libertatea operatorilor de a furniza servicii transfrontaliere. De asemenea, va oferi o modalitate mai clară de aplicare a regulilor din acest sector și va pune capăt interpretărilor naționale divergente.

Textele convenite în cadrul reuniunii Consiliului TTE din 3 decembrie a.c. reprezintă poziția acestuia pentru negocierile cu Parlamentul European, în vederea obținerii unui acord asupra formei finale a documentului.

În viziunea inițiatorilor, Pachetul de mobilitate rutieră are ca scop armonizarea și simplificarea regulilor aplicabile în transport, o mai bună implementare a acestora în toate statele membre, susținerea echității sociale, reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului înconjurător și încurajarea inovației”.

Iată și comunicatul Consiliului UE:

Consiliul a convenit asupra poziției sale (abordare generală) în ceea ce privește o reformă esențială a sectorului transportului rutier, care include condițiile de muncă ale conducătorilor auto, norme speciale privind detașarea conducătorilor auto în transportul internațional, accesul la piața transportului rutier de mărfuri, precum și o mai bună aplicare a legislației. Reforma este concepută pentru a asigura un echilibru adecvat între condițiile de muncă ale conducătorilor auto și libertatea prestării de servicii transfrontaliere de către operatori. De asemenea, aceasta va oferi claritate sectorului și va pune capăt interpretărilor naționale divergente ale normelor.

Acordul de astăzi va oferi norme mai echitabile pentru conducătorii auto și societățile de transport și o mai mare eficiență pentru autoritățile naționale de control. Conducătorii auto profesioniști vor beneficia de condiții de muncă mai bune, iar societățile care își desfășoară activitatea în diferite state membre vor avea de câștigat de pe urma unei certitudini juridice sporite și a unei birocrații mai reduse. Obținerea unui acord cu privire la aceste propuneri a reprezentat o prioritate majoră pentru președinția austriacă.

Norbert Hofer, ministrul transporturilor, inovării și tehnologiei din Austria, președinte al Consiliului
Un element esențial pentru îmbunătățirea aplicării legislației este existența unei metode fiabile de înregistrare a locului și a orei la care un camion a trecut o frontieră și de localizare a activităților de încărcare și descărcare. A doua versiune a tahografului inteligent va face toate acestea în mod automat. Toate vehiculele care efectuează operațiuni de transport internațional vor trebuie să fie echipate cu acest dispozitiv până la sfârșitul anului 2024.

În ceea ce privește cabotajul (operațiunile societăților de transport efectuate pe o piață națională în afara propriei țări), Consiliul menține regula actuală care permite un maximum de 3 operațiuni în 7 zile. Măsurile de punere în aplicare îmbunătățite ar trebui să permită o monitorizare a conformității mai eficientă și mai eficace. Pentru a preveni cabotajul sistematic, o perioadă „de întrerupere” de x zile va fi introdusă înainte ca noi operațiuni de cabotaj să poată fi realizate în aceeași țară cu același vehicul.

Criteriile de stabilire pentru societățile de transport vor include o revenire regulată a vehiculelor la centrul operațional al societății, pentru a contribui la combaterea societăților de tip „cutie poștală”.

Transportatorul ar trebui să organizeze programul de lucru al conducătorilor auto astfel încât aceștia să se poată întoarce la domiciliu (țara de stabilire a transportatorului) cel puțin o dată la patru săptămâni – sau, în cazul în care conducătorul auto alege să beneficieze de două perioade de repaus săptămânal reduse, după trei săptămâni pe drum.

Pentru a se asigura condiții de muncă adecvate pentru conducătorii auto, perioada de repaus săptămânal normală trebuie să se desfășoare în afara cabinei. Cu toate acestea, pentru a aborda problemele de ordin practic în găsirea unui spațiu de cazare adecvat, perioada de repaus săptămânal normală poate, în mod excepțional, să fie petrecută în vehicul, cu condiția îndeplinirii anumitor criterii.

Reforma clarifică modul în care conducătorii auto profesioniști vor beneficia de principiul remunerației identice pentru o muncă identică efectuată în același loc. Regula generală ar fi aceea că, dacă o operațiune este organizată în așa fel încât să nu fie afectată legătura dintre activitatea conducătorului auto și statul membru de stabilire, conducătorul auto ar trebui să fie exclus de la normele privind detașarea. Acest lucru înseamnă că operațiunile de transport bilateral sunt excluse în mod explicit. Pe drumul către țara de destinație și pe drumul de întoarcere, sunt permise maximum două activități suplimentare de încărcare/descărcare în ambele sensuri fără a intra sub incidența regimului de detașare. Tranzitul este, de asemenea, exclus. Pentru toate celelalte tipuri de operațiuni, inclusiv cabotajul, regimul de detașare ar urma să se aplice integral din prima zi de funcționare. Normele speciale privind detașarea ar trebui să fie instituite în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a actului juridic în cauză.

Propunerile fac parte din primul pachet privind mobilitatea, prezentat de Comisie în iunie 2017″.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.