Absorbție 81% la Transporturi. Master Planul, în stand-by

buse-cretumaster-planRomânia a făcut progrese în ultima perioadă: rata de absorbție în exercițiul bugetar 2007 – 2013 pentru Programul Operațional Transport depășește 81%, inclusiv cu avansurile acordate inițial, a apreciat comisarul european Corina Crețu, care a avut ieri o întâlnire cu noul ministru al Transporturilor, Sorin Bușe.

,,Din păcate, în pofida acestor progrese, aproape jumătate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructură adoptate în perioada 2007 – 2013 nu vor fi terminate la timp. Cu sprijinul experților din cadrul Grupului de lucru pentru o mai buna implementare, pe care l-am inițiat la începutul mandatului meu, s-a reușit eșalonarea acestor proiecte. Astfel, fonduri europene de 1,9 miliarde de euro din perioada 2014 – 2020 vor acoperi cofinanțarea proiectelor fazate. În plus, am aprobat proiecte retrospective pentru a crește absorbția fondurilor europene în România. Astfel, Comisia Europeană a preluat plata creditelor pe care România le avea de plătit către Banca Europeană de Investiții, degrevând bugetul național de o sumă de peste 1 miliard de euro”, a declarat Corina Crețu.

Mai pe românește, cei 1,9 miliarde de euro nu vor merge la finanțări de proiecte noi. România are alocați 9,4 miliarde de euro pentru Programul Operațional pentru Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, atât prin Fondul european de dezvoltare regională, cât și prin Fondul de coeziune. Mai mult de jumătate din finanțarea totală (inclusiv cofinanțarea națională) pentru POIM – 6,8 miliarde de euro – este prevăzută pentru infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu iar 5% pentru sectorul energetic.

Corina Crețu a atras atenția și asupra Master Planului General de Transport, care a primit ok-ul comisiei Europene în iulie 2015 dar nu a fost aprobat prin lege, în Parlamentul româniei, nici până astăzi.

,,Încurajez încă o dată autoritățile române să adopte cât mai curând posibil Master Planul General de Transport. Acesta stă la baza strategiei privind investițiile în domeniul transportului rutier, feroviar, aerian și naval din următorii ani și este un document absolut necesar pentru ca România să poată implementa proiectele cu finanțare europeană în acest domeniu. Totodată, Master Planul este și principala condiționalitate ex-ante în sectorul de transport, pe care România s-a angajat să o îndeplinească. Ministrul Petru Sorin Bușe m-a asigurat că Master Planul va fi adoptat până la sfârșitul lunii septembrie”, a adăugat Crețu.

buse, corina cretu

Studii de fezabilitate de calitate

Despre portofoliul de proiecte, atât comisarul european pentru Politică Regională, cât și ministrul Sorin Bușe au arătat că este necesară accelerea pregătirii acestora și de a avea studii de fezabilitate de calitate.

“Mai ales în cazul autostrăzii Sibiu-Pitești, dar și a altor proiecte de căi ferate și autostrăzi, lucrările ar trebui să înceapă cât mai curând, astfel încât acestea să poată să fie implementate efectiv în a doua parte a actualei perioade de programare”, a spus Corina Crețu.

 O nouă agenție de investiții în infrastructura rutieră

Pe de altă parte, comisarul european “a salutat inițiativa ministrului Transporturilor din România de a crea o nouă agenție de investiții în infrastructura rutieră, exprimându-și speranța că aceasta își va desfășura activitatea respectând cele mai avansate standarde internaționale”.

“Totodată, comisarul Corina Crețu l-a încurajat pe ministrul Transporturilor să accelereze implementarea proiectului Liniei 6 de Metrou, care va constitui o legătură importantă a capitalei României cu aeroportul internațional Otopeni”, precizează un comunicat transmis de la cabinetul comisarului Corina Crețu.

Magda SEVERIN

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.