LIVIO DARIO O afacere facuta bine

Pas cu pas, compania Livio Dario s-a dezvoltat tot mai mult, respectandu-si clientii, dar, mai ales, respectand profesia de transportator.

Livio Dario a aparut in 1998, continuand activitatea desfasurata anterior sub forma de asociatie familiala. „Activitatea crescuse si a trebuit sa devenim societate comerciala. Inainte sa infiintam Livio Dario, realizam curse de tip maxi taxi in orasul Alba Iulia si totodata aveam cateva contracte pentru transport de conventie”, si-a amintit Aurel Poptean, director general Livio Dario. La acea vreme, parcul firmei numara sapte autovehicule, microbuze si autobuze. Astazi, Livio Dario a ajuns la o flota de 134 de autovehicule licentiate – 60 microbuze, 61 autobuze, 13 autocare si realizeaza transport local, judetean, regulat special si international-ocazional. Compania are 174 de angajati.

Dezvoltarea a venit de la sine, respectandu-ne pe noi si respectandu-ne clientii, automat au aparut rezultatele. Nu noi am cautat clientii in piata, ci ei au venit si continua sa vina catre noi. Nu am acceptat preturile mici si nu am intrat in contracte pe care sa nu le putem indeplini. Astazi, asiguram transportul angajatilor pentru fabrici din multe zone ale tarii: Alba, Timis, Caras-Severin etc”, a precizat Aurel Poptean. Livio Dario s-a axat in special pe transportul de conventie, acesta fiind principalul motor de dezvoltare a companiei. „Acest tip de transport are anumite avantaje. Are la baza un contract intre doua societati, pe care, daca-l respecti, esti respectat”, a explicat directorul general Livio Dario. Totusi, compania a dezvoltat toate tipurile de transport rutier de calatori avand un sistem suplu si eficient de gestionare a afacerii.

Costuri controlate cu precizie

Avand in vedere specificul activitatii, cu flote dislocate la nivel national, compania are cate un sef de coloana pentru fiecare flota in parte. Acestia se ocupa de activitatile curente, precum repartizarea soferilor si intretinerea masinilor. Totusi, aproape toate informatiile ajung la directorul general. „Avem un program dezvoltat de noi, pentru activitatea pe care o desfasuram, cu ajutorul caruia putem urmari tot ce se intampla. Avem acces inclusiv la informatii legate de costuri si profit, lucru care ne ajuta la realizarea unor oferte bine fundamentate. Nu poti sa ai in vedere acelasi cost pe km pentru toti clientii. De exemplu, amortizarea unui autocar sau microbuz se repartizeaza si in functie de km parcursi”, a aratat Aurel Poptean. De asemenea, programul asigura o evidenta exacta a consumurilor de carburant pentru fiecare masina in parte. Datele sunt preluate automat in sistem, indiferent daca masinile alimenteaza carburantul la statiile de incinta, detinute de companie, sau utilizand cardurile in reteaua de distributie cu care a fost incheiat un contract.

Fluctuatie scazuta de soferi

Bineinteles, angajatii Livio Dario sunt in majoritate conducatori auto, iar managementul companiei a incercat sa pastreze o relatie apropiata cu acestia. „Am incercat sa ne apropiem soferii buni, fiind seriosi cu ei, iar seriozitatea pentru noi inseamna in primul rand punctualitate. Relatia nu trebuie sa fie strict angajator-angajat. Fluctuatia de personal este mica, soferii noi sunt influentati pozitiv de catre cei vechi si stiu de la bun inceput ce trebuie sa respecte. In plus, ne laudam cu o atmosfera foarte placuta in cadrul companiei”, a aratat directorul general Livio Dario.

Un punct important este legat si de starea buna a flotei.

In general, cautam sa achizitionam autovehicule cu un grad ridicat de fiabilitate si consum redus de carburant, chiar daca sunt mai scumpe. Din total cheltuieli, la noi motorina reprezinta peste 40%. Achizitionam si masini noi si second-hand. La inceput am optat mai mult pentru autovehicule noi, dar autocarele/autobuzele se amortizeaza foarte greu, de aceea este mai rentabil un vehicul nou pentru situatiile in care realizeaza km multi, de exemplu pe transportul international”, a spus Aurel Poptean. Compania dispune de propriile service-uri pentru intretinerea flotei in zonele unde opereaza, precum Lugoj si Caransebes. Mai mult decat atat, a fost conceput un proiect pe fonduri europene, pentru formarea profesionala a mecanicilor. Pregatirea soferilor reprezinta unul dintre principalele aspecte pe care managementul companiei le are in vedere.

„Angajam doar soferi profesionisti, care au urmat si absolvit cursuri de formare profesionala. Tinta este sa ii educam mai mult, sa imbunatatim relatia sofer-calator, pentru ca nu multi au rabdarea si calmul necesare lucrului cu oamenii. Le spunem soferilor in permanenta sa aiba in vedere faptul ca nu transporta marfa, ci oameni”, a completat directorul general Livio Dario. In cadrul companiei, soferii lucreaza in general pe aceeasi masina. Astfel, se creeaza premisele pentru imbunatatirea performantelor si cresterea sigurantei si, totodata, autovehiculele sunt mai bine intretinute. In plus, inainte de angajare, soferii dau test inclusiv legat de cunostintele de mecanica, pentru a putea la nevoie sa rezolve anumite lucruri elementare.

Dezvoltare si pe viitor

Livio Dario reprezinta o reteta de transport care si-a dovedit eficienta pe toate segmentele unde opereaza. Si chiar daca astazi este una dintre marile companii de transport din Romania, nu si-a pierdut caracterul de firma de familie. „Baietii mei sunt implicati in aceasta afacere. Baiatul cel mare este inginer auto si se implica in tot ceea ce inseamna reparatii auto, consumuri… Iar baiatul cel mic poate sa conduca orice companie de transport din lume. Se pricepe la aceasta activitate si ii si place. Au crescut de mici in jurul masinilor si deja la ora actuala pot sa conduca singuri compania”, a spus Aurel Poptean. Chiar daca exista numeroase oportunitati, filosofia companiei ramane in continuare neschimbata – dezvoltare cu pasi marunti. „Daca vrei mult dintr-odata, poti sa risti sa pierzi totul. De multe ori spun ca nu o sa mai semnez niciun contract nou, fiindca cele existente ne sunt suficiente, insa pana la urma tot mai acceptam, atunci cand conditiile sunt corecte. Intr-adevar, e greu sa te dezvolti cu pasi marunti, dar asa este cel mai sanatos”, a declarat directorul general Livio Dario. Transportul de conventie ramane zona care poate asigura dezvoltarea de viitor a companiei, insa si turismul este in crestere. „Daca investitorii straini vor ramane pentru a face productie in Romania, probabil o sa mai crestem pe partea de transport de conventie – acesta cred ca reprezinta segmentul cel mai convenabil. Transportul pe conventii e cel mai sigur, pentru ca se bazeaza pe contract. Avem, de asemenea, multe agentii de turism in tara care lucreaza cu noi”, a aratat directorul general Livio Dario.

Aurel Poptean, director general Livio Dario:

„In afaceri, daca te implici in fiecare zi de dimineata pana seara, lucrurile merg bine. Bineinteles, depinde si de oamenii cu care te inconjori. Daca ai o echipa buna, poti fi linistit, pentru ca lucrurile vor merge in directia corecta.”

„In general, contractele cu statul nu sunt de lunga durata si nici foarte sigure, deoarece nu exista legislatie bine pusa la punct in Romania.”

„Avem multe solicitari, insa nu vrem sa ne dezvoltam foarte mult dintr-odata. Punctul nostru forte consider ca este punctualitatea. Daca ai avut o intarziere de cinci minute la o fabrica, creezi niste pierderi in ciclul lor de productie. Si atunci isi fac si ei calculele si observa ca ies mai in avantaj lucrand cu noi, chiar daca nu oferim cele mai mici tarife din piata.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.