MASA ROTUNDA Finantare “SOLUŢII speciale pentru SITUAŢII speciale” 2009

solutii-speciale-2009ZIUA CARGO si Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB) au organizat in data de 8 septembrie o masa rotunda dedicata modalitatilor de deblocare a pietei vehiculelor comerciale

Tema mesei rotunde:
“SOLUTII speciale pentru SITUATII speciale”

Partener: Oscar Downstream

Premise:

  • Piata vehiculelor comerciale traverseaza o perioada cu adevarat dificila, in conditiile in care vanzarile sunt minime
  • Exista voci care acuza producerea unei rupturi intre furnizorii de vehicule si societatile de leasing, in conditiile inaspririi semnificative a cerintelor care trebuie indeplinite pentru a avea acces la finantare
  • Se ridica semne de intrebare privind evolutia pietei second-hand, in situatia in care numarul reposesiilor este foarte ridicat
  • Criza a generat in randul transportatorilor temeri importante privind oportunitatea de a mai achizitiona vehicule, chiar daca nevoia ar mai exista
  • Sunt necesare solutii speciale, bazate pe parteneriate intre toate partile interesate de deblocarea pietei.

Protagonistii mesei rotunde

  • Societatile de leasing
  • Importatorii si dealerii de vehicule comerciale
  • Persoane reprezentative din bransa transportatorilor
  • Reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si ai Autoritatii Rutiere Romane
  • Reprezentanti ai Politiei Rutiere

 

VIDEO: Jean-Mihai Palsu

Concluzii rezultate in urma discutiilor

  • Situatia pietei transporturilor este una extrem de dificila in acest moment, concurenta neloiala generand probleme semnificative in domeniu si diminuand capacitatea transportatorilor de a-si plati datoriile, inclusiv ratele catre companiile de leasing. Pe de alta parte, sunt achizitionate din ce in ce mai putine autovehicule noi. In prezent, numai 1% din parcul de vehicule comerciale de transport marfa (peste 3,5 tone) inscris la Autoritatea Rutiera Romana (ARR) are an de fabricatie 2009, 8% – 2008, 32% – au vechimi cuprinse intre 1-5 ani, 31% intre 5-10 ani, 12% – intre 10-15 ani si 16% peste 15 ani. Pe segmentul de transport persoane (peste 9 locuri), 2% dintre autovehiculele inscrise la ARR au an de fabricatie 2009, 16% – 2008, 31% – au vechimi cuprinse intre 1-5 ani, 24% intre 5-10 ani, 10% – intre 10-15 ani si 17% peste 15 ani.
  • Este necesara clarificarea legislatiei si aplicarea ei in mod egal tuturor actorilor de pe piata. Transportatorii acuza faptul ca multe reglementari sunt gandite in asa fel incat sa nu poata fi puse in practica, dar sa ofere autoritatilor posibilitatea sa mai bifeze ca rezolvata o noua problema legislativa.
  • A fost ridicata problema controalelor la care sunt supusi carausii romani, in conditiile in care transportatorii straini nu sunt aproape deloc controlati pe teritoriul Romaniei. Romanii sunt astfel pusi in dezavantaj fata de operatorii straini chiar de catre autoritatile care ii reprezinta.
  • Se cere extinderea programului “Rabla” si la nivelul autovehiculelor comerciale grele (camioane, autocare etc).
    Starea infrastructurii reprezinta in continuare una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta actorii de pe piata transporturilor, cu consecinte grave asupra sigurantei rutiere. Cele mai multe accidente rutiere se produc in localitati din cauza inexistentei unei retele bine puse la punct de autostrazi si centuri ocolitoare.
  • Este necesara imbunatatirea comunicarii dintre companiile de leasing, dealeri si transportatori.
  • Gasirea unor modalitati de reprezentare a companiilor de leasing prin intermediul dealerilor pentru valorificarea parcurilor reci obtinute din reposesii reprezinta o solutie propusa de participanti.
  • O alta propunere a fost identificarea unor modalitati de realizare de leasing operational pentru vehiculele comerciale rezultate din reposesii. Aceasta propunere nu a fost insa impartasita de catre toti participantii.
  • Transportatorii au cerut reducerea marjelor adaosurilor comerciale practicate de dealeri si a dobanzilor percepute de companiile de leasing, astfel incat problemele financiare pe care le genereaza situatia actuala sa se imparta in mod egal intre cele trei parti: companii de leasing, dealeri si clienti. Ei au solicitat, de asemenea, reducerea cuantumurilor avansurilor solicitate de catre companiile de leasing, care sunt aproape imposibil de platit de catre firmele de transport, tinand cont de lipsa de lichiditati de pe piata.
  • S-a propus realizarea unei liste negre a administratorilor care falimenteaza deliberat firmele pentru a nu-si mai plati datoriile catre companiile de leasing, pentru ca apoi sa infiinteze firme noi si sa dea din nou tepe partenerilor de afaceri. Aceste persoane viciaza mediul de afaceri si creeaza probleme si transportatorilor corecti, practicand tarife de dumping.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.