Am Certificat pentru Situații de Urgență. Cum să îl folosesc.

Obținerea Certificatului pentru Situații de Urgență a avut ca scop probarea pierderilor financiare cauzate de măsurile impuse privind combaterea răspândirii COVID-19, însă în unele cazuri a fost interpretată și în echivalentul unui bilet la un show – spectacolul pandemiei.

Alin Dicu, branch manager Asko International Insurance Broker: „Actuala situație poate fi analizată pe două direcții. Una inevitabilă, pe cifre și volume – scăderi clare, cărora nimeni nu se poate opune. Este realitatea cu care ne confruntăm, dar trebuie să o facem în mod echitabil și corect. Și a doua direcție este avalanșa de mesaje panicoase și lipsa de curaj – ingrediente urâte, care au scos la suprafață multe abordări nepotrivite. Emoția puternică ar trebui echilibrată cu o componentă de raționament, înainte de luarea deciziilor.”

Practic, exemplele din piață ne confirmă că nu puțini au fost cei care s-au trezit cu mail-uri care sunau astfel: „Atașat, vă trimit o copie a CSU pe care l-am obținut. Astfel, începând de astăzi vom bloca plățile facturilor pe care le emiteți către noi.”

Cu câteva zile în urmă, am urmărit un interviu cu proprietarul unei mari firme românești, iar la întrebarea „cu ce ar putea statul să vă ajute?”, răspunsul a venit imediat, fără nici o secundă de gândire: „Cu nimic, doar să mă lase în pace și să nu mă încurce!” Ușor de zis, fiind în industria agroalimentară, însă greu de aplicat în alte industrii afectate.

Totuși, nu este foarte clar, încă, la ce ajută Certificatul pentru Situații de Urgență, însă, de încurcat…

„Sunt persoane care se gândesc cum ar putea «să se bucure» de pandemie? Chiar dacă, din fericire, nu este laitmotivul, în această perioadă, sunt totuși câțiva care merg în această direcție, și ar fi bine să îi ajutăm să rateze această șansă”, a precizat Alin Dicu, branch manager Asko Assekuranz.

Între panică și dorința de a profita de pandemie

Pandemia nu a afectat în egală măsură firmele. Există o categorie de companii care operează în domenii încă neafectate și aceștia sunt fericiții care lucrează. De asemenea, sunt companiile afectate în mod direct, care au pus business-ul parțial pe pauză, dar sunt corect construite și sunt solvabile și au lichidități, pentru a-și asuma perioada de pauză. Astfel, acestea își țin partenerii aproape, își respectă toate obligațiile, își țin o parte dintre angajați și au deja o strategie pentru ceea ce urmează. Pentru toți cei afectați grav sunt necesare măsurile de sprijin, dar în scopul salvării companiilor și a economiei. Și mai este o categorie…

„Trimit e-mail-uri sau sună, spunând «am atașat certificatul și nu mai plătim», ei în continuare beneficiind de servicii și în mare parte dorind să facă business. Adică își doresc să profite de această pandemie. Cel mai probabil, CSU au fost greșit înțelese și nimeni nu a fost suficient de deschis să explice ce înseamnă. Astfel, a existat riscul ca mulți să fi interpretat CSU ca pe portița de a nu mai plăti facturile”, a arătat Alin Dicu.

Solicitarea CSU are consecințe, fiind realizată cu semnătura administratorului. Este de așteptat ca, după depășirea acestei perioade, să urmeze controale și declarațiile false vor atrage răspunderea penală.

Nu știu ce poți face, în termeni reali, cu acest certificat, însă perioada de blocaj va trece și toată lumea ar trebui să se gândească cum ar putea să înceapă mai bine, probabil în cursul lunii mai. Ceea ce este trist este că, în această pauză forțată, ne consumăm toată energia în a ne lamenta, în loc să găsim soluții”, a completat Alin Dicu.

Scenariul lunii mai

Nimeni nu poate garanta că, după perioada de blocaj, lucrurile vor reveni la valorile de dinainte și trebuie să avem în vedere că traversăm o situație fără precedent. În plus, este greu de crezut că poate anticipa cineva cu precizie modul în care va reacționa consumatorul, în această perioadă, fiind implicați și foarte mulți factori emoționali.

„Acum, putem gândi strict pe un scenariu nu neapărat pesimist, dar nici nerealist de optimist, și să încercăm să construim. Pentru că a lua o pauză și a nu face absolut nimic, în acest moment, va fi foarte nociv pentru propria afacere. Dacă industriile repornesc, în luna mai, mesajul și stimulii morali vor fi excelenți pentru oameni. Abia atunci se vor conecta să găsească soluții cei care nu o fac deja. Însă trebuie să fim conștienți că nimic nu începe la capacitate 100%. Volumele vor crește treptat”, a explicat Alin Dicu.

Practic, zilele de pauză sau activitatea redusă au reprezentat o șansă pentru optimizarea la maximum a proceselor și reverificarea strategiilor utilizate.

„Te uiți în oglindă, pentru a vedea unde ai greșit (cauzele care te-au făcut să fii prins atât de vulnerabil de acest moment) și îți asumi o schimbare. Dacă nimic nu se schimbă, nu poți aștepta rezultate mai bune și riști să rămâi în aceeași problemă”, a spus Alin Dicu.

Provocări în starea de urgență

Atunci când apar clienți care anulează comenzile de transport, firmele sunt puse în fața unei decizii dificile – să încerce să găsească alte comenzi de transport pentru a umple golul creat, sau să aducă camioanele în țară. Iar opțiunea finală nu poate lua în considerare doar profitabilitatea, epuizarea lichidităților fiind, probabil, principala îngrijorare.

„Cash-flow-ul este o problemă în România. Noi prestăm serviciul și încasăm contravaloarea după o perioadă foarte lungă. Anul trecut, media pentru termenul de încasare a fost de 74 de zile, ceea ce este incredibil. Iar acum se forțează creșterea acestui termen și tarifele au mers în jos – aspect deloc echitabil și fair-play pentru transportatori”, a precizat Alin Dicu.

Diminuarea tarifelor a avut în vedere scăderea prețurilor la carburant, fără a se ține, însă, cont de sincopele din lanțurile de aprovizionare, de kilometrii parcurși pe gol în creștere, de scăderea distanței medii parcurse lunar, sau de timpii lungi de așteptare în granițe.

Nu lipsesc, în această perioadă, clienții care au decis unilateral blocarea plăților pe termen necomunicat. Totodată, au fost semnalate cazuri ce nu pot fi catalogate decât ca „speculă”. Și, din păcate, din acest joc nu lipsesc nume importante din industrie. Teama și lipsa lichidităților au determinat unele firme de transport să accepte diminuări și de 10%-15% ale sumelor datorate de beneficiar, numai să le fie plătite facturile la timp. De asemenea, sunt clienți care au jonglat între piața spot și contracte pentru economii care pun în mare dificultate partenerii cu care colaborează, în unele cazuri de ani de zile. Un alt moment ratat pentru a crea și întări parteneriate reale!

„A fost momentul ca toată lumea să se gândească cum să optimizeze și cum să se reîntoarcă în business. Suntem pregătiți să continuăm același tip de business, sau putem să îmbunătățim ceva în organizația noastră, în raport cu clienții și, eventual, să schimbăm anumiți termeni contractuali? Teama că vei fi dat la o parte și înlocuit reprezintă drumul greșit. Atitudinea perdantului nu poate aduce altceva decât pierdere”, a declarat Alin Dicu.

Revenire lentă

Lucrurile vor reveni și firmele trebuie să găsească soluții pentru a se adapta la ceea ce începe.

„Pauza în gândire, în strategie și în acțiune nu este benefică niciunei companii. Reînceperea va fi treptată, dar pe un calendar provocator, pentru că, clienții de transport nu au timp de așteptat. Cât de repede sunt pregătiți transportatorii să revină în business? Au reînceput discuțiile cu partenerii? Se va relua colaborarea pe principii noi? Există un parteneriat care să îi ajute să își repună camioanele din nou în Europa? Trebuie să avem în vedere că multe camioane au revenit în România pe gol și, foarte probabil, se vor reîntoarce la lucru, de asemenea, goale. Este momentul în care discuțiile trebuie să se poarte la un alt nivel de tarif, mai ales că, în prețul final al mărfurilor, transportul reprezintă extrem de puțin”, a arătat Alin Dicu.

Practic, ieșirea din criza pandemiei ar putea coincide cu un moment de resetare pentru industria transporturilor românești.

„Saving-ul cu ochii închiși și dus la extrem a fost posibil pentru că operatorii de transport au acceptat să presteze foarte ieftin. Ne-am dezvoltat foarte mult pe contextul unei conjuncturi favorabile. Odată cu aderarea la UE, industriile s-au conectat, am început să producem și să exportăm mărfuri, în principal datorită investițiilor străine, importurile au crescut la rândul lor… și, în tot acest timp, nu prea am știut să ne concentram pe altceva în afara prețului scăzut. Sigur, eforturile din ultimii ani se văd și au apărut foarte multe companii care au înțeles și regândit avantajul competitiv. Sunt multe persoane care activează în domeniu și care au investit, înțelegând că nu doar cifrele imediate sunt importante, ci și stabilitatea pe termen lung. În această perioadă, transportul a fost în vizorul tuturor, sper că toată lumea a înțeles importanța acestui sector, însă haideți să îi plătim atât respectul cuvenit cât și prețul corect”, a explicat Alin Dicu.

Totuși, trebuie să avem în vedere că, la declanșarea pandemiei, economia era deja pe un surplus de producție, astfel, din start, nu ne putem aștepta ca repornirea să fie comparabilă cu perioadele bune din istoria recentă a Europei. Anumite ajustări vor apărea, iar panica și emoția consumatorilor pot contribui, de asemenea, la aceste scăderi. Sunt, însă, și motive să credem că România va depăși această criză mai ușor decât pe precedenta.

„Astăzi, încă sunt bani pe piață, există lichidități, în timp ce, în 2009, lumea avea probleme cu expuneri foarte mari și venituri mici. Salariile au crescut mult de atunci și ponderea ratelor bancare în venitul unei familii este, astăzi, mult mai scăzută. Nu seamănă deloc România de astăzi cu cea din 2008, evident în contextul unui scenariu de revenire progresivă. În plus, suntem obișnuiți cu criza, pentru că o tot experimentăm de ani buni și am trecut prin multe până acum; important este să ne impunem să nu vorbim prea mult de ea și să folosim timpul pentru a găsi soluții. Chiar dacă nu avem la dispoziție cifre exacte, un lucru rămâne cert – transportul nu o să moară niciodată. Și, în acest context, transportatorii români ar trebui să nu ia decizii care să îi afecteze pe termen mediu și lung. Îmi doresc din suflet ca odată ieșiți din aceasta criza, să fi ieșit și din criza moralității, mult mai puternici, mai demni și mai valoroși”, a concluzionat Alin Dicu.

„Echipa din România a Asko Assekuranz este intactă, se lucrează parțial de la birou și parțial de acasă, însă full time. Avem peste 1.100 de dosare în derulare și muncim titanic pentru a reuși să plătim cât mai repede, pentru a ajuta clienții cu infuzie de lichidități. Rapiditatea cu care se încasează banii legați de daune este, astăzi, mai importantă ca oricând”, conform brand managerului Asko Assekuranz.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

„Echipa din România a Asko Assekuranz este intactă, se lucrează parțial de la birou și parțial de acasă, însă full time. Avem peste 1.100 de dosare în derulare și muncim titanic pentru a reuși să plătim cât mai repede, pentru a ajuta clienții cu infuzie de lichidități. Rapiditatea cu care se încasează banii legați de daune este, astăzi, mai importantă ca oricând”, conform brand managerului Asko Assekuranz, Alin Dicu.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.