Autostrada Transilvania, din bani europeni

 

Ministrul Anca Boagiu a anuntat, vineri, ca tronsoanele autostrazii Transilvania vor fi cofinantate din fonduri europene, dupa ce Comisia Europeana a acceptat acest lucru. Decizia vine dupa renegocierea contractului cu Bechtel, despre care Uniunea Europeana “nici nu voia sa auda”, potrivit premierului Emil Boc. Reamintim ca americanilor le mai revin doar doua tronsoane – pe care le si incepusera, de altfel -, celelalte 6 urmand a fi scoase la licitatie in curand.

“Decizia pe care am luat-o de a elibera zona (Clujului, n. red.) de un contract absolut pagubos pentru Romania, cel cu compania Bechtel, si de a continua lucrarile intr-un alt regim, economisind 6 miliarde de la bugetul de stat, arata ca, atunci cand exista vointa pentru a cheltui eficient banul public, lucrurile se pot realiza. Si aici vreau sa va dau si o veste buna, pe care nu o stie nici macar domnul prim-ministru: ca urmare a negocierilor pe care le-am purtat cu colegii din Comisia Europeana, pe reteaua TNT, tronsoanele de pe autostrada Transilvania au fost acceptate spre a fi finantate din fonduri europene. Sunt doua termene noi introduse de Comisie in negocierile cu noi. Deci astazi putem discuta, ca membru cu drepturi depline in UE, cu fruntea sus, despre tronsoanele noastre de drumuri nationale si autostrazi, fara a ni se mai spune \”aveti o autostrada cu care va faceti de ras\”. Sper ca am reusit sa va aduc si o veste buna, adica cea mai buna pentru bugetul statului”, a spus Anca Boagiu, la inaugurarea Centurii de Est a municipiului Cluj-Napoca.

Emil Boc a spus ca “este cea mai buna veste pentru Romania si pentru Ardeal”. “E important sa se stie ca, in urma renegocierii contractului cu Bechtel si a readucerii lui in limite decente si normale, Uniunea Europeana a manifestat deschiderea acum, in noile conditii, de a putea finanta tronsoane de pe Autostrada Transilvania din fonduri europene. Asta ce inseamna? Ca pe langa cei 52 de kilometri finalizati din Autostrada Transilvania, de la Gilau la Campia Turzii, pe langa ce se finalizeaza la Suplacu de Barcau, in Bihor, tronsoane precum cele de la Gilau la Bors sau de la Targu Mures la Campia Turzii, precum si de la Brasov la Targu Mures, vor putea fi in viitor finantate din fonduri europene. Atata vreme cat a existat forma anterioara a contractului Bechtel, Uniunea Europeana nu dorea sa auda de acest proiect, spunand „este o chestiune a voastra, nationala; nu intervenim”. Acum, din moment ce acest contract a fost repus in cadre legale si normale, dupa standarde de cost agreate si la nivel national si la nivel international, exista aceasta posibilitate de a continua lucrarile la Autostrada Transilvania pe fonduri europene”, a precizat primul-ministru.

 

Tonsonul Gilau-Nadasel, saptamana viitoare la licitatie

 

Cat despre tronsonul Gilau-Nadasel, ministrul Boagiu a anuntat ca “saptamana viitoare va fi lansat in licitatie de catre colegi mei, in noile conditii contractuale, stabilite ca urmare a renegocierilor”. In ceea ce priveste costul, ea a spus: “Vom vedea dupa ce o licitam; suma este in acest moment pe ce a ramas de executat, tronson sau valoare fixa pe km, 6,9 milioane de euro, pe ce va fi licitat, in functie de conditiile de relief, vor rezulta preturile, adaptate la standardele de cost”.

Cel mai important este ca Autostrada Transilvania merge mai departe, a precizat Emil Boc. “Ministrul si-a respectat angajamentul pe care ni l-a spus in Guvern, in momentul cand a inceput negocierea contractului cu Bechtel. Nu va ramane Autostrada Transilvania nefinantata iar lucrarile vor merge mai departe. Prima dovada este faptul ca licitatia la primul tronson Gilau-Nadasel pleaca la drum, iar acum, obtinerea acestui acord – care, repet, este efortul ministrului Transporturilor de a obtine aducerea banilor pe fonduri europene. (…) Continuam acum proiectarea de la Tg. Mures la Campia Turzii si, evident, tronsonul de la Gilau la granita, care fac parte din tronsoanele prioritare stabilite la nivelul Guvernului. Si in acest exercitiu financiar, continuam cu celalalt al UE, vom avea banii necesari, inclusiv pentru finalizarea lucrarilor pe autostrada Transilvania”, a conchis Emil Boc.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.