Cale ferata rapida intre Budapesta-Bucuresti-Constanta, prin Strategia Dunarii

 

Realizarea caii ferate rapide Budapesta-Bucuresti-Constanta, consolidarea malurilor canalului Dunare-Bucuresti, retehnologizarea porturilor dunarene romanesti si construirea a doua noi poduri rutiere peste fluviu spre Bulgaria sunt cateva dintre proiectele romanesti cuprinse in Strategia pentru Regiunea Dunarii, ale carei domenii prioritare au fost prezentate joi, intr-o conferinta de presa, de ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, alaturi de ministrul Infrastructurii si Transporturilor, Anca Boagiu, si de ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Elena Udrea. Prin intermediul unei serii de programe ale UE, regiunea beneficiaza de o finantare considerabila, de 100 de miliarde de euro. Dupa numirea coordonatorilor domeniilor prioritare, strategia va trebui aprobata de Consiliul European, in luna iunie.

 

“Nu este vorba de bani noi, intrucat exista inca, pe actualul exercitiu bugetar al UE, pana in 2013, circa 45 de miliarde de euro inca disponibile”, a precizat ministrul Baconschi. In opinia sa, faptul ca fluviul Dunarea a fost inert in ultimele zeci de ani a creat probleme de dezvoltare pentru intreaga regiune de sud a Romaniei, insa aceasta disparitate se va atenua peste 10-15 ani, odata cu realizarea celei mai mari parti a proiectelor prevazute, iar orase ca Sulina si Braila isi vor recapata caracterul cosmopolit pe care il aveau in urma cu 100 de ani.

Anca Boagiu a oferit detalii despre proiectele pe care institutia sa le dezvolta, precizand ca unele au deja resursa financiara asigurata si sunt in implementare. \”Imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare, in sectorul Calarasi-Braila, este un proiect care are deja studiul de fezabilitate facut, iar valoarea sa este de 56 de milioane de euro. Cel de-al doilea vizeaza imbunatatirea conditiilor de navigatie pe sectorul comun romano-bulgar al Dunarii, cu o valoare de 254 de milioane de euro, din care Romaniei ii revine de acoperit 220 de milioane de euro. Un alt proiect este podul rutier canal Dunare Marea Neagra si lucrarile aferente infrastructurii de acces in Portul Constanta, deja cu finantare de 150 de milioane de euro, urmand a fi executat in perioada pana in 2012\”, a spus ministrul Transporturilor si Infrastructurii.

Consolidarea malurilor Canalului Dunare-Marea Neagra va costa 334 de milioane de euro, iar consolidarea malurilor pentru canalul Poarta Alba – Midia Navodari, 309 milioane de euro. De asemenea, vor fi executate o serie de lucrari de reabilitare si modernizare a infrastructura portuare.

Elena Udrea, prin institutia pe care o conduce, va coordona alaturi de Bulgaria componenta de turism a Strategiei Dunarii.

Tarile care participa la strategia UE pentru regiunea Dunarii sunt Germania (landurile Baden-Wurttemberg si Bavaria), Austria, Ungaria, Republica Ceha, Slovacia, Slovenia, Bulgaria, Romania – membre ale Uniunii Europene – plus Croatia, Serbia, Bosnia, Muntenegru, Republica Moldova si Ucraina. Acest spatiu vast scaldat de apele fluviului se confrunta cu numeroase provocari, printre care potentialul nevalorificat de transport naval, lipsa legaturilor rutiere si feroviare, eforturile necoordonate in domeniul educatiei, al cercetarii si al inovarii.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.