Cat costa 1 km de drum finantat european


 

Un kilometru de drum finantat din fonduri europene costa intre 1,7 milioane de euro si 4,4 milioane de euro, potrivit unui raport privind stadiul absorbtiei fondurilor structurale, dat publicitatii miercuri de Institutul pentru Politici Publice (IPP). Cand este vorba despre fondurile alocate din bugetul de stat, lucrurile stau altfel.

 

\”Nu exista o viziune integrata privind finantarea sectorului de transport, singurul domeniu atractiv pentru Guvern fiind cel al infrastructurii rutiere si feroviare. Prin lipsa de viziune dorim sa ne referim la finantarea secventiala a unor tronsoane de drum care nu sunt nici macar cele mai tranzitate din Romania. Romanii trebuie sa stie ca un kilometru de drum din bani europeni costa in Romania intre 1,7 milioane de euro si 4,4 milioane de euro\”, arata IPP in raport.

Cea mai mare suma a fost atrasa de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), respectiv peste 600 de milioane de euro. \”In valoare absoluta, la nivelul intregului program, cele mai mari proiecte castigate sunt cele ce vizeaza construirea Autostrazii Arad – Timisoara, cu peste 126.000 de euro, reabilitarea DN6 Alexandria-Craiova, cu aproape 125.000 de euro si reabilitarea DN24, limita de judet Galati-Vaslui-Crasna si DN24B Crasna-Albita cu 88.000 de euro\”, se mai arata in raport.

Reamintim ca, luni, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu a anuntat aprobarea, de catre Comisia Europeana (CE), a finantarii nerambursabile a construirii autostrazilor Nadlac-Arad si Orastie-Sibiu, in lungime totala de 121,8 km. Din totalul de 850,7 milioane de euro necesare ambelor lucrari, contributia din fonduri europene este de 724 milioane de euro, iar diferenta de 126,7 milioane va fi achitata din bugetul de stat.

\”Aprobarea finantarii europene pentru aceste doua proiecte va duce si la cresterea ratei de absorbtie a fondurilor europene la MTI pana la sfarsitul anului, urmand ca in 2012 si 2013 sa cheltuim integral cele 2 miliarde de euro alocate pentru proiectele de infrastructura rutiera. In urmatoarele saptamani vor incepe efectiv si lucrarile la aceste proiecte, dupa finalizarea perioadei de proiectare prevazute in contractele semnate in lunile mai si iunie\”, a declarat Boagiu.

Cand este vorba despre fondurile alocate din buget insa, statul se dovedeste a fi extreme de generos. Cel mai pagubos contract incheiat pentru construirea unei autostrazi (e drept, parafat de guvernarea Nastase) este cel pentru Autostrada Transilvania, unde pe anumite tronsoanele Bechtel a castigat intre 14,7 si 18 milioane de euro. In prezent, renegocierea contractului a dus la reducerea costului la 6,9 – 7,2 milioane euro/km, in functie de specificul terenului, nivelul final urmand a fi stabilit in urma licitatiilor.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.