Electric și gaz

Soluțiile alternative de propulsie reprezintă principala preocupare pentru producătorii de autovehicule comerciale, iar MAN nu face excepție. Astfel, în cadrul IAA Hanovra, vor fi expuse noi variante de motorizări – electric și CNG – pentru recent lansatul autobuz urban MAN Lion’s City.

Lansat în primăvara acestui an, noul autobuz urban Lion’s City se remarcă printr-o largă paletă de posibile motorizări, eficiență în exploatare și un design foarte reușit, care face legătura între clasic și modern, între tradiție și un viitor al inovațiilor.

La capitolul motorizări, un loc important îl ocupă MAN Efficient Hybrid. Autobuzele dotate cu acest sistem asigură o reducere a consumului de carburant, prin recuperarea energiei de frânare și, totodată, prin suportul pe care îl oferă funcției stop – start, oferă opriri în stații foarte silențioase și cu emisii zero. Autobuzul expus în cadrul IAA va avea și o inovație pe partea de design – uși iluminate în culori diferite, indicând închiderea sau deschiderea acestora.

Vedetele standului vor fi, însă, reprezentate de autobuzul CNG – premieră mondială și prototipul Lion City E – autobuz electric.

Noul autobuz electric va beneficia de ușoare modificări ale design-ului, pentru a fi ușor de recunoscut. În special dispariția compartimentului pentru motor și, implicit, scaunele suplimentare în partea din spate oferă o imagine distinctă autobuzului electric.

Motorul electric asigură o putere de 160 kW, până la un maxim de 270 kW. Accesul în autobuz se face prin trei uși, acționate electric, iar interiorul este amenajat cu 29 de scaune.

În ceea ce privește soluția CNG, MAN va prezenta, în cadrul IAA, noul motor pe gaz MAN E18, care, de asemenea, poate fi livrat opțional cu MAN Efficient Hybrid.

La standul MAN, va putea fi admirat și autocarul MAN Lion’s Coach L, în versiunea destinată transportului pe distanțe lungi, echipat cu lift și două locuri pentru scaune cu rotile. Cea de-a treia axă este viratoare, utilizând un sistem electro – hidraulic, iar cutia de viteze este MAN TipMatic Coach, cu 12 trepte. Motorul MAN D2676 LOH oferă o putere maximă de 470 CP și cuplu maxim de 2.400 Nm.

Neoplan ridică ștacheta

Nu va lipsi din stand spectaculosul Skyliner, într-o versiune destinată transportului pe distanțe lungi. La primul etaj, podeaua este coborâtă, oferind o bună accesibilitate, inclusiv pentru pasagerii cu mobilitate redusă. Pentru a crește capacitatea de transport (numărul de scaune) și a optimiza fluxul călătorilor, producătorul a mutat scara din față pe partea dreaptă. Această configurație, ce poate fi oferită opțional, asigură spațiul necesar pentru 78 de scaune. Motorul care echipează acest autocar supraetajat este D26, cu 510 CP și un cuplu maxim de 2.600 Nm. Transmisia automată este MAN TipMatic Coach.

Ca o măsură de prevenire a accidentelor cauzate de „unghiul mort”, atât Skyliner, cât și Cityliner expuse în cadrul IAA vor fi dotate cu un sistem de camere, ce înlocuiesc oglinzile laterale. Imaginile sunt vizualizate pe două ecrane, plasate în câmpul vizual al șoferului, fiind eliminată problema „unghiului mort”.

Imaginile cu rezoluție înaltă oferă o bună calitate, indiferent de condițiile exterioare – schimbări de lumină, zi sau noapte.

În plus, Neoplan Cityliner a fost echipat cu un sistem suplimentar de camere, ce asigură o imagine de 365° în jurul autocarului. Sunt utilizate șase camere, iar imaginea este disponibilă pe un monitor separat, plasat pe consola șoferului.

În ceea ce privește confortul pasagerilor, Cityliner a fost configurat pentru experiențe exclusiviste – doar 35 de locuri, zonă VIP, bucătărie, sistem de încărcare prin inducție a telefoanelor…

MAN Lion’s City eBus

Autobuzul electric MAN este echipat cu un motor central, iar producătorul german a optat pentru reîncărcarea bateriilor la garaj. Astfel autobuzul oferă au autonomie de 200 km în condiții reale de trafic, pe toată durata de viață a bateriilor. Montarea pe acoperiș a bateriilor oferă mai mult loc pentru zona pasagerilor (până la patru scaune suplimentare). Motorul, amplasat central, asigură o mai bună accesibilitate față de soluția cu motoare montate lângă roți. Sistemul modular de baterii oferă 480 kWh.

O reîncărcare completă se realizează în mai puțin de trei ore, cu o putere medie de încărcare de 100 kW.

Producția de serie va demara în 2020. Serviciul de consultanță oferit de MAN va ușura procesul de tranziție al operatorilor către transportul electrificat.

Noul motor pe gaz E18

Acest motor va echipa noul Lion’s City G. Noua serie de motoare E18 a fost proiectată pentru a oferi un cuplu mai mare, având o cilindree mai mică, în comparație cu modelul precedent.

Zgomotul scăzut și emisii ce se încadrează în standardul Euro 6 sunt, de asemenea, avantaje asigurate de noul motor.

E1856 are o cilindree de 9,5 l, șase cilindri în linie și patru valve. Este disponibil în două variante de putere, de 276, respectiv 316 CP. Cuplul maxim este de 1.200 sau 1.400 Nm, la 900 – 1.500 rpm.

Carburantul este stocat în patru sau cinci butelii montate pe acoperișul autobuzului, capacitatea de stocare fiind cuprinsă între 1.260 și 1.875 l.

Radu BORCESCU

Berlin, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.