Garda de Coasta la Marea Neagra – proiect de lege in dezbatere pe site-ul MAI

 

Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) a postat pe site-ul propriu, spre dezbatere publica, un proiect de lege privind infiintarea Garzii de Coasta in zona litoralului Marii Negre, a Dunarii Maritime si a Deltei Dunarii. Actul normativ va modifica si completa OUG 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romana si a OUG 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei.

 

Garda de Coasta in zona litoralului Marii Negre, a Dunarii Maritime si a Deltei Dunarii va fi organizata la nivelul administrativ al judetelor Constanta si Tulcea, prin reorganizarea inspectoratelor judetene ale politiei de frontiera Constanta si Tulcea. Va avea ca zona de competenta suprafata din teritoriul national constituita din zona de frontiera corespunzatoare judetelor Constanta si Tulcea, Dunarea maritima, apele maritime interioare, marea teritoriala, zona contigua si zona economica exclusiva. Reglementarile au in vedere instituirea de masuri legale in scopul securizarii frontierelor aeriene, terestre, maritime si fluviale, combaterii migratiei ilegale, asigurarii respectarii regimului juridic al frontierei de stat, avand in vedere statutul Romaniei de stat membru al Uniunii Europene.

Proiectul de lege creeaza cadrul legal pentru incheierea documentelor de cooperare internationala in domeniile specifice de activitate ale Politiei de Frontiera Romane, cu respectarea legislatiei nationale si internationale privind tratatele si completeaza reglementarile care privesc uzul de arma efectuat de catre politistii de frontiera.

De asemenea, proiectul vizeaza crearea cadrului legal pentru reglementarea efectuarii controlului pentru trecerea frontierei de stat a navelor care intra sau ies in/din porturile romanesti in/din curse externe, avand in vedere si obiectivul prioritar pentru Romania – aderarea la Spatiul Schengen -, aspect care presupune stabilirea unor noi principii ale controlului navelor care circula pe fluviul Dunarea, aplicabile dupa data stabilita prin decizie a Consiliului Uniunii Europene de eliminare a controlului la frontierele interne.

Proiectul de lege defineste si sintagma \”cursa externa\”, ca fiind orice cursa aeriana sau navala care are ca punct de destinatie sau plecare un port sau aeroport apartinand unui stat tert, ce nu presupune schimbarea navei sau aeronavei.

De asemenea, seful punctului de trecere a frontierei are dreptul de a solicita sefilor celorlalte autoritati din punctul de trecere a frontierei, verbal, pentru operativitate, cu confirmarea scrisa in cel mai scurt timp, efectuarea unui alt control, mai amanuntit.

 

Completari privind uzul de arma

In proiectul initiat de MAI se aduc completari prevederilor care privesc uzul de arma efectuat de catre politistii de frontiera. Potrivit articolului 31, alin. 1, care urmeaza sa fie introdus, atunci cand folosirea altor mijloace de imobilizare sau constrangere nu a dat rezultate, in caz de absoluta necesitate, politistul de frontiera poate face uz de arma pentru a asigura apararea oricarei persoane impotriva unor violente ilegale si iminente, prin care se poate provoca moartea sau ranirea grava a acesteia, ori pentru a preveni savarsirea unei infractiuni prin acte de violenta ce implica o amenintare grava asupra vietii sau integritatii corporale ale unei persoane, cand intampina rezistenta la efectuarea unei arestari ori pentru retinerea unei persoane, pentru executarea unui mandat de arestare preventiva, daca persoana respectiva incearca sa fuga, pentru a impiedica fuga de sub escorta sau evadarea unei persoane aflata in stare legala de detinere, impotriva grupurilor de persoane sau persoanelor care incearca sa patrunda fara drept si prin violenta in sediile sau in perimetrele autoritatilor si institutiilor publice sau care devasteaza ori distrug cladiri si alte bunuri de interes public sau privat, impotriva oricarui mijloc de transport folosit de persoanele implicate in situatiile amintite, precum si impotriva conducatorului acestuia care refuza sa opreasca la semnalele regulamentare, dar si impotriva animalelor, care vadit pun in pericol viata sau integritatea corporala a sa ori a altor persoane.

Uzul de arma este interzis impotriva copiilor, a femeilor cu semne vizibile de sarcina si a persoanelor cu semne vizibile de invaliditate, cu exceptia cazurilor in care infaptuiesc un atac armat sau in grup, care pune in pericol viata sau integritatea corporala a unei persoane, precum si in situatiile in care s-ar primejdui viata altor persoane ori s-ar viola teritoriul, spatiul aerian sau apele nationale ale unui stat vecin.

Fiecare situatie in care s-a facut uz de arma se raporteaza de urgenta in mod ierarhic. Daca in urma uzului de arma s-a produs moartea sau vatamarea unei persoane ori avarierea grava a unei nave sau aeronave, fapta se comunica de indata procurorului competent.

Politistul de frontiera care a facut uz de arma este obligat sa actioneze imediat, pentru a se acorda primul ajutor si asistenta medicala persoanei ranite. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.