Pasajul Basarab, croit de Basescu si dat gata de Oprescu

Proiectat in timpul primului mandat de primar general al presedintelui Traian Basescu, pasajul Basarab va fi finalizat de actualul edil al Capitalei, Sorin Oprescu, la sfarsitul acestui an. In prezent, executia lucrarilor este realizata pe trei sferturi, dar ar fi trebuit sa fie gata inca de anul trecut. Insa nu trebuie sa uitam ca scandalurile si piedicile s-au tinut lant de aceasta investitie, timp de aproape zece ani.

Pasajul Basarab a avut o istorie zbuciumata: cat timp a fost Traian Basescu la carma municipalitatii Bucurestilor, grupul consilierilor generali ai PSD, majoritar in Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB), s-a opus vehement, timp de patru ani, construirii lui. Toate documentatiile tehnico-economice au fost taraganate si, in final, respinse, intre anii 2000 – 2004. Abia in iulie 2005, cand actualul sef al statului se afla in Primaria Capitalei pentru al doilea mandat, construirea pasajului a fost aprobata in CGMB. Dar nici atunci prin consens, ci prin “tradarea” grupului PSD de catre unul dintre consilieri, Stelian Barna. Practic, grupul PD din CGMB mai avea nevoie de un singur vot pentru a intruni numarul de voturi necesar aprobarii investitiei.

Piatra de temelie a fost turnata doi ani mai tarziu, in mandatul primarului general Adriean Videanu, dar cu Traian Basescu invitat de onoare. Intre timp, proiecul suferise modificari: a devenit mai lung si, desigur, mai scump. Lucrarile au inaintat greoi, sau mai bine zis au fost blocate aproape tot timpul, din cauza exproprierilor ce nu primeau ok-ul Guvernului. In 2008, noul edil-sef al Capitalei, Sorin Oprescu, a gasit lucrarile intarziate cu 18 luni. In mare parte erau si neplatite. Lucrurile s-au urnit iarasi greoi, grupul de consilieri PSD din CGMB – cu cativa membri din vechiul mandate – din nou s-a opus aprobarii unei hotarari prin care Guvernului i se cerea declararea de utilitate publica a terenurilor din calea viitorului pasaj, pentru a fi expropriate. Cu chiu, cu vai, cu mult scandal, hotararea CGMB a reusit sa intruneasca votul a doua treimi din numarul total al membrilor CGMB.

Dupa acest hop, alta corvoada: municipalitatea a trebuit sa-i convinga pe cei din imobilele demolate sa accepte sumele alocate drept despagubire, si tot a iesit scandal la demolare. De un an de zile, insa, executia lucrarilor a mers brici, astfel ca acum investitia este pe trei sferturi gata. Sorin Oprescu promite ca, la sfarsitul acestui an, masinile vor circula pe pasaj.

Pasajul Basarab – date tehnice

Pasajul rutier denivelat superior Basarab va realiza legatura rutiera si de tramvai intre Bd. N. Titulescu – Sos. Orhideelor – Podul Grozavesti – Bd. Vasile Milea (pentru circulatia tramvaielor) si respectiv Sos. Grozavesti. Constructia va intregi inelul principal de circulatie al Bucurestilor, in partea de Nord-Vest. Proiectul cuprinde doua traversari majore de obstacole: raul Dambovita, peste podul existent, si calea ferata, in zona Garii de Nord. Viaductul principal al pasajului are o lungime totala de 1.450 m (din care 117 m podul pe arce peste raul Dambovita, respectiv 340 m pasajul peste zona Garii de Nord), cu bretele de acces la pasaj de 1.126 m lungime si rampe de acces de 1.250 m.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.