Pasajul Mihai Bravu-Calea Vacarestilor a fost clonat

Pasajul Mihai Bravu – Calea Vacarestilor a fost clonat. O constructie similara va aparea in paralel cu el, pe aceeasi directie si cu o lungime similara, de 700 de metri. Primarul general Sorin Oprescu a declarat, joi, la inspectarea lucrarilor la primul dintre ele, ca masinile vor putea circula pe el in primele luni ale anului viitor. Edilul a ingropat la temelia constructiei un mesaj catre generatiile viitoare.

Pasajul Mihai Bravu – Calea Vacarestilor va supratraversa Splaiul Unirii-raul Dambovita si intersectia de la prelungirea soselei Mihai Bravu. Lucrarile au inceput pe 17 ianuarie, iar edilul-sef a emis autorizatia de construire in decembrie anul trecut, cu patru luni inainte ca Planul Urbanistic Zonal sa fie aprobat de Consiliul General. La fel a procedat si cu autorizatia de construire pentru cel de-al doilea pasaj, ce va fi construit paralel cu primul. Documentul a fost aprobat la inceputul lunii martie, cu o luna inainte de existenta PUZ-ului. Din acest motiv, prefectul Capitalei a atacat in instanta cele doua autorizatii, care incalcau Legea nr. 50/1991, iar Curtea de Apel Bucuresti le-a anulat la inceputul lunii iunie. Insa acestea isi pierdusera valabilitatea, intrucat Sorin Oprescu a emis o a treia autorizatie de construire, in 16 mai, dupa ce Consilul general a aprobat PUZ-ul prin HCGMB nr. 79/28.04.2011.

In tot acest joc de impunere a autoritatii – prefectul Cristian Atanasoaei invocand respectarea legii, iar Sorin Oprescu pe cea de ales al bucurestenilor ce trebuie sa urgenteze realizarea unor investitii -, lucrarile la pasaj au mers nestingherite, desi edilul nu recunoaste acest lucru. “Lucrarile se afla intr-un stadiu destul de avansat, si asta in conditiile in care, timp de mai multe luni, proiectul a fost tinut in loc. Se lucreaza in continuare in totala legalitatea, si sper din tot sufletul ca, undeva in primele luni ale anului viitor, pasajul sa fie gata, in asa fel incat sa producem un disconfort cat mai mic locuitorilor din zona. Prin realizarea acestui proiect, reusim sa inchidem inelul de circulatie, urmand ca in intersectia de la Berceni sa demaram, prin accesarea de fonduri europene, lucrarile pentru pasajul subteran Piata Sudului”, a declarat edilul.

Florin Burtescu, reprezentantul SC Betarmex SRL, proiectantul general al lucrarii, a spus ca pasajul “este proiectat dupa noile norme europene, numite eurocoduri”. “Acestea impun conditii mult mai severe legate de durabilitate (insemnand durata de viata de minim 100 de ani), de comportare in timp, de incarcari din convoaie care conduc la solicitari in structura de 20-30% mai mari si, ceea ce este foarte important, de aplicare a unor norme mult mai sigure la cutremur. Nu in ultimul rand, lucrarea se doreste a fi mult mai sigura si, in acelasi timp, aspectuoasa”, a precizat el.

Constructor a fost desemnat SC Romstrade SRL, iar valoarea contractului este de 96.864.871 lei, fara TVA. Ansamblul de pasaje supraterane va rezolva problema fluentei traficului dinspre Mihai Bravu si Berceni pe Calea Vacaresti, sustin specialistii in transporturi ai municipalitatii. Linia de tramvai se va pastra la nivelul solului, aceasta fiind recent modernizata. Cele doua pasaje paralele se vor construi lateral, cu o lungime de peste 700 m fiecare. Podurile in rampa vor fi racordate la cele doua bulevarde de pe Splai.

Mesaj patetic pentru eternitate

Primarul general a ingropat la temelia pasajului un mesaj patetic, pentru generatiile viitoare: “Vremurile framantate si tulburi nu pot opri locuitorii Bucurestiului, Capitala Romaniei, sa-si doreasca sa munceasca pentru modernizarea si dezvoltarea orasului lor. Ales prin vointa locuitorilor orasului Bucuresti Primar General, eu, Sorin Mircea Oprescu, astazi 23.06.2011, pun piatra de temelie a constructiei acestui pod. Realizarea acestei lucrari este o dovada puternica peste timp ca aici, pe acest pamant, au trait oameni harnici, seriosi, inteligenti si devotati evolutiei spre civilizatia neamului lor. Un salut peste timp viitoarelor civilizatii”.

Fisa tehnica

Specialistii in transporturi din Primaria Capitalei argumenteaza, intr-un documentar, motivelei construirii celor doua pasaje. Se prezinta informatii despre reteaua stradala principala a Bucurestilor, in lungime de 453 Km, despre care se spune ca pastreaza configuratia traditionala a sistemului radial–inelar. Acesta este impus orasului pe considerente economice, de pastrare in cat mai mare masura a zestrei orasenesti, care a cunoscut o dezvoltare istorica sub forma de unde concentrice progresive, de la vechiul centru catre periferie. Lungimea totala a arterelor din sistemul major de circulatie este de 1.940 Km.

In conditiile dezvoltarii Capitalei, circulatia rutiera se schimba, viteza de circulatie creste, volumul de transport se mareste in concordanta cu tendintele de dezvoltare materiala si sociala a locuitorilor. Se impune transformarea vechiului sistem al retelei de circulatie intr-unul nou, prin adoptarea unor solutii eficiente atat din punct de vedere tehnic, cat si economic:

  • folosirea intr-un procent cat mai mare a traseelor arterelor existente;
  • marirea progresiva pe etape a capacitatii de circulatie a arterelor in raport cu cresterea traficului, prin largiri de artere, realizarea de pasaje rutiere si pietonale;
  • asigurarea spatiilor pentru marirea capacitatii de circulatie a arterelor, intersectii, pasaje etc., in etapele premergatoare de executie a obiectivelor.

Inelul principal (Inelul II) – cu un diametru de circa 7 km si o lungime de circa 22 km, cu 8 benzi de circulatie (plus zona de tramvai in axul arterei), se desfasoara pe Bd. Iancu de Hunedoara, Sos. Stefan cel Mare, Sos. Mihai Bravu, Calea Vacarestilor, Strada Nitu Vasile, Strada Progresului, Sos. Orhideelor, Bd. Nicolae Titulescu, Piata Victoriei. El delimiteaza zona centrala a orasului cu rol de protectie a acesteia si de descurajare a patrunderii a unui mare volum de trafic.

La baza documentatiei intocmite pentru realizarea Pasajului rutier suprateran pe directia inelului Principal de circulatie – Sos. Mihai Bravu/Calea Vacarestilor au stat studiile de trafic existente, precum si sondajele de trafic si prelucrarile de trafic, datele socio-economice locale, caracteristicile infrastructurilor si premisele generale de dezvoltare urbana, se mai arata in documentar.

In conditiile generale de desfasurare a circulatiei pe zona studiata, s-a intalnit o situatie in raport cu capacitatea maxima a circulatiei a arterelor in cauza: depasirea capacitatii de circulatie cu 20-40% in perioade scurte de timp (1-2h). Aceasta situatie creeaza un regim instabil de circulatie, pana la blocaje, si impune luarea masurilor urgente pentru imbunatatirea conditiilor de circulatie a zonei, argumenteaza specialistii municipalitatii.

In acest sens, pentru eliminarea disfunctionalitatilor referitoare la capacitatea, fluenta si siguranta circulatiei, se prevad, pe etape, urmatoarele actiuni:

• Etapa imediata:

– Realizarea a doua pasaje rutiere supraterane pe directia Inelului Principal de Circulatie, (Sos. Mihai Bravu, Calea Vacarestilor), de cate 2 benzi de circulatie pentru fiecare sens, ce vor incadra zona de tramvai existenta si mentinuta la sol de circa 6,50 m; cele doua pasaje rutiere vor supratraversa Splaiul Unirii/Raul Dambovita, precum si intersectia Prelungirea Soselei Mihai Bravu cu Calea Vacarestilor;

– Reconfigurarea intersectiilor tronsonului Inelului Principal de Circulatie cu Splaiul Unirii si cu Calea Vacarestilor, cu asigurarea realizarii relatiilor de stanga dintre cele doua artere de circulatie in conditii de siguranta si confort.

Cele doua pasaje paralele vor asigura circulatia rutiera pe doua fire pe sens (cu o parte carosabila de 8 m) pe toata lungime lucrarii. Pentru a diminua suprafetele expropriate, pe pasajele noi s-au eliminat trotuarele, rezultand o latime minima de pod de circa 9 m. Amprenta supratraversarii se suprapune peste latimea bulevardelor existente, fiind necesara executia unor completari rutiere si trotuare la nivelul terenului, lateral pasajelor noi (doua benzi pe sens si trotuare de minim 1,5 m).

In plan, zona centrala a pasajului este amenajata cu o curba cu raza de circa 400 m si incadreaza fin gabaritul celor doua linii de tramvai de pe cele doua bulevarde. Pentru diminuarea volumului de relocare sau deviere a lucrarilor utilitare extrem de extinse in zona, solutia aleasa consta in executia unei structuri centrale de deschidere de 90 m, care supratraverseza podul existent peste Dambovita si cele doua bulevarde de pe Splaiul Unirii (fiecare in latime de 2×2,5 m plus 14 m, in total de 19 m); acesta reprezinta podul principal pentru care s-a ales solutia de structura pe arce si tablier metalic cu o singura deschidere de 90 m.

Cele doua rampe au urmatoarea alcatuire:

• Rampa Mihai Bravu: lungime 178,5 m, alcatuita din viaduct de acces din beton precomprimat cu structura pe grinzi continue cu trei deschideri de 36,5 m, completate cu ziduri din beton armat la baza rampei.

• Rampa Calea Vacaresti: lungime 375,5 m, alcatuita din viaduct de acces din beton precomprimat cu structura pe grinzi continue cu noua deschideri de 1×29,4 m plus 8×36,5 m), completate cu ziduri din beton armat la baza rampei. Rampa Vacaresti supratraverseaza un sens giratoriu. Rezulta o lungime totala a lucrarii (masurata in axul bulevardelor) de 178,5 m plus 90 m plus 375,5 m, adica 644 m.

Intrucat conditiile geotehnice in amplasament sunt deosebit de grele (terenuri slabe, nisipoase, bogate in apa), sistemul de fundare ales pentru structurile pasajului consta in fundatii indirecte, alcatuite din piloti forati de diametru mare (2 m) cu fisa de 30-35 m, solidarizati la partea superioara cu radiere din beton armat, in care sunt incastrate elevatiile infrastructurilor pe care reazema structura de rezistenta a tablierelor. Sistemul de rezemare a structurii pe infrastructura pasajelor este modern, utilizand dispozitive de rezemare pe elastomeri, cu proprietati de disipare a efectului cutremurului in ansamblul structural (in special in fundatii).

• Etapa de viitor: Conectarea Splaiului Unirii la penetratia Autostrazii Bucuresti-Constanta va atrage un volum important de trafic de transit, care va produce blocaje in zona intersectiilor Sos. Mihai Bravu cu Splaiul Unirii/Raul Dambovita, precum si Calea Vacarestilor – Prelungirea Sos. Mihai Bravu.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.