Proiect: Ordonanță de modificare a Legii ITP, OUG 49 și OG 27

Ministerul Transporturilor a publicat în consultare, pentru perioada 9-12 ianuarie, Proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier.

Este vorba despre Legea 167/2003 privind inspecția tehnică periodică (ITP), OUG 49/2019 și OG 27/2011.

Precizările MTI:

I. Modificările prevăzute în proiectul de act normativ vizează:

  • clarificarea faptului că vehiculele lente sunt exceptate de la inspecția tehnică periodică; a fost avut în vedere faptul că viteza maximă constructivă a acestor vehicule este de până la 25 km/h, existând precedentul exceptării de la inspecția tehnică periodică a maşinilor şi utilajelor autopropulsate pentru lucrări cu o viteză maximă constructivă care nu depăşeşte 25 km/h; având în vedere viteza redusă de circulație și numărul foarte redus al acestor autovehicule, se apreciază că această exceptare nu va avea efecte negative semnificative asupra siguranței rutiere.

– clarificarea faptului că o periodicitate la inspecția tehnică periodică de 6 luni se aplică tuturor autovehiculelor care desfășoară activitatea de RENT CAR, deci atât autovehiculelor utilizate pentru transportul în regim de închiriere, cât și autovehiculelor utilizate pentru serviciul de închiriere; prin această modificare se asigură faptul că și autovehiculele închiriate fără conducător auto vor fi inspectate la un interval adecvat, ceea ce va avea efecte pozitive asupra siguranței rutiere.

II. Clarificarea dispozițiilor art. 67 în ceea ce privește componenta comisiei de examinare, in sensul ca este necesara precizarea ca acesta se referă la comisia de examinare teoretică, in cazul examinării practice caracteristicile constructive nepermițând decât prezenta unei singure persoane în cabina vehiculului, fiind astfel respectate si dispozițiile privind circulația acestor vehicule.

III. Eliberarea ecusoanelor de către operatorul platformei digitale; corelarea prevederilor privind deținerea și afișarea ecusoanelor.

În nota de fundamentare se precizează că „proiectul constituie o inițiativă a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în vederea clarificării anumitor aspecte privind activitățile asupra cărora autoritatea exercită atribuții, respectiv: inspecția tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, atestarea profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și autorizarea activităților de transport alternativ”.

Proiect de ORDONANŢĂ

pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier

Art. IOrdonanţa Guvernului nr. 81/2000 privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România (…) aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 167/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 2 alineatul (3), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„d) autovehicule care desfășoară transport de persoane în regim de taxi, precum și autovehicule care desfășoară activitatea de RENT CAR, astfel cum aceste activități sunt definite în Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, la 6 luni;”

2. La articolul 5 alineatul (11) se modifică și va avea următorul cuprins:

(11) – Inspecția tehnică periodică la vehiculele agricole sau forestiere, la mașinile autopropulsate, precum și alte vehicule stabilite prin reglementările prevăzute la art. 1 alin. (2), poate fi efectuată și cu laboratoare mobile din dotarea RAR.

3. Articolul 65 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Art. 65. – Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică maşinilor auto propulsate cu o viteză maximă care nu depăşeşte 25 km/h, vehiculelor lente, vehiculelor cu şenile, tramvaielor şi vehiculelor cu tracţiune animală.”

4. În tot cuprinsul ordonanței, sintagma „mașini și utilaje autopropulsate pentru lucrări” se înlocuiește cu sintagma „mașini autopropulsate”.

Art. II – Inspecţiile tehnice periodice efectuate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe îşi păstrează valabilitatea în vigoare la data efectuării.

Art. III – Articolul 67 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 2 septembrie 2011, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 67, alineatele 1 si 2 se modifică și vor avea următorul cuprins :

„Art. 67. – (1) Examinarea teoretică în vederea atestării profesionale a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează de către o comisie de examinare, formată din trei membri, specialişti în domeniul transporturilor rutiere, în condiţiile stabilite de autoritatea competentă prin norme.

(2) Examinarea teoretică în vederea atestării profesionale a lectorilor necesari procesului de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează de către o comisie de examinare, formată din trei membri, specialişti în domeniul transporturilor rutiere, în condiţiile stabilite de autoritatea competentă prin norme.

2. La articolul 67, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), care va avea următorul cuprins :

 (5) Examinarea practică în vederea atestării profesionale a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează de către Autoritatea Rutieră Română (ARR), în condițiile stabilite de autoritatea competentă prin norme.”

Art. IV Ordonanța de urgență nr. 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 537 din 1 iulie 2019, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 13, alineatul (9) se abrogă.

2. La articolul 13, alineatul(10) se abrogă.

3. La articolul 15, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 15 – (1) Retragerea autorizaţiei de transport alternativ se realizează de către autoritatea de control constatatoare şi are drept consecinţă pierderea calităţii de operator de transport alternativ autorizat, precum şi retragerea tuturor copiilor conforme eliberate pe baza autorizaţiei respective. Autoritatea de control constatatoare va înștiința autoritatea emitentă în vederea actualizării de către aceasta a sistemului informatic.”

4. La articolul 15 alineatul (2), litera d) se abrogă.

5. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3) care va avea următorul cuprins:

„(3) Autorizaţia de transport alternativ se retrage direct de către autoritatea de autorizare la cererea operatorului de transport alternativ, care are obligația să o predea.”

6. La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Copia conformă a autorizaţiei de transport alternativ se suspendă sau se retrage de către autoritatea de control constatatoare, care va înștiința autoritatea emitentă în vederea actualizării sistemului informatic.”

7. La articolul 16 alineatul (3), litera h) se abrogă.

8. La articolul 16, după alineatul(3), se introduce un nou alineat, alineatul (31) care va avea următorul cuprins:

„(31) Copia conformă a autorizaţiei de transport alternativ se retrage direct de către autoritatea de autorizare la cererea operatorului de transport alternativ, care are obligația să o predea.”

9. La articolul 16, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Decizia autorității de control de retragere a autorizaţiei de transport alternativ sau de retragere/suspendare a copiei conforme a acesteia poate fi contestată la instanţele judecătoreşti competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, de către operatorul de transport alternativ, în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.”

10. La articolul 16, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

(6) În cazul în care operatorului de transport alternativ i s-a retras copia conformă a autorizaţiei de transport alternativ conform alin. (3), acesta poate solicita eliberarea unei noi copii conforme pentru autoturismul respectiv după o perioadă de 6 luni.

11. La articolul 18, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Conţinutul termenilor şi condiţiilor din contract, precum şi dovada acceptării acestora de către operatorul de transport alternativ, probează relațiile sale contractuale cu operatorul platformei digitale, în vederea eliberării de către aceasta a ecusoanelor pentru transport alternativ.”

12. La articolul 22, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 22  (1) În trafic, pe durata efectuării curselor de transport alternativ, autoturismele înregistrate pe platforma digitală vor avea afișate/aplicate la vedere, în partea din faţă şi din spate a autoturismului sau pe lateral,  două ecusoane cu dimensiunea de 10 cm x 10 cm, care  vor conţine următoarele elemente:

  1. a) numărul de înmatriculare al autoturismului
  2. b) denumirea platformei digitale pe care este înregistrat autoturismul;
  3. c) numărul de ordine dat de platforma digitală respectivă.

13. La articolul 22, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Ecusonul pentru transport alternativ prevăzut la alin. (1) se eliberează de către platforma digitală/platformele digitale pentru fiecare autoturism pentru care a fost emisă în prealabil copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.”

14. La articolul 22, alineatul (4) se abrogă.

15. Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 24 – Atunci când îşi desfăşoară activitatea, conducătorul auto trebuie să dețină, pe lângă documentele prevăzute prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele documente:

  1. a) asigurarea de răspundere civilă auto;
  2. b) asigurarea pentru persoane şi bunurile acestora;
  3. c) copia conformă a autorizaţiei pentru transport alternativ.”
  4. La articolul 34, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) lipsa, în timpul efectuării transportului alternativ, a ecusoanelor pentru transportul alternativ prevăzute la art. 22 alin. (1).”

Art. V – În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe, ministrul transporturilor și infrastructurii modifică Reglementările privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România – RNTR 1, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea punerii în aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 81/2000 privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 30 august 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 167/2003, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum aceasta a fost modificată prin prezenta ordonanță. 

Art.VI – Prezenta ordonanţă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 3 zile de la publicare, cu excepția prevederilor art. I care intră în vigoare în 30  de zile de la data publicării.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.