Statul roman face cadou benzinarilor jumatate de miliard de euro anual

 

Ultima majorare a pretului carburantilor a starnit un val de nemultumiri in randul transportatorilor, dar si a societatii civile. Astfel, la ora actuala, pretul carburantilor a ajuns la acelasi nivel ca in Austria. In aceste conditii, statul roman pierde 0,5 miliarde euro/an, pe care ii face cadou petrolistilor, se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

UNTRR considera ca majorarea pretului carburantilor ce a avut loc in decembrie 2010 nu are nici o justificare. Uniunea atentioneaza asupra falsului avantaj al unor accize mai mici decat cele minime reglementate in Uniunea Europeana, in conditii de pret la pompa aproape egal, diferenta transformandu-se in profitul petrolistilor.

O simpla comparatie intre Austria si Romania, pentru motorina (cifrele in euro) inainte de ultima scumpire din decembrie din Romania arata ca, fara taxe, combustibilul e mai scump in Romania (vezi tabel).

„Acciza este mai mica in Romania cu 32%, dar pretul final este mai mic doar cu 5%! Unde merge diferenta? In profitul petrolistilor!“, se arata in comunicatul UNTRR.

Anul trecut, transportatorii rutieri au inregistrat o crestere a pretului la carburanti (motorina) in Romania cu circa 30%, in baza diferitelor justificari:

– 7-10% – 01.01.2010 – din cauza majorarii accizelor cu 17,51% (3,27% majorare reala in euro, 14,24% majorare datorata ratei de schimb anuale data de Banca Centrala Europeana la 1 Octombrie in fiecare an si valabila pentru calcularea accizelor in anul urmator), accizele reprezentand circa 35% din pret combustibil.

– 5% – 01.07.2010 – datorita majorarii TVA cu 5%.

– 14% – diferenta maxima rata schimb USD-ROL in perioada ianuarie-decembrie 2010.

– x% ? – datorata cresterii cu circa 11% a pretului petrolului de la circa 80 USD/baril la circa 90 USD/baril in perioada ianuarie – decembrie 2010. Este greu de apreciat influenta acestei cresteri de 11% a pretului petrolului in pretul final al carburantului livrat la pompa tocmai pentru ca nu se cunoaste cat costa cu adevarat carburantul fara accize, fara TVA, si fara marja de profit a companiilor petroliere.

Prin scumpirea din decembrie 2010 si ianuarie 2011, la un pret de la 5 lei/litru – UNTRR considera ca pretul combustibilului in Romania a ajuns la acelasi nivel cu cel al carburantului din Austria, astfel incat considera ca Bugetului Romaniei trebuie sa ii revina din pretul de vanzare aceeasi suma colectata din taxe (TVA+accize). Aceasta inseamna (luand in calcul consumul din Romania) o suma de circa 4 miliarde de euro anual! „La un cost de 4 milioane euro/km, cu acesti bani s-ar putea construi 1.000 kilometri de autostrada intr-un an! Iar guvernul Romaniei taie panglica la 10 km de autostrada pe an“, precizeaza comunicatul UNTRR.

Intr-o scrisoare deschisa trimisa de catre UNTRR primului ministru Emil Boc, se solicita stoparea cresterii preturilor la carburanti si returnarea catre transportatorii rutieri a accizei aferente transporturilor comercile. Efectele unor astfel de masuri ar fi: „mentinerea preturilor bunurilor de consum necesare populatiei, reducerea evaziunii fiscale in domeniul comercializarii carburantilor, cresterea incasarilor la bugetul de stat prin stimularea sectorului de transport rutier, evitarea cresterii inflatiei“, se arata in scrisoarea semnata de catre presedintele UNTRR, Constantin Isac.

Majorarea pretului carburantilor a starnit nemultumire nu numai in randul transportatorilor, dar si a populatiei. Astfel, in ultimele zile, a circulat prin intermediul Internet-ului un apel la protest, prin care tuturor utilizatorilor de autovehicule li se cere sa nu alimenteze in zilele de 17, 18 si 19 ianuarie.

 

Radu BORCESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.