Taxa de autostrada se coace pentru anul viitor

Guvernul va institui o taxa de acces pe autostrada, ce va reprezenta, alaturi de rovinieta electronica, una dintre conditiile impuse de Comisia Europeana pentru cofinantarea unor asemenea investitii. UE aloca aproximativ 2 miliarde de euro pana in 2013 pentru portiuni de autostrada. Reamintim ca fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, anunta deja, in luna august, introducerea, incepand din vara anului viitor, a unei asemenea taxe, estimate de el la 3 sau 4 euro pe suta de kilometri. In sedinta de saptamana trecuta, Executivul a aprobat un document in acest sens, avizat in prealabil de Ministerui Transporturilor si de cel al Finantelor.

“Comisia Europeana a conditionat aprobarea proiectelor pentru constructia de autostrazi de luarea la nivel politic in Romania a unui angajament privind asigurarea sustenabilitatii constructiilor de autostrazi cofinantate de UE prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazi, atunci cand acestea vor fi date in folosinta”, se arata in document.

Iata si argumentul forte: “Ministerul Transporturilor considera necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazile din Romania in paralel cu sistemul existent al rovinietei. In scopul minimizarii efectelor asupra aplicatiilor la Comisia Europeana pentru finantarea din Fondul de coeziune, pentru autostrazile finantate prin intermediul POS-T se va urmari ca valoarea fondurilor obtinute sa nu produca venituri nete, deci sa acopere doar cheltuielile de operare si intretinere”, se precizeaza in document.

“Substanta” deciziei finale a Ministerului Transporturilor si a Companiei CNADNR privind sistemul de taxare optim va fi asigurata de un studiu de analiza privind sistemele de finantare, prin taxare directa si/sau vinieta, a autostrazilor din alte tari europene si posibilitatile de aplicare a acestui sistem in Romania. Acesta va fi incheiat pana la sfarsitul anului si va beneficia de finantare JASPERS, lansata de Comisia Europeana (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Asistenta comuna pentru sustinerea proiectelor in regiunile europene) si sustinuta din fonduri structurale si din Fondul de Coeziune al UE.

Romania are, in prezent, 320 kilometri de autostrada, iar prin Programul Operational Sectorial Transport (POS-T) ar urma sa fie cofinantate din Fondul de coeziune alti 373 kilometri, pe sectiunile: Nadlac-Arad, Arad-Timisoara, Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orastie-Sibiu, Cernavoda-Constanta si varianta de ocolire a municipiului Constanta.

Sectiunile Cernavoda-Constanta, Arad-Timisoara si varianta de ocolire a municipiului Constanta sunt in lucru, iar pentru tronsoanele Nadlac-Arad, Orastie-Sibiu, Timisoara-Lugoj si Lugoj-Deva au fost finalizate studiile de fezabilitate si sunt in curs de finalizare documentatiile de licitatie, estimandu-se ca in 2011 vor fi semnate contractele de lucrari.

In prezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife care includ impozitul pe masina, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunarene, dar veniturile incasate din aceste surse si din amenzile pentru incalcarea normelor privind greutatile admise pe reteaua rutiera sunt utlizate numai partial pentru acoperirea cheltuielilor de intretinere si operare a retelei rutiere.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.