Toate masinile Politiei, dotate cu anvelope de iarna

Toate masinile apartinand structurilor subordonate Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) vor fi echipate corespunzator cu anvelope de iarna, a anuntat, luni, ministrul Traian Igas. El a dat asigurari ca nu se va pune problema de a nu putea echipa corespunzator autovehiculele de serviciu, nici cazul in care anumite unitati de politie din tara ar avea dificultati financiare.

\”Este obligatoriu pentru fiecare cetatean din aceasta tara si este obligatoriu si pentru Ministerul Administratiei si Internelor. Vom fi dotati asa cum prevede legea. Astfel, toate masinile de Politie, de Pompieri si Jandarmerie care au misiuni pe perioada de iarna vor fi dotate asa cum se cuvine\”, a afirmat ministrul de Interne.

Precizarile MTI privind anvelopele de iarna

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, alaturi de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) si Regia Autonoma ”Registrul Auto Roman” (RAR) informeaza ca incepand cu 1 noiembrie 2011 intra in vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate atunci cand circula pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei.

Noua legislatie a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 80, in data de 31 ianuarie a.c., asigurandu-se astfel o perioada de 9 luni pentru cei vizati sa-si achizitioneze echipamentele de iarna.

Cum actul normativ nu a fost explicat in detaliu pana acum, MTI trimite o serie de precizari:

1. Scopul primordial al noii legislatii este cresterea gradului de siguranta pe drumurile publice pe timp de iarna si reducerea numarului de victime omenesti ca urmare a echiparii necorespunzatoare a autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei. MTI considera ca noua lege va salva vieti si va reduce costurile administratiei pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarna. Cresterea sigurantei este facilitata prin noua legislatie avand in vedere ca anvelopele de iarna schimba in bine comportamentul unui vehicul in sezonul rece, micsoreaza spatiul de franare, mentin autovehiculul pe traiectoria dorita. In acelasi timp, lanturile sunt contraindicate pe gheata, iar utilizarea lor dauneaza anvelopelor si deterioreaza imbracamintea asfaltica a drumului.

2. Conform art. IV din Ordonanta OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate atunci cand circula pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei intra in vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevazut in mod expres un interval de timp in care autovehiculele trebuie sa fie dotate cu anvelope de iarna ci doar in cazurile mai sus mentionate (drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei). In concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumita perioada de timp ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei.

3. Un conducator auto trebuie sa achizitioneze anvelope omologate, in concordanta cu cele inscrise de catre RAR in cartea de identitate a vehiculului si care poarta marcajul M plus S (sau M.S. sau M&S). Nu se recomanda anvelope de iarna second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care inaltimea profilului lor este mai mica de 4 mm.

4. Apreciem ca verificarea anvelopelor de catre inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului.

5. Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M plus S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.

6. In cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã autorizatã mai mica de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv conducatorul auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplica conducatorului auto de catre reprezentantii Politiei Rutiere conform OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 – 1400 lei  si se face venit integral la bugetele locale.

7. In cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone si a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplica dupa caz operatorilor de transport/intreprinderilor sau conducatorilor auto de catre inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentantii Politiei Rutiere conform OUG nr.109/2005, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei si se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz. Daca fapta constatata are ca efect si blocarea unui sector de drum, sanctiunea contraventionala este de 5000 – 8000 lei plus costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.

8. Statele europene care stabilesc obligativitatea „generala” de utilizare a anvelopelor de iarna in anumite perioade calendaristice si in functie de conditiile meteorologice sunt Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Hertegovina, Slovenia. Doua state au reguli chiar mai stricte, in sensul ca utilizarea nu este conditionata de conditiile meteorologice: Suedia si Norvegia. Obligatia priveste doar propriii cetateni/rezidenti.

Statele europene care stabilesc obligativitatea „partiala” de utilizare a anvelopelor de iarna, in sensul ca acestea trebuie sa fie folosite atunci cand conditiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheata/zapada/mazga/bruma/polei), indiferent de perioada calendaristica, sunt Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franta, Spania. Statele europene care doar „recomanda” utilizarea anvelopelor de iarna sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. In mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanturi, acolo unde exista marcaje rutiere in acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria), precizeaza MTI.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.