UNTRR cere eliminarea taxelor de drum percepute ilegal dupa aderarea la UE

 

 

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) cere Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si Ministerului Administratiei si Internelor sa dispuna “de urgenta” masuri pentru eliminarea taxelor de acces pe drumurile judetene, impuse autovehiculelor de catre unele autoritati locale, care le mentin ilegal dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.

“De la 1 ianuarie 2007, data intrarii in vigoare a Tratatul de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana, s-au cautat cu fervoare, mai ales de catre autoritatile locale, modalitati de eludare a dispozitiilor sale, in special in ceea ce priveste dispozitiile cu privire la transporturi si taxare. In prezent, pe langa problemele grave cu care se confrunta transportatorii ca urmare a crizei economice si financiare, a cresterii nejustificate a preturilor la carburant si a instabilitatii legislative, de mai bine de doi ani acestia se confrunta si cu veleitatile de legiuitor ale autoritatilor locale”, acuza Uniunea.

Prima autoritate locala croita sa-i jupoaie pe transportatorii rutieri a fost Consiliul Judetean Constanta care, “profitand de reglementarea haotica la nivel national a taxarii utilizarii drumurilor, a introdus taxa de utilizare a drumurilor judetene”. “Acesta taxa nu are legatura cu lungimea acestora, nici cu Directiva 1999/62 si nici cu Ordonantele 43/1997 si 15/2002 care ar trebui sa reglementeze taxarea utilizarii drumurilor la nivel national. Acest grav exemplu nelegal a fost urmat de Consiliul Judetean Tulcea si, ulterior, de consiliile locale din Cluj, Timisoara si Consiliul Judetean Giurgiu”, exemplifica UNTRR, intr-un comunicat.

Daca actiunile promovate de consiliile locale de la Timisoara si Cluj au fost suspendate – fie pe calea instantei, fie printr-o corecta reanalizare a situatiei ilegale generate -, nu acelasi lucru s-a intamplat in cazul Consiliului Judetean Giurgiu, reclama transportatorii. “Prin nerespectarea flagranta a dispozitiilor anexei VII la Tratatul de aderare, Consiliul Judetean Giurgiu a interzis abuziv accesul direct la punctul de frontiera Giurgiu – pe DN5 (E70/E85), parte a retelei transeuropene de transport -, traficul de peste 7,5 tone fiind deviat pe un drum secundar (DJ507) iar transportatorii amendati cu 25.000 – 35.000 de lei pentru o asa-zisa depasire a masei maxime admise pe axa si totale”, acuza UNTRR.

Reprezentantii Uniunii mai spun ca “Autoritatile locale trebuie sa inteleaga ca Tratatul de aderare, Directivele, Regulamentele si Deciziile Uniunii Europene au aplicabilitate la intreg teritoriul national si sunt obligatorii nu doar pentru autoritatile centrale ci, in egala masura, si pentru autoritatile locale”. In acest context, ei reamintesc Consiliului Judetean Giurgiu prevederile Tratatului de aderare cu privire la DN5: \”Incepand de la data aderarii, nu mai poate fi impusa nicio restrictie privind utilizarea de catre vehiculele care respecta cerintele Directivei 96/53/CE a principalelor rute de tranzit prevazute la anexa 5 la Acordul privind transporturile incheiat intre CE si Romania (1) si in anexa I la Decizia nr. 1692/96/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 iulie 1996 privind liniile directoare pentru dezvoltarea retelei de transport transeuropene, principale rute care sunt enumerate mai jos:

…..

10. Bucuresti – Giurgiu (drumul E 70/E 85)…\”

Ca urmare a acestei situatii grave, prin sanctionarea abuziva si nelegala a transportatorilor pentru utilizarea rutei ocolitoare impuse de autoritatile locale din Giurgiu ca varianta pentru DN5, UNTRR reclama ca:

  • nu se respecta angajamentul Romaniei de eliminare a restrictiilor de trafic pe DN5 – si implicit pe variantele ocolitoare impuse de autoritatile romane la acesta – pentru vehiculele care respecta limitele de masa prevazute in anexa la Directiva 96/53 (11,5 tone/axa simpla motoare) asumat prin Tratatul de aderare anexa VII punctul 6 alineatul (2)
  • se interzice traficul vehiculelor cu mase conforme cu anexa la Directiva 96/53 pe ruta mentionata
  • se aduce atingere liberei circulatii a marfurilor intre doua state membre (Romania si Bulgaria)
  • se aduce o grava atingere regulilor de concurenta, transportatorii romani fiind taxati discriminatoriu fata de transportatorii straini, prin aplicarea unor amenzi nelegale impovaratoare (pana la 35.000 lei).

“Cerem autoritatilor locale din judetul Giurgiu sa reintre in legalitate si sa respecte dispozitiile Tratatului de aderare”, conchid reprezentantii Uniunii.

UNTRR este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 13.000 membri – operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.