RTCY 2020. SPEED LINE IMPEX: Strategie, în viteză…

… așa merg lucrurile pentru compania de transport arădeană, care a crescut cu 20%, într-un an în care, dacă nu au înregistrat scăderi, mulți sunt cei care încearcă să se mențină la un nivel relativ constant. Speed Line Impex a urmat o traiectorie ascendentă încă de la înființare, dar 2020 a confirmat că nimic nu a fost întâmplător.

I-am găsit pe Dragoș Holczingher, director general Speed Line Impex, și pe Mihai Talpeș, director de flotă, plini de energie, după o zi de muncă, într-o sâmbătă seară, singurul moment în care programul aglomerat le-a permis să purtăm o discuție liniștită, în care să ne prezinte firma. Un lucru a fost clar încă din primul moment. Aveam în față două persoane care își iubesc, în mod real, munca și pentru care transporturile nu reprezintă doar o afacere, ci un mod de viață.

Dragoș Holczingher a înființat Speed Line Impex în 2005. Și-a dorit, încă de pe băncile facultății, să aibă o afacere și, într-un anumit context, a intrat în contact cu patronul unei companii de transport cu un parc de 7 camioane. A fost impresionat, a petrecut mult timp cu administratorul firmei, căruia îi datorează primele cunoștințe acumulate în domeniu, și, în luna august 2005, a cumpărat de la el primul camion. (Prima decizie: o asigurare CASCO.)

În acea perioadă, transportul internațional se făcea pe bază de autorizații, niciodată suficiente. Patronul Speed Line Impex știa că luna decembrie înseamnă multe comenzi și tarife crescute. A decis să folosească trenul, ca să își păstreze autorizațiile pentru ultima lună din an.

Atunci avea să dea lovitura! Dar…

„… în data de 6 decembrie, am primit un telefon de la șofer care m-a anunțat că avusese un accident, după ce îi fusese tăiată calea în trafic. Mașina era daună totală.”

În acel moment, Dragoș Holczingher a știut cum să o ia de la capăt, fără să piardă timpul. A plecat în afara țării și a reușit, cu multe intervenții, să contracteze un leasing extern și să achiziționeze un camion second-hand. Dobânda era imensă. Dar nu conta! Putea munci… Și a muncit bine! Pentru că a reușit să acumuleze capital.

„În august 2006, am mai luat un camion și am început să lucrez cu două cupluri. Iar, în contextul în care se apropia decembrie 2006 (iar 2007 marca aderarea la UE, ceea ce însemna transport fără autorizații), am decis să cumpăr o a treia mașină. Aveam 3 mașini în leasing. Eram harnic și am lucrat mai mult decât mi-aș fi imaginat vreodată. În timp ce alții mergeau la petreceri, eu trăgeam, pentru că îmi doream să realizez ceva. În 2008, venise criza, dar am reușit să economisesc bani din alte surse, pe care i-am investit în transport. Pentru că piața căzuse, am putut achiziționa camioane la un preț foarte bun. În acea perioadă, am reușit să lucrăm cu un client, aflat, de asemenea, la început și am crescut împreună.”

Două reguli de bază: riscuri împărțite și specializare

În 2012, Speed Line Impex avea 12 camioane și doi clienți principali: o casă de expediții autohtonă și o companie din Austria, care mișcau vehiculele pe relațiile Ungaria și Italia. Chiar dacă nu avea o flotă mare, proprietarul companiei a decis că este mult prea riscant să îți așezi toate ouăle într-un singur coș și să lucrezi pentru un unic client, oricât ar părea el de promițător. Și viitorul a demonstrat că a avut dreptate!

Împărțirea riscurilor este, de altfel, unul dintre principiile de bază după care a fost croită compania Speed Line Impex.

Cel de-al doilea principiu ține de specializare. „Un camion specializat va fi întotdeauna mai eficient, pentru că îl vei putea folosi oricând și pentru mărfuri generale”, a apreciat Dragoș Holczingher, care își amintește că a început să abordeze ideea de specializare a parcului, la sugestia clientului austriac de a intra pe segmentul de transport de cereale.

„Lucrurile au mers nesperat de bine și am putut dezvolta puternic direcția de business. Bineînțeles, în tot acest timp am fost foarte serios și am răspuns foarte corect solicitărilor clientului. Încă avem în parc 70 de cerealiere, chiar dacă nu mai este domeniul nostru de bază.”

Transport intracomunitar…

În momentul în care a devenit o oportunitate, Speed Line Impex a început să abordeze transportul intracomunitar, unde a fost alocat un parc de 100 de camioane. De altfel, în 2015, Mihai Talpeș s-a alăturat echipei și a preluat zona de transport intracomunitar.

Compania a mers pe două direcții de business, în acest context, transport internațional bilateral specializat pe zona Italia și transport intracomunitar.

„În tot acest timp, am mers, în strategia de achiziție, pe ideea de a cumpăra un camion nou la două second-hand. Am urmat aceeași idee de specializare, având, astăzi, în flotă vehicule specializate în transportul de băuturi, de anvelope, cereale, ADR, precum și frigorifice, la care se adaugă semiremorci mega sau double deck”, ne-a explicat Dragoș Holczingher.

Astăzi, în parcul Speed Line Impex sunt peste 200 de camioane active.

Și tocmai disponibilitatea flotei de a lucra pentru mai multe industrii a așezat-o la adăpost, în acest an, în care pandemia a frânat roțile camioanelor.

„Lucrăm cu mai multe case de expediții, ca să nu avem o expunere mare pe client, dar menținem, în cazul fiecărui beneficiar, un parc disponibil suficient de mare, astfel încât să fim interesanți.” Un alt element caracteristic pentru compania arădeană este că preferă să lucreze cu clienții fără a avea neapărat contracte pe termen lung, care creează presiuni semnificative pe tariful de transport. „Se muncește mai mult pentru a lega cursele, dar, în final, marja de profit este mai mare. Urmărim, în gestiunea flotei, să reducem numărul de kilometri în gol și suntem atenți, în acest sens, la fiecare detaliu”, a explicat, la rândul său, Mihai Talpeș.

Reașezare de strategie, în urmă cu 2 ani

Echipa de management a Speed Line Impex, a decis, în urmă cu doi ani, să regândească strategia, care, atunci, așeza transportul intracomunitar într-o poziție centrală. „Dacă, la început, plăteam șoferii cu 40-45 de euro pe zi, am ajuns la 80 de euro pe zi, în ultimul timp, în condițiile în care au crescut și alte costuri.

În plus, s-au înmulțit furturile și problemele, iar transportul intracomunitar nu a mai prezentat aceeași rentabilitate. Am regândit, în acest context, departamentele de transport comunitar și cel care face circuite”, a precizat directorul general. Iar acest pas, făcut din timp, așază compania într-o poziție mai puțin expusă efectelor negative pe care le va produce Pachetul Mobilitate 1.

2020…

În 2020, flota de frig a mers foarte bine, atât pentru clienți din industria alimentară, cât și pentru industria farmaceutică. Celelalte zone de specializare au oferit, de asemenea, oportunități, chiar dacă mai mici. Este motivul pentru care Speed Line Impex va termina anul cu o flotă activă cu 10% mai mare și cu o cifră de afaceri de aproximativ 100 de milioane de lei, față de 83 de milioane în 2019. „În 2020, am achiziționat un parc de 30 de camioane, o parte dintre ele la mâna a doua, din cauza incertitudinii mediului economic. Anul viitor, însă, avem programată achiziția unei flote de 30 de camioane noi, în sistem buy-back.”

Pentru Speed Line Impex, pânzele sunt umflate, în această perioadă, iar bazele bine așezate, după ce compania a investit în parcare, un service cu stație ITP și atestare pentru verificarea aparatelor tahograf (care lucrează inclusiv pentru terți) și un sediu.

Roțile se învârt, iar acum echipa deja creată lucrează în zona de reglaje fine. „Firma a fost în creștere și este, în continuare, în creștere. Am muncit întotdeauna din greu pentru dezvoltare, am reușit să construim un mod eficient de lucru, să creăm posturi, să angajăm și să formăm specialiști”, apreciază directorul companiei, care va investi în perioada următoare în zona de stabilizare.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.