Încă o amânare pentru Autostrada Comarnic-Braşov

Constructorul autostrăzii Comarnic – Braşov va fi desemnat în decembrie, după 3 amânări – una în octombrie şi două în noiembrie. Licitaţia a fost lansată în februarie iar ministrul delegat al Marilor Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, nu se îndură să anunţe câştigătorul, dar dă asigurări că de finanţarea proiectului – estimat la 1,2-1,3 miliarde euro – s-au arătat interesate BEI, BERD şi Banca Mondială şi că lucrările ar putea începe în aprilie 2014. Deminitarul nu mai este însă sigur că vor fi gata în 2016: “Depinde de două lucruri: de problemele geologice pe care le găsesc pe parcurs, pentru că sunt vreo 3 tuneluri de făcut şi nu va fi foarte uşor, şi depinde şi de vreme. Dacă îi ajută vremea, termină până la sfârşitul lui 2016; dacă nu-i ajută vremea, termină probabil în vara lui 2017”.

Aşa cum ne-a obişnuit, Dan Şova ne aminteşte ce greşeli au făcut predecesorii săi: “La precedentele două încercări s-a făcut o greşeală foarte mare, anume s-a negociat contractul cu toţi, cu constructorii – asta e negocierea competitivă, negociezi contractul cu constructorii – şi repartizarea riscurilor fără să cheme la masă potenţialii finanţatori”.

„Noi am chemat la masă toate băncile finanţatoare care şi-au manifestat interesul (…) inclusiv instituţiile financiare internaţionale BEI, BERD, Banca Mondială, care şi-au manifestat interesul de a finanţa, parţial, normal, această autostradă, deci de a face parte din creditul sindicalizat care va finanţa autostrada”, a afirmat Şova, la emisiunea “După 20 de ani”, difuzată duminică de Pro TV.

Întrebat despre celelalte bănci, el s-a rezumat la a spune că acestea sunt din Uniunea Europeană.

La licitaţia lansată în februarie pentru tronsonul de autostradă Comarnic – Braşov s-au depus 4 oferte: din partea companiei China Communications Construction şi a asocierilor Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci – Strabag – Aktor şi Impregilo – Salini.

Chinezii s-au retras

Însă chiar înainte de începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, China Communications Construction, în care Şova îşi punea mari speranţe, a anunţat că se retrage. Astfel, au mai rămas în cursă cele 3 asocieri de constructori.

Câştigătorul trebuia anunţat în octombrie, potrivit anunţurilor repetate ale lui Dan Şova, dar marele eveniment a fost amânat pentru 15 noiembrie şi apoi pentru 25 noiembrie. Acum, ministrul susţine că desemnarea constructorilor autostrăzii va avea loc la 9 decembrie şi că ulterior sunt posibile contestaţii.

Cu trei mari concesiuni s-a lăudat ministrul Şova la începutul anului: autostrăzile Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti şi Centura de Sud a Capitalei. Nu i-a ieşit niciuna până acum, anunţarea câştigătorilor licitaţiei fiind amânată în mod repetat.

Ghinion la concesiuni

Despre autostrada Craiova – Piteşti, Dan Şova  a precizat – aşa cum anunţase deja – că procedura de licitaţie este prelungită, iar rezultatul ar putea fi dat în februarie sau în martie.

Despre Centura de sud a Capitalei ministrul nici nu a mai amintit, dar recent a anunţat că va desemna constructorul în 15 decembrie.

Roşia Montană s-a împotmolit, desecretizarea contractului cu Bechtel a eşuat

Lui Dan Şova nu i-a ieşit anul acesta nici proiectul cu exploatarea auriferă de la Roşia Montană – proiect de lege elaborat de el şi aprobat de Guvern, care s-a împotmolit însă în Parlament, la presiunea protestelor de stradă ce au durat peste două luni.

Cu Bechtel am putea spune că i-a ieşit rezilierea contractului, dar nici el nu mai vrea să amintească despre această “performanţă” după ce a făcut pierdut contractul original, exact în momentul în care trebuia să-l desecretizeze.

Unul dintre moderatorii emisiunii “După 20 de ani” l-a întrebat dacă a găsit contractul. “Eu nu l-am căutat niciodată, pentru că acest contract este la Ministerul Transporturilor. Eu am cerut să mi se dea contractul, şi Ministerul Transporturilor nu l-a găsit. Ca atare s-au declanşat procedurile, inclusiv de natură penală“, a răspuns el, adăugând că reprezentanţii constructorului american a promis să-i trimită o copie legalizată.

115,5 km gata în decembrie, cu 8 luni întârziere

„În luna decembrie se dau în total 115,5 km: lotul 1 Lugoj – Deva şi loturile 1,2 şi 4 din Orăştie – Sibiu, după ce în iunie a fost deschis tronsonul Deva-Orăştie”, a mai spus Şova. Aceste tronsoane aveau termen de finalizare aprilie, lucrările fiind începute în 2011, dar ministrul delegat evită să precizeze acest aspect.

Nu mai vorbeşte nici despre tronsonul 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, construit 80% dar abandonat de constructorul Alpine Bau în 15 iulie, când CNADNR a reziliat contractul fără însă a licita imediat restul lucrărilor. Astfel, o autostradă aproape gata stă nefolosită.

Mult mai animat vorbeşte însă Dan Şova despre ce va fi peste 2 ani: “Se face Suplacu de Barcău – Borş până în 2016, se face Sebeş – Turda până în 2016, se face Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureş până în 2016, rămâne o porţiune de 101 kilometri între Suplacu de Barcău şi Gilău, pentru care am anunţat la Comisia de Buget – Finanţe, vom încerca să găsim o soluţie şi să o facem publică până în aprilie-mai”, a spus Şova, răspunzând unei întrebări legate de autostrada Transilvania.

Lucrările la Sibiu-Braşov încep la sfârşitul lui 2014, iar la Sibiu-Piteşti, în 2015

Ministrul Marilor Proiecte a mai anunţat că la sfârşitul lui 2014 ar putea începe construirea autostrăzii Sibiu – Braşov, ce va fi gata în 3 ani – 3 ani şi jumătate, iar la sfârşitul lui 2015, şi lucrările pentru Sibiu – Piteşti, estimată a fi terminată în 2 ani şi jumătate. Pentru ambele proiecte este nevoie însă de actualizarea studiilor şi a indicatorilor tehnico-economici, ceea ce însemnă noi cheltuieli. Dar ne-am obişnuit: cine vine la putere schimbă proiectele, să mai câştige din bani publici şi proiectantul preferat.

“Cele două autostrăzi nu se intersectează din punctul de vedere al sursei de finanţare. Neexistând o variantă prioritară înseamnă că amândouă sunt la fel de importante, şi Sibiu – Piteşti, şi Sibiu – Braşov. Diferenţa între cele două este că Sibiu – Piteşti se află pe reţeaua principală din reţeaua trans-europeană de transport, iar Sibiu-Braşov se află pe reţeaua extinsă. Autostrăzile din reţeaua principală se finanţează întotdeauna din fonduri de coeziune, şi avem 3 miliarde euro fonduri de coeziune pentru perioada 2014 – 2020, şi o parte dintre ele vor fi folosite pentru finanţarea autostrăzii Sibiu – Piteşti, iar Sibiu – Braşov se finanţează din fonduri de dezvoltare regională”, a explicat Şova.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.