RTCY 2023. AGEXIM TRANSPORT & LOGISTICS: Imunitate la risc

Schimbările rapide care au loc pe piața de transport creează, adesea, impresia unei confruntări cu riscuri greu de anticipat și prevenit. Există un antidot („un vaccin”) care, odată administrat, să creeze imunitate la risc? Poți identifica potențialele pericole și te poți proteja. Pare simplu, la prima vedere. Dar cum analizezi această stare volatilă de lucruri? Unde găsești specialiștii care să îți ofere acea perspectivă obiectivă de care ai nevoie? Cum poți așeza, de fapt, afacerea la adăpost? Aceasta este zona în care Agexim excelează, astăzi.

George Șuteu

Cu o prezență de mai mult de 20 de ani în piața europeană de transport rutier, Agexim și-a stabilit și urmează, de aproape 10 ani, o strategie coerentă, cu obiective clare, care a ajutat-o să facă față provocărilor pieței (nici puține și nici simplu de abordat, mai ales pe parcursul ultimilor ani).

„2020 a fost anul în care a ajuns pandemia în Europa. Modelul nostru de business de la vremea respectivă presupunea aproape exclusiv camioane subcontractate, cu o prezență minimă în piața liberă. În momentul în care volumele au scăzut și au apărut probleme din perspectiva clienților, a trebuit să ne reconfigurăm”, povestește George Șuteu, directorul general Agexim, adăugând că, la vremea respectivă, compania opera o flotă de 214 camioane.

Începând din momentul respectiv, Agexim a păstrat, în permanență, pe piața liberă, aproximativ o treime din flotă. „Ne-am bazat inclusiv pe contracte de mai mici dimensiuni, pentru mai mulți clienți, inclusiv pe rute one-way, care ne-au oferit, ulterior, posibilitatea de a furniza și servicii pe termen mult mai scurt decât cel uzual. Am învățat să fim flexibili, ceea ce ne-a creat un avantaj competițional.”

Un al doilea lucru pe care l-a învățat conducerea Agexim a fost acela de a nu mai avea o flotă fixă și o strategie limitată la un anumit număr de camioane într-o anumită perioadă de timp. Din acel moment, flota a fluctuat în permanență, adaptându-se în funcție de perioada din an, de condițiile din piață și, chiar dacă structura de la birouri a rămas, în permanență, constantă – generând costuri fixe, mai dificil de susținut în perioadele în care flota a fost mai redusă – compania a avut de câștigat, pe termen mediu și lung, potrivit directorului general.

Cele mai noi camioane de pe piață

Piața a redevenit stabilă în 2021, ceea ce a permis companiei să-și accelereze procesul de reînnoire a flotei la 2-3 ani (față de 3-4 ani). „În perioada respectivă, a fost mai mult decât complicat, prin prisma indisponibilității materialului de lucru”, își amintește George Șuteu. „Producătorii au avut sincope serioase în a furniza autotractoare și semiremorci în cantitățile contractate și la termenele agreate. Ne-am confruntat cu întârzieri între 4 și 8 luni, și, în plus, a fost vorba despre nesiguranță; noul termen de livrare se putea decala cu încă 3, 6 sau 8 săptămâni, astfel încât nu puteam avea control și predictibilitate; nu puteam bugeta și nici pune în mișcare lucrurile de o manieră optimă.”

Suișuri… și coborâșuri

2022 a adus un context speculativ al tarifelor. Două treimi din flota Agexim, opera, însă, într-o zonă de contracte fixe, pe termen lung, unde renegocierea tarifelor în funcție de fluctuațiile pieței este dificilă, dacă nu imposibilă. „Pentru partea de flotă aflata în piața liberă, am beneficiat de explozia de prețuri, însă n-aș rezuma anul 2022 la degringolada prețurilor favorabile transportatorilor. Provocările au început în februarie-martie, odată cu fluctuațiile majore ale costului carburantului, care a generat multe probleme pe piață. Am pus, însă, la punct, în scurt timp, un mecanism, corect și coerent, de control și optimizare”, a explicat George Șuteu.

În acest context, Agexim a încercat să flexibilizeze perioadele la care se puteau renegocia condițiile comerciale. „De exemplu, am avut clienți cu care am avut și 10 negocieri pe parcursul unui an (nu întotdeauna în favoarea noastră). Dar am avut și clienți cu care nu am negociat mult, însă procesul a fost foarte intens”, a precizat directorul general Agexim.

… Iar 2023 este un an dificil, din mai multe perspective. În piață, se simte o presiune pe transportatori, în general, despre care nu știm cu siguranță dacă provine dintr-o scădere reală de volume, sau dintr-o creștere de disponibilitate de camioane pe piață. „2023 este mult mai dificil decât ne-am fi dorit sau așteptat. Vom termina anul cu profit, însă, evident, nu la nivelul anilor anteriori.”

Modificări structurale

Unul dintre elementele-cheie ale strategiei Agexim, care i-a permis companiei să facă față cu brio provocărilor, a fost flexibilitatea structurală și organizatorică. În timp ce, în urmă cu 4 ani, discutam doar despre o entitate cu numele de Agexim Spedition, astăzi există Agexim Solutions, care are rol de furnizor de material de lucru pentru o a doua entitate, Agexim Transport & Logistics. „Este un singur business, însă am separat componenta de finanțare și procurare a materialului de lucru, de zona operațională. Avantajele sunt o eficiență mai mare și analize mai corecte și mai ușor de realizat, și pentru noi, intern, dar și pentru cei din exterior”, a subliniat directorul general Agexim.

Compania trece printr-un proces de reinventare, fiind în curs de a crea un Consiliu Director format din oameni din interior, dar și din exterior, cu competențe solide și recunoscute.

„Pentru fiecare departament, colaborăm cu consultanți externi, specialiști care văd lucrurile dintr-o altă perspectivă și pot contribui, astfel, la o mai bună funcționare a organizației”, a mai menționat George Șuteu.

O echipă tânără și dinamică

Competența, motivația și dinamismul sunt esențiale, indiferent de palier. Iar o echipă tânără și bine sudată poate face diferența. Este nevoie de o abordare proactivă, mai ales în ceea ce privește atragerea tinerilor. „Am încheiat un parteneriat cu Universitatea din Pitești, pentru practica studenților. În anii următori, ar trebui să avem 250 de studenți care să treacă prin compania noastră și poate că vor fi unii dintre ei interesați să rămână sau, măcar, să înțeleagă ce presupune un business de transport, așa cum este Agexim.”

De asemenea, Agexim demonstrează că, prin aplicarea instrumentelor corecte și printr-o atenție deosebită acordată echipei, atmosfera în cadrul companiei se modifică în mod pozitiv. „Avem coach integrat în echipă, programe de well-being și un proces clar definit de onboarding, cu un survey în perioada inițială, inclusiv pentru șoferi. Ulterior, avem interviuri stay-in, la 3-6 luni, care ne ajută atât pe noi, cât și pe angajați, pentru autoevaluare. Avem inclusiv exit interview; nu ne despărțim de oameni fără să încercăm să extragem și de acolo un feedback, să vedem ce nu a funcționat și ce se poate îmbunătăți”, a ținut să precizeze George Șuteu.

În modul de organizare al companiei, nimic nu rămâne la voia întâmplării. Totul este analizat cu grijă, potențialele pericole sunt dezamorsate și fiecare pas este bine gândit. În fond, așa cum spunea Anatole France, „Hazardul descrește, pe măsură ce crește cunoașterea”… așa câștigi imunitate la risc… aici excelează Agexim.

George Șuteu, director general Agexim Transport & Logistics: „Din punctul de vedere al flotei, după momentul 2020, ne-am situat la o medie de 170 de camioane, plus-minus 10-20, în funcție de momentul din an. Acum, pregătim un început de an 2024 cu puțin peste 200 de camioane. Flota este influențată mult de procesul de reînnoire accelerată pe care l-am pus în practică. Practic, la finalul anului curent, vom avea o flotă cu o vechime medie de 6 luni, formata exclusiv din camioane fabricate în 2023.”

„Probabil 65% din activitatea de transport pe care o derulăm are legătură cu Marea Britanie. Nu mai putem spune că este o nișă, fiind vorba despre volume semnificative, însă necesită o specializare și resurse importante în zona de office. De la o persoană, acum câțiva ani, am ajuns să avem o echipă întreagă care gestionează toate procesele care au legătură cu transportul în și dinspre Marea Britanie, inclusiv la nivelul managementului riscurilor legate de imigranți.”

„Clienții nu au început, încă, să solicite rapoarte de emisii, însă ni s-a cerut o statistică privind compoziția flotei și măsurile pe care le luăm pentru decarbonizare. Recent, am primit, din partea unui client important, o certificare de «green carrier», de nivel mediu. Vom lua în calcul, probabil în cursul anului viitor, și achiziționarea unor vehicule electrice de distribuție sau pentru transport pe distanțe scurte.”

Raluca MIHĂILESCU

Raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.