Volumele scad, tarifele le urmează… și (suficiente) firme de transport își închid porțile. Este realitatea, pe care nu o poate nega niciunul dintre noi… Există, însă, companii care știu ce au de făcut și au mecanismele deja puse la punct. Vor trece peste această perioadă și mâine vor arăta mai bine. Sunt cei care au construit din timp (din vremea în care kilometrii cu camionul plin se făceau de la sine). Nu pot să nu mă gândesc la celebrul proverb „Omul gospodar își face vara sanie și iarna car” și să încerc să apreciez numărul gospodarilor adevărați, pe care i-am cunoscut de-a lungul timpului, în transporturi. Astăzi, am un exemplu: Express Euroscan.
O companie de familie 100% românească, unde lucrurile se construiesc cu grijă, inclusiv atunci când piața merge bine. Acum, tot sistemul de activitate, caracterizat printr-o mare atenție la detalii, funcționează. Chiar dacă are un volum de activitate mai mic, Express Euroscan continuă să ruleze în profit. Premiantă în cadrul competiției Romanian Transport Company of the Year în 2022, firma suceveană se întoarce în concurs să demonstreze că nimic nu este întâmplător. Cu atât mai puțin performanța!
Ovidiu Plăcintă, directorul general Express Euroscan, declara, încă din octombrie 2022, că se așteaptă să apară, cel puțin în următorul an, probleme în transporturi. Era, însă, încrezător în strategia abordată. Astăzi, demonstrează că avea de ce.
Am avut o discuție fără secrete; am abordat toate provocările (sau loviturile) pe care situația din piață le-a generat în ultimul an. Nu au fost nici puține, nici ușoare…
Ce faci atunci când unul dintre clienți îți spune că, de mâine, nu va mai lucra cu tine… sau, pur și simplu, nu îți mai trimite comenzi?… Și, apoi, când un al doilea face același lucru… și poate un al treilea… Vă sună cunoscut?
Furnizor strategic de transport
Din fericire pentru Express Euroscan, plasarea companiei în poziția de furnizor strategic pentru clienții importanți a reprezentat acea umbrelă de care avea nevoie, pentru a putea continua să rămână în cărți. Trebuie să privim în ansamblu; clienții de transport, în funcție de industria în care funcționează, se confruntă, la rândul lor, cu încercări mai mari sau mai mici. Volumele scad și pentru ei. Veniturile se diminuează și costurile trebuie să le urmeze. Din păcate, însă, prea mulți s-au obișnuit că este mai simplu să pornească de la transporturi.
Este motivul pentru care o firmă de transport care știe să își „construiască sania în timpul verii” trebuie să aibă un control extrem de precis al costurilor.
„În timpul pandemiei, ne-am confruntat cu două luni de incertitudine, după care segmentul de transport și-a revenit. Acum, nu pare să existe un orizont pozitiv. Piața reacționează la ceea ce se întâmplă, din punct de vedere politic, la nivel internațional și nimeni nu are un răspuns real privind momentul în care războiul se va opri. Sunt doar presupuneri. Am o experiență de peste 20 de ani în transporturi și nu am mai întâlnit așa ceva. Iar, pentru a putea rula în siguranță, în această perioadă haotică, singura noastră șansă era să fim mai buni decât ceilalți. Și am făcut-o!”, a apreciat directorul general Express Euroscan.
„Am acceptat tarife mai reduse, și am găsit resorturile necesare să le punem într-o ecuație pozitivă, cu costurile.”
2023 a fost amestecat, au fost luni mai grele și luni în care lucrurile s-au mișcat mai bine, dar în medie, 20% din flota companiei stă pe dreapta. „Avem prieteni în companii din țări din Vestul Europei, precum Belgia sau Olanda. Nici acolo flotele nu lucrează la capacitate”, a precizat Ovidiu Plăcintă. Dar în ciuda tuturor provocărilor, Express Euroscan se află pe profit, așa cum aminteam mai sus. Iar directorul general a ținut să sublinieze meritul echipei.
O echipă care funcționează în aceeași direcție, ca o familie unită, hotărâtă să facă treabă.
Iar atunci când tarifele nu pot crește, gestiunea costurilor devine esențială. Un segment unde, în cadrul Express Euroscan, totul este urmărit, analizat și ameliorat, dacă este posibil.
Atenție la fiecare detaliu… economii care fac diferența
Dar s-o luăm pe fiecare segment în parte. Salariile șoferilor s-au păstrat la același nivel, dar stilul de lucru este atent urmărit: consumurile sunt foarte competitive, iar numărul kilometrilor parcurși se încadrează, în fiecare zi, în limita stabilită, fără să existe abateri de la traseul indicat. În plus, există o persoană dedicată, care urmărește, în fiecare zi, tarifele carburanților, conducătorii auto știind exact unde trebuie sa alimenteze, astfel încât să fie generate economii.
În plus, compania are un departament de mentenanță foarte bine pus la punct, mecanicii Express Euroscan supraveghind atent vehiculele. „Mentenanța proprie ne ajută să facem mari economii, mai ales în condițiile unei flote de 150 de camioane, ținând cont că orice intrare într-un service înseamnă măcar 1.000 de euro.”
Ovidiu Plăcintă, directorul general Express Euroscan: „În viitor, totul depinde de soarta războiului. Dacă va continua de aceeași manieră, probabil că vom vorbi despre o ușoară scădere a pieței, în continuare. Dacă lucrurile vor lua amploare, situația va deveni extrem de dificilă. Iar, dacă se termină, economia va crește și noi odată cu ea.”
Un alt exemplu ține de anvelope, pentru care au fost semnate, la nivel european, contracte cu prețuri agreate, astfel încât, atunci când trebuie schimbate în timp ce camionul este în cursă (oriunde în Europa), totul să fie sub control.
Investiții
Și, pentru că oferă oportunități pentru costuri operaționale mai reduse, cele 50 de camioane noi din flota companiei, achiziționate anul trecut, rulează în mod constant, în parcul aflat în garaj aflându-se camioanele mai vechi.
„Ne-am securizat clienții strategici, de cursă lungă.”
În aceeași manieră sunt gândite și direcțiile de dezvoltare, managementul Express Euroscan având în vedere investiția într-un depozit în zona Oradea, care ar facilita o organizare mai eficientă a activității de transport internațional.
„Secretul este să rămâi pe piață.”
„Da! Luptăm cu costurile! Și avem o strategie bine conturată, în acest sens. Continuăm, astfel, să obținem profit și să investim în România, pentru că doar împreună vom reuși să mergem mai departe, în direcția bună”, a concluzionat directorul general Express Euroscan.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro