RTCY 2023. MARVICON: Compania unde angajații vin cu plăcere la muncă…

… au libertatea să își organizeze singuri activitatea și pot lua decizii în acest sens… Pare neașteptat, pentru o firmă de transport. Și totuși… Am fost, cu mai multe ocazii, la sediul Marvicon și, de fiecare dată, nu am putut să nu observ că este o firmă unde nu se aud replici rostite pe un ton ridicat. Nu aș putea spune că atmosfera era una relaxată. Ar fi ilogic, pentru o companie de transport. Dar totul era civilizat… acea atmosferă calmă, care te ajută să gestionezi mai bine inclusiv momentele în care lucrurile ies din traseul preconizat. O echipă bine închegată și un director care m-a asigurat că ușa biroului lui este întotdeauna larg deschisă.

Pe o piață în care scăderile au, în medie, două cifre, într-un an cu multe provocări, Marvicon reușește să mențină echilibrul, să înnoiască parcul și să dezvolte cu clienții o relație sănătoasă…. iar echipa reprezintă, fără îndoială, unul dintre punctele forte. Nu am întâlnit șoferii. Erau pe traseu, dar sunt, deja, mai mulți ani de când Marvicon este cunoscută drept una dintre marile companii de transport de pe piața autohtonă cu o foarte bună rată de retenție a conducătorilor auto. Bineînțeles, în prezent, nu putem vorbi de o criză de șoferi; Ilie Ilea, directorul general Marvicon, îmi povestea că primește în fiecare zi cereri de angajare, cărora nu le poate da curs, pentru că efectivul de conducători auto este complet. Adică, la o flotă de 180 de camioane, un colectiv de 260-270 de șoferi profesioniști, care mișcă lucrurile.

Iar perioada aceasta, în care piața a bătut în retragere, reducând nivelul de încărcare la nivel operațional, a fost folosită pentru a putea înlocui membrii echipei care nu s-au putut integra, cu unii noi, mai potriviți.

Ilie Ilea, director general Marvicon: „Încercăm să creăm un mediu cât mai plăcut de lucru. Ținem cont de propunerile colegilor și punem în practică toate ideile care ne ajută. Fiecare membru al echipei este important și trebuie să simtă acest lucru…”

„…inclusiv lăsându-i o mare libertate privind organizarea și deciziile care trebuie luate în activitatea pe care o prestează. Iar atunci când unul dintre membrii echipei simte că are nevoie de niște sfaturi, sau de un ghidaj, oricare dintre membrii managementului (pornind de la directorul general) este deschis și disponibil să-și ajute colegul.” Directorul general Marvicon admite că sunt și situații în care deciziile angajaților nu sunt cele mai potrivite, dar de fiecare dată, atunci când este cazul, li se dau explicații privind ce ar fi putut face mai bine. Astfel, învață, continuă să aibă încredere în ei, iar rezultatele pe termen lung sunt mai bune.

„Tocmai pentru a obține cele mai bune rezultate, am lăsat șefii de departamente să își construiască singuri echipele, având cel mai important cuvânt de spus la recrutare.”

„Încerc să le ofer tuturor libertatea pe care am avut-o eu și care m-a ajutat foarte mult în ceea ce am făcut. Oricum, nu mi se pare în regulă să primesc 100 de telefoane și să fiu întrebat cu privire la fiecare detaliu”, a precizat Ilie Ilea.

Studiu privind nivelul de satisfacție al angajaților

Marvicon a comandat, recent, un studiu privind satisfacția angajaților, scorul eNPS (de 50 de puncte, în cazul șoferilor), care indică stabilitatea pe termen mediu și lung și riscul de migrare, fiind unul extrem de bun, mult peste media (de 17 puncte) înregistrată pe segmentul companiilor din transport și logistică. De menționat că gradul mediu de satisfacție a șoferilor angajați în cadrul companiei este de 4,05 din 5 puncte și mulți dintre ei prețuiesc colaborarea pe care o au cu cei cu care interacționează în mod direct, dispecerii fiind în mod special apreciați. Mai ales șoferii cu mai mult de 4 ani experiență în cadrul Marvicon sunt mulțumiți de atmosfera plăcută în care lucrează. Și aproape toți conducătorii auto consideră că beneficiază de aproape toate dotările și informațiile necesare pentru a-și îndeplini sarcinile zilnice (4,4 puncte din 5).

Ilie Ilea

„Odată ce din echipă fac parte oamenii potriviți, putem oferi servicii de calitate, care pot oferi acel avantaj competitiv de care avem nevoie în fața clienților”, a subliniat Ilie Ilea.

Cum arată piața?…

Nu prea bine. Statisticile scot în evidență volume în scădere și tarife mult reduse, mai ales în zona spot. Un context pe care îl resimte și Marvicon, dar pe care reușește să îl gestioneze corect. „Am decis, în cadrul Grupului Jost, din care Marvicon face parte, să nu rulăm sub nicio formă sub costuri. Am păstrat nivelul tarifelor în relație cu clienții noștri stabili și am licitat pentru contractele noi la valori corecte, în raport cu cheltuielile”, a precizat Ilie Ilea, menționând că, în zona de spot, a putut observa reduceri masive de tarife, de până la 50%. Totul reflectă scăderea importantă a volumelor, generată de diminuarea consumului, la nivel european. De altfel, pe segmentul de containere, unde își desfășoară Marvicon cea mai mare parte a activității, volumele au fost semnificativ mai mici, în contextul diminuării exporturilor din China către Europa.

Pentru că volumul de containere a scăzut, Marvicon a crescut activitatea aferentă prelatelor, precum și cifra de afaceri a casei de expediție, care funcționează sub aceeași umbrelă.

Dar ce a făcut diferența în relația cu clienții, care și-au dorit să rămână în parteneriat cu Marvicon? (Să nu uităm că, în 2023, clienții sunt cei aflați în poziția de putere pe piață, în condițiile în care oferta de transport depășește cererea.) Ilie Ilea consideră că, în deciziile finale, atârnă greu seriozitatea, dublată de o foarte bună comunicare, care permite o transparență reală cu privire la situația mărfurilor și a soluțiilor adoptate. Orice posibilă problemă apărută (precum un camion care este ținut prea mult timp la descărcare și poate întârzia, din acest motiv, la încărcare) este transmisă beneficiarului înainte ca acesta să ajungă să întrebe. Și mai este ceva. „Le-am cerut întotdeauna colegilor de la expediții ca, atunci când un client ne trimite o cerere de ofertă, să primească răspuns în maximum o oră. Dacă nu putem face asta, înseamnă că avem o problemă. Oferim o soluție, întotdeauna. Poate că uneori pentru unii este una scumpă sau alteori soluția potrivită, dar oricine trimite un mail sau un telefon va primi un răspuns în maximum o oră. Aceasta este regula.”

Rezultate relativ stabile

Conform rapoartelor de la sfârșitul lunii septembrie, reducerea din cifra totală de afaceri a fost de aproximativ 8%, firma rulând, în continuare, în zona cu profit. „În medie, 10 camioane din flota de 180 stau acasă, pentru că nu acceptăm să facem curse sub costuri. Șoferii sunt plătiți și în aceste perioade. Cifrele arată bine și nu am niciun semn de întrebare, privind modul în care vor evolua lucrurile în perioada următoare”, a subliniat directorul general Marvicon.

De altfel, compania își urmează strategia, achiziționând, în 2023, un număr de 100 de camioane, care le-au înlocuit pe cele mai vechi, menținând în prim plan obiectivul de a avea o flotă nouă, cu o vechime medie de cel mult 3 ani.

„Care este secretul vostru?”, l-am întrebat pe Ilie Ilea.

Mi-a zâmbit și mi-a spus că, deși pare la îndemâna oricui, implică o schimbare de viziune, care nu este întotdeauna ușor de adoptat. „Colegii mei vin cu plăcere la lucru. Au libertate în acțiune și sunt cu atât mai responsabili. Știu că sunt importanți și se comportă în consecință. Echipa Marvicon este marele atu al companiei! Împreună reușim să găsim SOLUȚIILE corecte”, a concluzionat Ilie Ilea.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.