RTCY 2023. RAVY PREST: Dezvoltare, în ciuda problemelor pieței

Ravy Prest reprezintă exemplul clar al unei companii care, în contextul unei piețe turbulente din toate punctele de vedere, a găsit resorturile necesare pentru o ascensiune constantă. O echipă motivată, camioane noi și eficiente, un interesant departament dedicat tracționiștilor și multă seriozitate – toate acestea conduc la dezvoltare și la câștigarea unei poziții respectate pe piață.

Ravy Prest este o firmă de transport înființată în 2005, cu capital 100% românesc, la momentul actual având o flotă de 65 de camioane și 85 de semiremorci, dintre care 45 de ansambluri sunt folosite pe transport comunitar. Celelalte, în funcție de vechime, sunt utilizate pentru transporturi internaționale tur-retur și pe intern. Cele mai vechi camioane, pe care compania le va schimba anul viitor, au ca an de fabricație 2017, pe lângă acestea activând 17 camioane Renault de generație 2022-2023, 10 unități Scania din 2019 și 1 Ford F-MAX nou. Vehiculele sunt destinate doar transportului de mărfuri generale, dar compania a achiziționat, recent, și un transportor de autoturisme. 

Extindere controlată

„Deși piața se află într-un moment, să zicem, provocator, din punctul de vedere al volumelor în scădere, noi suntem în plină evoluție”, spune Alexandru Beu, director general Ravy Prest. „Am constatat că pe partea de transport pur n-am mai avea unde să ne dezvoltăm. Faptul că am mai putea achiziționa camioane nu înseamnă neapărat dezvoltare, ci doar provocări mai mari. Ne-a fost clar că ar trebui să ne îndreptăm spre alte domenii pe care să le putem dezvolta.”

Astfel, Ravy s-a îndreptat către dezvoltarea activității cu ajutorul unor parteneri care să transporte semiremorcile companiei cu propriile lor capete tractor – așa-zișii tracționiști. „Am încheiat de aici, de la Sibiu, niște contracte foarte mari, pentru care avem exclusivitate, și atunci avem nevoie alături de noi de parteneri și de colaboratori, prin care să putem să deservim aceste contracte”, explică Alexandru Beu. „O parte dintre aceste transporturi se realizează cu ansamblurile lor, iar altora le oferim noi semiremorcile, în baza unui contract de închiriere cu un preț fix, pe o plată per kilometru. Transporturile sunt în totalitate sub custodia noastră, inclusiv cardurile de motorină, noi oferindu-le inclusiv discount-urile pe care le avem direct de la distribuitorul de combustibil.”

În prezent, Ravy lucrează în acest sistem cu 30 tracționiști, targetul fiind ca, până la sfârșitul anului, să ajungă la 50. „Încercăm să achiziționăm semiremorci din toată Europa, în sprijinul acestei activități. Noi ne ocupăm și de operațiunile de reparații și întreținere ale acestor vehicule, având și propriul nostru atelier autorizat RAR și membru într-o rețea internațională de service-uri independente, All Truck, ca singuri reprezentanți ai acestei rețele, pe zona Sibiu. Realizăm reparații și întreținere la toate mărcile de cap tractor și semiremorci, inclusiv diagnosticare pentru Knorr, WABCO, ZF, tot ce înseamnă cutii de viteze și sisteme de direcție.”

Alexandru Beu

„Până la finalul anului, intenționăm să ne organizăm echipa cât mai eficient, pentru a putea să fim stabili și să avem o imagine cât mai corectă în piață. În ultimii 3-4 ani de zile, am reușit să schimbăm total această imagine și ne propunem să fim o companie respectată pentru corectitudine, pentru echipă, pentru muncă, pentru tot ceea ce facem. De asemenea, în termen de 2 luni, compania va putea dispune de noile birouri.” – Alexandru Beu

Pentru gestionarea eficientă a acestor activități, există 4 departamente, formate din 20 de angajați TESA. Tot ceea ce se produce se gestionează prin intermediul unui program computerizat, care permite monitorizarea randamentului fiecărui angajat în parte, al fiecărui camion, al fiecărei semiremorci, toate veniturile și cheltuielile pentru fiecare ansamblu.

„Pe Comunitate, încercăm să menținem cât mai mult camioanele să ruleze. Conform analizelor noastre, cele mai mari pierderi nu provin din creșterile prețurilor la combustibil și la taxele de drum, ci se produc din cauza staționării lor. Un camion care stă o zi ne costă 600 de euro.” – Alexandru Beu

O echipă motivată

Un alt aspect important abordat a fost motivarea oamenilor. În orice companie se instalează, la un moment dat, un anumit grad de plafonare a angajaților, care tind să se mulțumească cu un venit sigur, fără a dezvolta noi inițiative. Astfel, compania a implementat metode de bonusare și stimulare pentru angajați, care au început să dea roade. În prezent, compania are 98 de angajați, dintre care 80 de șoferi.

„La momentul actual, ne concentrăm pe crearea unei echipe în care oamenii să înțeleagă că fiecare vine la lucru pentru a munci și în care fiecare pleacă acasă la ora 17:00 conștient că a făcut tot ceea ce i-a stat în putință. Am făcut o echipă tânără, am amestecat angajații vechi cu cei noi, în așa fel încât să fie un mediu plăcut de lucru. Am realizat tricouri și jachete inscripționate cu brand-ul firmei, organizăm diferite evenimente, în care includem toți angajații, excursii, petreceri, discuții libere și directe”, a declarat directorul general Ravy Prest.

Din punctul de vedere al șoferilor, Alexandru Beu mărturisește că situația nu este foarte bună, dar nici foarte rea. „Avem 70 de șoferi și 65 de camioane și nu pot să zic că stăm rău, dar nici nu pot să fiu mulțumit, însă nu suntem singurii care se confruntă cu astfel de probleme și nimeni nu poate spune că a găsit o soluție care să le rezolve în profunzime.”

Alexandru Beu este de părere că marea provocare este să faci în așa fel încât relația dintre dispecer și șofer să fie cât mai bună. De multe ori, dispecerul vorbește șoferului cu superioritate, iar șoferul este foarte orgolios și apar conflicte. De asemenea, directorul general Ravy Prest, subliniază faptul că pentru șoferi, este foarte important să-i asculți. „Nu este important neapărat să le dai dreptate sau să zici ca ei, dar e foarte, foarte important să poată vorbi cu noi oricând, mai ales dacă au probleme.”

Cum se abordează creșterile de costuri?

Într-o piață care impune, zi de zi, transportatorilor provocări legate de scăderea volumelor, creșterea prețurilor la combustibili și energie, inflația și creșterea nivelului taxelor de drum în mai multe țări europene, existența unor clienți mari, cu contracte stabile de peste 10 ani, reprezintă un avantaj.

În acest context, compania are anumite tarife negociate cu clienții, care se renegociază în funcție de fluctuațiile prețului combustibililor. „Clienții au fost înțelegători cu noi când am avut nevoie, și noi am fost înțelegători cu ei când am văzut că piața se duce în altă direcție”, spune Alexandru Beu. „Este o negociere între doi parteneri de afaceri. Facem două ședințe mari pe an, o dată la șase luni, tragem linie, ne spunem ofurile, îi ascultăm și noi, ne ascultă și ei pe noi și ajungem la un numitor comun. Nu s-a pus până acum problema de a întrerupe vreo relație, pentru că întotdeauna am fost deschiși, n-am avut niciodată nimic de ascuns față de ei. Am găsit întotdeauna o cale de mijloc, în care să fim mulțumiți și noi, și ei.”

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.