Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti, ca la Berlin

Adrian Crit, directorul general al Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti (AMTB), croieste activitatea acestei institutii pe modelul celei din Berlin. Argumentele, pe scurt, sunt ca autoritatea germana “integreaza toate mijloacele de transport” si “nu da posibilitatea sa existe concurenta neloiala intre operatori”. Totodata, tot ce se va intampla in cadrul zonei metropolitane Bucuresti – Ilfov va deveni un model pentru alte zone metropolitane din Romania, a anuntat Crit la conferinta “Transportatorii asteapta raspunsuri”, organizata de revista Ziua Cargo in 22 – 23 martie, la Sighisoara. Seful AMTB a prezentat rolul si proiectele institutiei pe care o conduce, dar a raspuns si tirului de intrebari din sala.

“Preluam modele din Europa si imi doresc sa ne mulam pe proiectul Berlin. Este modelul care integreaza toate mijloacele de transport, e cel care nu da posibilitatea sa existe concurenta neloiala. Dorim ca tot ce se intampla in cadrul Zonei Metropolitane sa devina un model pentru alte zone metropolitane din Romania”, a precizat Adrian Crit.

Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti a fost desemnata, prin OG nr. 21/2011, sa asigure planificarea strategica, monitorizarea si avizarea activitatilor de autorizare, organizare si control al functionarii serviciilor de transport public de calatori in zona metropolitana Bucuresti, pentru transportul cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale si transport naval.

Pe scurt, AMTB concepe, in prezent, integrarea tuturor modurilor de transport, integrarea operatorilor de transport si integrarea tarifara. “Ne dorim un transport de calitate, ne dorim ca toti cetatenii din zona metropolitana sa aiba servicii de calitate. Acest lucru nu este posibil decat avand la dispozitie mijloacele de transport care respecta cerintele pietei. Stim ca, in ultima perioada, uitandu-ne la recensamantul efectuat, populatia judetului Ilfov a crescut cu aproximativ 30% fata de recensamantul anterior. De asemenea, stim ca nevoile de mobilitate au crescut, in conditiile in care s-au infiintat multe societati in jud. Ilfov, societati unde lucreaza locuitori din Bucuresti. As vrea sa fac un exercitiu de imaginatie vizavi de proiectul Autoritatii: dorim un transport de calitate? Am ascultat problemele expuse (la conferinta, n. red.) si haideti sa vorbim intai de traseele regulate si dupa aceea vorbim si despre traseele regulate speciale”, a propus seful AMTB.

Terminale intermodale si pachete de trasee

Adrian Crit a explicat ca vom avea un transport de calitate in Bucuresti prin intermediul unor terminale intermodale si prin atribuirea traseelor nu pe curse, ca in prezent, ci pe trasee si pachete de trasee. “Cum putem sa facem un transport de calitate in Bucuresti? Il vom avea prin intermediul unor terminale intermodale de transport, unde sa se desfasoare schimbul de calatori dintre societatatea care face transport public in Bucuresti, autorizata de autoritatea locala – aici e vorba de RATB – si operatorii de transport care isi desfasoara cursele in zona Ilfov – Bucuresti. Ca prima masura pentru cresterea calitatii serviciilor, e bine ca aceste trasee sa fie atribuite asa cum aminteam anterior, cum a fost pana acum – si ne trezim in situatia in care sunt si 16 operatori cu un singur traseu, operatori care din pacate nu se concureaza in mod legal, astfel incat sa respecte itinerariile, graficele de transport, ci isi fura calatorii unul altuia si se falimenteaza unul pe altul, dand posibilitatea aparitiei piratilor in zona respectiva. E bine sa mergem pe o atribuire a traseelor sau chiar a pachetelor la atribuire, care sa dea posibilitatea operatorului respectiv sa suplimenteze cu mijloace de transport atunci cand cererea o impune”, a explicat Adrian Crit.

Determinarea tipului de calatori, esentiala

“Ca etape in atribuirea traseelor, as spune ca determinarea numarului de calatori e esentiala. Cunoastem fluxul de calatori din jurul Bucurestiului, cunoastem populatia activa care isi desfasoara in momentul de fata activitatea in Bucuresti si in Ilfov. Sunt niste date esentiale, de la care pornim in intocmirea Programului de transport, program care va fi discutat si cu confederatiile patronale”, a adaugat directorul general al AMTB.

Referindu-se la constituirea unor grupe de trasee, Adrian Crit considera ca aceasta este necesara in conditiile in care exista anumiti operatori de transport care functioneaza sau se suprapun pe niste trasee. “E normal, din anumite puncte de vedere, sa constituim anumite grupe de trasee, astfel incat operatorii sa nu se suprapuna. E o chestiune de normalitate, in conditiile in care avem o cerere de transport variabila. Intr-o perioada de 5, de 10 ani, conform Regulamentului (CE) 1370/2007, perioada in care se face atribuirea, cererea de transport va fi alta. Apar societati noi, apar zone rezidentiale, iar suplimentarea parcului de vehicule trebuie sa fie facuta de acel operator care detine traseul. Nu e normal sa apara un alt operator care sa ia din capacitatea de a amortiza investitia – vorbim de operatorul caruia i s-a atribuit traseul in faza initiala si care a investit pentru a avea un transport de calitate”, a explicat seful AMTB.

Centura feroviara

“Daca ne uitam la modelele europene, Bucurestiul se pliaza foarte bine pe modelul Berlinului. Si Bucurestiul are posibilitatea de a avea o centura feroviara, de a usura transferul calatorilor fara a trece prin centrul orasului, si de a face anumite jonctiuni cu operatorii de transport rutieri in zonele respective. Trebuie doar sa identificam acele terminale intermodale, astfel incat sa se faca si transferul calatorilor din cursele regulate, pentru a usura munca operatorului de transport, sa nu mai fie nevoit sa ceara “n” avize de transport pentru propria statie”, a aratat Adrian Crit.

El sustine ca “avem aceste terminale ce trebuie completate cu parcari si pot fi utilizate pentru toate modurile de transport” – ce trebuie foarte bine definite. “Avem o serie de terminale care pot fi utilizate in momentul de fata pentru acest lucru si acolo se poate face jonctiunea, pentru ca exista Metro, Carrefour si alte “n” societati comerciale care au nevoie de transport special, care faciliteaza accesul posibililor clienti, ii duce in curtea lor. Dar acei angajati nu pot fi luati din poarta in poarta, din statiile publice; nu este normal sa fie trasee regulate special suprapuse peste traseele regulate. Daca opresc in statiile publice, blocam circulatia si nu putem acorda acel grad de securitate calatorilor”, a precizat Adrian Crit.

Seful Autoritatii Metropolitane a adaugat ca, pe langa datele recensamantului, institutia pe care o conduce aduna si informatii de la operatorii de transport care functioneaza in prezent pe traseele respective. “Atunci cand se vor scoate la atribuire traseele, cu aceste date vor fi de acord atat consiliile locale, cat si operatorii de transport”, a promis Adrian Crit, cu precizarea insa ca serviciul oferit calatorilor trebuie sa fie de calitate.

Transportul ecologic, de promovat

Adrian Crit a pus in discutie si transportul ecologic, amintind in trecere despre programul Guvernului in acest sens. “De asemenea, ne gandim ca trebuie sa promovam un transport ecologic – transportul pe calea ferata si transportul cu metroul. Transportul electric este, in general, unul care aduce o mai mare eficienta si o marja de profit mai mare operatorului. Pe termen mediu, amortizarea unui mijloc de transport e mult mai rapida – si cred ca in sala sunt posesori ai vehiculelor hibride pe care le-am vazut parcate afara. E normal ca, prin reducerea costului combustibilului, sa ne scadem costurile societatilor, si atunci este bine sa promovam acest tip de transport”, a spus el.

Norme metodologice pentru atribuirea traseelor in zona metropolitana Bucuresti

Intrebat cum vede cursele speciale Bucuresti – Ilfov, directorul general al AMTB a anuntat ca “se lucreaza in momentul de fata la normele metodologice”. “Am sesizat nuantele chiar astazi – nuante care, din pacate, nu mi-au fost transmise pana acum. Se vor gasi solutii, astfel incat sa nu cream probleme operatorului de transport”, a promis el, referindu-se la cateva probleme punctuale prezentate in timpul conferintei.

Adrian Crit nu a exclus posibilitatea atribuirii unui singur operator atat traseul regulat, cat si pentru cursele speciale.  “Daca analizam, cred ca este posibil ca, daca in acea zona este un singur operator, sa se ajunga la o intelelegere astfel incat acela sa efectueze si cursele traseului regulat special – daca se suprapune pe zona respectiva”, a precizat el.

Statiile, o problema

Pe de alta parte, este nevoie de statii speciale pestru astfel de curse. “Atunci cand s-a aprobat legislatia – Ordinul ministrului Administratiei si Internelor nr. 353/2007, unde sunt trecute criteriile de licentiere pentru cursele regulate speciale – s-a luat in considerare acest aspect: in conditiile in care din acele terminale intermodale – si suntem cu totii de acord ca pentru a efectua un traseu cu o cursa regulate speciala nu e voie sa opresti in statii publice, sa concurezi ilegal operatorul de transport care are acel traseu, in conditiile in care definim foarte clar acest lucru si identificam – poate si e bine sa obligam operatorii care efectueaza acele curse regulate – nu mai e nevoie sa tinem foarte strans in mana acest aspect. E nevoie de acele statii si doar de acolo sa se faca plecari. Statii, autogari”, a explicat directorul general al Autoritatii Metropolitane.

In privinta sigurantei circulatiei, “trebuie sa definim foarte bine niste terminale multimodale care sa dea siguranta; de asemenea, trebuie niste autogari”, a precizat Adrian Crit.

Noul Program de transport, din aprilie 2013

Cat despre atribuirea traseelor, seful AMTB a facut precizarea ca, in momentul de fata, Programul de transport aprobat in anul 2008 si atribuit ramane valabil pana la urmatoarea atribuire. “Practic, pana in aprilie 2013 Programul de transport e valabil, licentele sunt valabile. Noi putem sa facem documentatia de atribuire, putem sa licitam – si cred ca e benefic sa licitam inainte, astfel incat sa cunoastem viitorii operatori de transport si mijloacele de transport cu care acestia vor opera pe traseele respective, din aprilie 2013”, a anuntat Adrian Crit.

El sustine ca acest lucru va fi benefic pentru toata lumea: pentru calatori, pentru operatori. “Sa se stie cine castiga acel traseu, cui i se atribuie, cu ce mijloace de transport – pentru ca noi ne dorim calitate si mijloace de transport urban. Nu putem sa avem un transport de calitate in conditiile in care mijloacele de transport din jurul Bucurestiului sunt de capacitate mica. Si se stie din ultima perioada ca  Programul de transport nu a fost, din pacate, foarte bine gandit la vremea respectiva, astfel incat exista situatia, astazi, in care operatorul de transport nu poate sa preia calatorii din statii. Aceste probleme trebuie rezolvate – si le vom rezolva prin viitorul program”, a explicat seful AMTB.

Criterii de atribuire

Despre criteriile de atribuire, Adrian Crit a spus ca ele vor fi trecute in normele metodologice la care lucreaza in prezent Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. “In general, se vor pastra criterii care stau in picioare prin OMAI nr. 353/2007 si vor veni si alte criterii referitoare la capacitatea de transport, la gradul de confort. Grad de confort gandit altfel, in conditiile in care nu mai exista, practic, stelele, si ne gandim ca, daca la categorii toate mijloacele de transport urban sunt de categoria a 4-a, atunci altele ar fi criteriile de confort”, a precizat Adrian Crit.

“Criteriile sunt specifice AMTB, toata legislatia este gandita pentru Autoritatea de Transport Bucuresti. Se doreste ca tot ce se intampla in cadrul zonei metropolitane sa devina un model pentru alte zone metropolitane din Romania”, a insistat Adrian Crit.

Intrebat de unul de transportatorii din sala daca s-a gandit cati operatori vor disparea, seful AMTB a raspuns franc: “Nu ma gandesc cati operatori vor disparea, ma gandesc ca in momentul de fata exista mijloace de transport care fac cate o cursa pe un singur traseu, iar traseul are 100 de curse. Ma gandesc ca acel operator se poate asocia cu alti operatori mai mari, si ma gandesc, in primul rand, la confortul si la calitatea serviciilor pentru cetatean. Prin asocierea operatorilor de transport, prin criterii clare de atribuire care sa tina seama si de cererea de transport calitatea, in general, creste”.

Magda SEVERIN


LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.