Băsescu: CFR Marfă e garat la Victoria. Dacă aş fi prim-ministru aş accelera procedurile, GFR poate obţine daune

Preşedintele Traian Băsescu a avertizat Guvernul, luni, să grăbească procedurile de privatizare a CFR Marfă – privatizare care „nu se plimbă între palate, ci este garată la Palatul Victoria şi se pare că locomotiva nu mai are energie după ce i s-a lăudat sosirea”. El a arătat că HG 526 aprobată în 24 iulie nu a fost publicată nici până acum în Monitorul Oficial, iar dacă se depăşesc termenele, GFR poate da în judecată statul şi obţine daune de milioane de euro ce vor fi plătite din buzunarele noastre. Şeful statului a ridiculizat pretenţia premierului Victor Ponta de a cere avizul pe o Hotărâre deja aprobată, precizând, totodată, că a făcut această solicitare numai verbal, dar şi cea în scris avea stipulat doar să fie înscrisă pe ordinea de zi a CSAT, nu să primească avizul. Băsescu a mai criticat şi că adresa Guvernului a fost “trimisă la câteva ore după plecarea în concediu a d-lui prim-ministru”. El a justificat convocarea de urgenţă a CSAT spunând că ştia de angajamentul Executivului în negocierile cu FMI de a finaliza privatizarea până la sfârşitul lunii septembrie, “iar pe urmă, cu certitudine, jocul propagandistic ar fi fost: „Dacă preşedintele convoca la vreme CSAT, uite, nu depăşeam termenul””.

“Eu nu pot să cazez CFR Marfă la Cotroceni, nu am un depou. Responsabilitatea aparţine Guvernului şi nu există în atribuţiunile CSAT aprobarea de privatizări. Vă asigur că, dacă ar fi fost în responsabilitatea mea, de mult luam decizii”, a insistat Băsescu.

Şeful statului a explicat cele două variante care s-ar întâmpla la “accelerarea” procedurilor: “Dacă aş fi prim-ministru aş accelera procedurile la maxim. Pentru că ori am şansa să încasez cei 202 milioane de euro şi, în acelaşi timp, să negociez în contract respectarea condiţiilor de modernizare a companiei – care sunt în strategia pe care Guvernul şi-a asumat-o şi aş impune un grafic de modernizare de de achiziţie de locomotive noi, de vagoane noi, de vagoane moderne (…) – ori, dacă cel care câştigat, GFR, câştigătorul licitaţiei, nu vine cu banii şi nu acceptă condiţiile din strategia de privatizare, Guvernul poate să reia, liniştit, procedura de privatizare, aşa cum ea este şi înscrisă în proiectul de acord cu Fondul”.

Traian Băsescu a atenţionat asupra riscului dacă privatizarea va fi blocată: “Ce este important acum este ca Guvernul să nu blocheze procedurile, pentru că statul român va plăti, dacă el blochează procedurile. Dacă este să se rateze privatizarea, ca reprezentant al statului, aş vrea să se rateze din cauza partenerului, şi nu din cauza lipsei de curaj pe care eu, statul, o am la un moment dat în a continua procesul“, a insistat preşedintele.

“Riscăm daune de milioane în procese care vor dura ani”

El a precizat că “blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului României nu va face decât să aducă daune de milioane, în procese care vor dura ani, dar vor fi extrem de costisitoare la final”.

Iar GFR nu mai că nu va pierde garanţia de 10 milioane de euro depusă, dar va câştiga şi ceva bani din această “afacere”.

“Nicio instanţă nu va tolera neîndeplinirea unor condiţii pentru că am avut de făcut un alt joc politic sau pentru că nu am vrut să recunosc un eşec. (…) Voiam să atenţionez în mod expres asupra faptului că această indecizie nu face decât să creeze riscuri de plată, de daune din partea statului român către cel pe care tot statul român l-a declarat câştigătorul licitaţiei”, a arătat Băsescu.

“Dacă, eventual, Guvernul decide să anuleze licitaţia – pentru că analizez şi această posibilitate -, trebuie, juridic, să aibă motive extrem de solide. Nu le spun eu ce să facă şi ce să caute, dar vă pot spune că ştiu foarte bine Hotărârea de funcţionare a companiei CFR Marfă, pentru că discutăm despre Hotărârea 582/1998. Eu am fost cel care a conceput, în calitate de ministru al Transporturilor, şi a prezentat şi a susţinut în Guvern înfiinţarea acestei companii. Îi ştiu foate bine şi potenţialul, ştiu foarte că nu avea dreptul sau nu trebuia să ajungă într-o astfel de situaţie, dar astea sunt alte probleme. Important este ca Guvernul, prin acţiunea lui, să nu creeze condiţii ca statul român să plătească vreo câteva milioane despăgubiri pentru nerespectarea, pentru nefinalizarea procedurii de licitaţie”, a insistat el.

Un eşec prefigurat

“Eu vă spun cu toată onestitatea: modul cum s-a desfăşurat procesul de licitaţie prefigura un eşec; (s-a produs, n.r.) mult prea rapid, deşi Guvernul este în funcţiune din luna mai anul trecut. Au avut mai bine de un an la dispoziţie să pregătească privatizarea, dar au lăsat-o pentru ultima clipă”, a criticat şeful statului.

“Vă mărturisesc că a fost unul din obiectivele principale ale discuţiilor mele cu Fondul, în care am atras atenţia că procedura a fost foarte rapidă; că, având în vedere dimensiunile companiei, corect era să se facă un tur în Europa, în SUA, să fie prezentată compania şi condiţiile de privatizare şi să avem şansa unei privatizări cu un investitor strategic care să garanteze şi introducerea de tehnologie în companie. Dar asta este o soluţie de rezervă pe care ne-o va permite Fondul“, a adăugat Băsescu.

Băsescu a precizat că acesta este punctul său de vedere, nu al CSAT.

El şi-a exprimat nedumerirea că “Hotărârea CSAT nr. 23, din 5 februarie, care stabilea responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului în conformitate cu legea pentru această privatizare, a fost adoptată în prezenţa prim-ministrului”.

“Deci nu-mi dau seama de ce, după un timp, nu mai recunoaşte obligaţiile care rezultă şi din lege şi pe care le-a constatat şi hotărârea CSAT. Dar dincolo de dorinţa de a atenţiona asupra riscurilor prin blocarea derulării procedurii, aş vrea să fac precizarea că, în politică şi în funcţiile cele mai înalte în stat, cel mai bun lucru este asumarea şi nu fuga de răspundere”.

“Am aceleaşi informaţii ca Guvernul”

Despre speculaţiile că ar avea “alte informaţii” despre câştigătorul licitaţiei, Traian Băsescu a mai spus: “Nu am niciun fel de alte informaţii, am aceleaşi informaţii ca şi Guvernul, şi în CSAT am cerut tuturor structurilor de informaţii – fie că este vorba de cele ale Ministerului de Interne, de cele ale SRI sau SIE – să verifice dacă au transmis aceleaşi informaţi şi la Preşedinţie, şi la Guvern. Toate structurile au confirmat că s-au distribuit tuturor acele informaţii. De altfel, atunci cand se primesc informaţii legate de un anumit segment, să ştiţi că, în josul documentului, se menţionează unde a mai fost distribuit, iar toate documentele pe care eu le-am primit legat de CFR Marfă – şi nu au fost foarte multe – aveau marcat „S-a transmis şi la prim-ministru, s-a transmis şi la ministrul Transporturilor””.

Preşedintele a admis că “am cerut serviciilor, structurilor de informaţii doar să facă o verificare dacă au transmis acele informaţii şi la cei direct interesaţi, şi le-am dat o oră, după terminarea CSAT, să o facă, dacă nu au făcut-o. Am fost informat că nu este cazul, toate informaţiile au fost transmise tuturor factorilor de decizie. Asta este tot cu CSAT”, a arătat el.

Executivul a “uitat” să publice HG 526 din 24 iulie. Au trecut 12 zile

Traian Băsescu a reclamat şi faptul că Guvernul a “uitat” să publice în Monitorul Oficial HG aprobată în 24 iulie. “Guvernul României a emis Hotărârea de Guvern de vânzare a pachetului majoritar de acţiuni către GFR, dar a uitat să o publice în Monitorul Oficial”. El insistă că “un astfel de document nu are ce căuta la avizare (a CSAT, n.r.); el este consumat, aprobat în Guvern”.

“Vă pot spune că HG are număr şi dată: este “HG privind aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare a acţiunii între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător”, care poartă numărul 526 din 24 iulie 2013. Este exact aşa cum a venit de la Guvern: numerotată, semnată, inclusiv de primul-ministru – în afară de ministrul Apărării, care a trebuit să vegheze la respectarea condiţiilor strategice, de ministrul pentru buget, domnul Liviu Voinea, de viceprim-ministrul Daniel Chiţoiu şi semnată de primul-ministru, Victor Ponta”, a arătat Băsescu.

Guvernul vrea aviz după ce a aprobat hotărârea

“Un astfel de document nu are ce căuta la avizare. El este consumat, aprobat în Guvern şi, dacă ar fi fost o chestiune de siguranţă naţională şi nu de vânzare, era prea târziu. Dacă cineva vrea vreun aviz trebuie să-l ceară înainte de semnarea de către primul-ministru şi anunţarea publică a aprobării acestei hotărâri”.

“Pe 24 (iulie, nr.r), Guvernul anunţa că Hotărârea a fost adoptată, dar şi dacă venea înainte – repet – de adoptarea Hotărârii în şedinţă de Guvern, CSAT nu poate aviza vânzări de pachete de acţiuni, nici mari, nici mici, nici de niciun fel. Nu este în atribuţiunile CSAT aşa ceva“, a insistat şeful statului.

Controlul asupra Guvernului îl exercită Parlamentul, nu CSAT

“Dar vreau să fac precizarea că CSAT nu are atributul de a verifica Guvernul. Controlul asupra Guvernului îl exercită Parlamentul. Niciodată până acum nu s-a făcut control la executiv din partea CSAT. Ştiţi, mai e şi o chestiune relativ ridicolă. CSAT să avizeze o vânzare de acţiuni, ceea ce nu a făcut niciodată în istoria lui”, a mai spus preşedintele.

Băsescu a ridiculizat acuzele asupra sa potrivit cărora “mă substitui uneori prim-ministrului, pentru simplul fapt că exprim o părere, iar aici chiar îmi cere Guvernul s-o fac pe primul-ministru”.

“Eu le spun: „Nu pot”. Nu pot încălca o Constituţie care a fost singurul meu scut în cele două mandate, respectarea Constituţiei; şi atunci când mi-a plăcut, şi atunci când nu mi-a plăcut. Deci, solicitarea Guvernului ascunsă sub un articol din Legea CSAT legat de siguranţa naţională, prin care CSAT să avizeze vânzări de acţiuni, este dincolo de ceea ce pot accepta ca preşedinte al CSAT. Şi în niciun caz nu voi face un act ilegal acum, la bătrâneţe sau către terminarea celui de-al doilea mandat. Poate că am fost mai puţin experimentat în prima parte, a primului mandat, dar în niciun caz acum”, a adăugat Băsescu.

El susţine că “până la urmă, suntem în faţa unei chestiuni care vizează asumarea responsabilităţii”, arătând că “unul dintre lucrurile importante este angajamentul luat de Guvern faţă de FMI, UE şi BM să termine procesul de privatizare până la sfârşitul lunii septembrie”.

“Timingul” ar fi şi motivul pentru graba cu care a convocat şedinţa CSAT. Dar, chiar dacă nu o făcea în ziua plecării premierului în concediu la Miami, cel puţin două săptămâni şeful Executivului tot era plecat din ţară. Iar până atunci, Ponta a dat doar declaraţii politice, nu a înaintat o solicitare oficială din partea Guvernului.

Contractul poate fi semnat abia după publicarea HG în MO 

Traian Băsescu a explicat şi o altă capcană întinsă de Ponta: “Odată cu adoptarea Hotărârii 525 şi cu publicarea în MO, sunt 30 de zile în care câştigătorul licitaţiei trebuie să vină cu 202 milioane de euro şi să le depună în cont garanţie. După cele 30 de zile mai urmează 30 de zile, în care câştigătorul licitaţiei trebuie să depună toţi banii – 202,2 milioane de euro. Acesta este preţul la care s-a adjudecat pachetul de 51%. Faptul că nu se publică în MO Hotărârea de Guvern împiedică semnarea contractului – şi de aici toate efectele care decurg“.

“Mergem înainte de dragul coabitării”

Şeful statului a mai arătat că “în adresa de înaintare, ca de altfel şi în scrisoarea nedatată a premierului – pentru că este şi o scrisoare nedatată – mie îmi arată că deliberat a vrut să plece în concediu şi pe urmă să trimită Secretariatul General al Guvernului solicitarea către CSAT”. “Dar mergem înainte, de dragul coabitării”, a adăugat el.

Traian Băsescu spune că solicitarea de punere pe ordinea de zi este făcută în Art. 4, litera d) din Legea 415/2002, legea de funcţionare a CSAT, articol care stipulează atribuţiile CSAT, respectiv cea care „avizează proiectele de acte normative iniţiate sau emise de Guvern privind securitatea naţională”.

“Ar fi o gravă încălcare a Legii CSAT avizarea unui contract de vânzare-cumpărare”

“Sigur că, văzând adresa înainte să văd toate documentele, am crezut că este o hotărâre urgentă, care vizează securitatea naţională. Din păcate, ce am primit nu corespunde cu obligaţia semnalată în adresă şi înscrisă în Legea 415/2002. Eu am primit spre a fi pus pe ordinea de zi, fără să se precizeze de ce, “Hotărârea Guvernului României pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni între stat prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi societatea comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător”. Oameni buni, oricât aş căuta în Legea CSAT nu pot găsi, măcar şi forţând interpretările, vreun articol care să dea dreptul CSAT să avizeze contracte de vânzare-cumpărare de companii. Ar fi o gravă încălcare a Legii de funcţionare a CSAT”, a avertizat Băsescu.

basescu 2

“Ponta a vrut să creeze un precedent; CSAT nu a avizat nici privatizarea Petrom, nici contractul cu Bechtel”

Preşedintele a ţinut să precizeze că “CSAT lucrează strict după aceeaşi lege care era în vigoare când s-a privatizat Petrom – şi nu s-a validat licitaţia în CSAT – şi aceeaşi lege care era în vigoare când s-a semnat faimosul contract cu Bechtel – şi nu s-a validat în CSAT contractul”.

El l-a acuzat pe premierul Ponta că a vrut să creeze un precedent: “Deci, Guvernul a presat în crearea unui precedent: implicarea CSAT în procese de privatizare. Cred că mai bine se făceau presiuni pe câştigător să vină cu banii”.

Traian Băsescu şi-a exprimat nedumerirea că “a fost preferată soluţia implicării în dezbatere publică a unei instituţii fără atribuţiuni, când cel care avea atribuţiuni să aducă banii era câştigătorul declarat şi a tot lăudat şi de fostul ministru al Transporturilor şi de premierul Victor Ponta”.

“Au declarat licitaţia de privatizare un mare succes şi trebuia materializat succesul. Constat că unii politicieni ajung să fugă de succes. Singurul care a fost precaut a fost CSAT, şi eu şi nu văd de ce tocmai noi să luăm succesul lui Victor Ponta, când am fost relativ reţinuţi cu privire la corectitudinea derulării procesului de licitaţie, dar şi la eventuala capacitate a câştigătorului, GFR, de a veni cu suma de 202 milioane (de euro, n.r.) plus bani de investiţii (900 milioane lei, n.r.”, a ironizat Traian Băsescu situaţia în care şi-a prin surechile premierul.

“Dacă nu convocam CSAT, eram acuzat că depăşeam termenul convenit cu FMI”

Întrebat de ce nu a aşteptat o săptămână, două, să convoace CSAT, până la sosirea premierului în ţară, şeful statului a răspuns: “Da, numai că nu mai poate aştepta angajamentul României în relaţia cu Fondul. România s-a angajat să finalizeze privatizarea până la sfârşitul lunii septembrie. (…) Pe data de 1 august am primit solicitarea oficială şi atunci, ştiind şi constrângerile din acordul cu Fondul, ştiind şi constrângerile procesului de privatizare care implicau 30 – 30 de zile, deci 60 de zile – gândiţi-vă că acum suntem în 5 august şi de două ori 30 de zile înseamnă că am intra în octombrie, ceea ce înseamnă nerespectarea unui termen asumat de Guvern în relaţia cu Fondul. Deci am vrut să reacţionez imediat la o solicitare a Guvernului, pentru a-i da posibilitatea să se încadreze în termenele pe care singur şi le-a asumat”, a arătat Băsescu.

“Iar pe urmă, cu certitudine, jocul propagandistic ar fi fost „dacă preşedintele convoca la vreme CSAT, uite, că nu depăşeam termenul”. Spuneţi dumneavoastră cinstit, nu aţi fi făcut jocul ăsta, la indicaţiile preţioase? Vă întreb”, a adăugat preşedintele.

Întrebat dacă l-a sunat pe premier după şedinţa CSAT, Băsescu a negat, spunând că este convins că cel pe care l-a lăsat Ponta ca înlocuitor – ministrul Justiţiei – l-a sunat şi l-a informat, adăugând că poate la telefon i-ar fi răspuns “poate bona, dar şi bona e tot la Miami, aşa că…”.

“Nu am să acopăr nici rateuri, nici hoţii”

Cum jurnalista a insistat: “Nici de dragul coabitării?”, Traian Băsescu a răspuns: “De dragul coabitării înseamnă să respectăm legea, iar cine crede că de dragul coabitării sunt pregătit să încalc legea, se înşală amarnic. Eu nu am să acopăr nici rateuri, nici hoţii, ca acelea cu transferuri de terenuri la Consiliul Judeţean Brăila, nici renunţarea la 400 de milioane de dolari în relaţia cu Rompetrolul. (…) Pentru mine, coabitare înseamnă respectarea legii. În actul de coabitare să ştiţi că nu avem niciun rând în care scriem că vom încălca legea. Scriem numai că vom respecta justiţia, că ne vom respecta fiecare atribuţiunile, Guvernul pe partea economică, preşedintele pe politică externă”.

Traian Băsescu a negat că ar regreta semnarea pactului de coabitare, spunând că acesta “este necesar”. El susţine că premierul nu l-a dezamăgit: “Vă spun cu toată sinceritatea: nu m-a dezamăgit deloc. Am ştiut ce se va întâmpla, de când l-am semnat”.

“Şi acum sunt sceptic că Gruia Stoica va găsi banii”

“Şi acum sunt sceptic că va găsi banii, însă blocarea procesului de către Guvern îi va da dl. Stoica toate motivele să spună: Păi, fraţilor dacă îmi semnaţi contractul în cele 60 de zile care mi-ar fi rămas, că mai avea 30 de zile să mai depună 10,2 milioane, încă 30 de zile ca să depună diferenţa de 181 de milioane, omul oricât ar căuta, dacă nu are contractul în mână semnat nu-l ia în seamă nicio bancă în mod serios. Dincolo de faptul cunoscut că ar avea probleme, dar Guvernul îi creează condiţii să arate că nu avea cum să facă rost de bani pentru că nu are contractul. Aici este eroarea care, după părerea mea, o face Guvernul”, a spus şeful statului, întrebat dacă îşi menţine părerea că patronul GFR nu deţine banii.

O altă şedinţă a CSAT, exclusă

Traian Băsescu a exclus posibilitatea convocării unei noi şedinţe a CSAT, în caz că Executivul îşi va menţine poziţia. “Nu, exclus. Lucrurile s-au tranşat. A fost o solicitare, am tratat-o… Bună ziua! Nu putem să lăsăm statul să funcţioneze după cum pleacă premierul împreună cu bona în vacanţă, la Miami. Mergea şi el la Neptun şi ne vedeam repede, dar…”, a insistat şeful statului pe plecarea premierului în concediu în străinătate, când are asigurată o vilă de protocol la Neptun.

Întrebat dacă are vreo problemă cu bona, Băsescu a spus tranşant: “Nu. Am o problemă cu fuga de răspundere”, insistând că Ponta fuge de răspundere.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.