UPDATE! Contractul pentru Autostrada Comarnic-Braşov va fi semnat în 20 aprilie. Investiţia va costa 1,8 mld euro, adică 28 mil euro/km

Contractul pentru Autostrada Comarnic-Braşov va fi semnat până la Paşti, în 20 aprilie, iar şantierul va începe la sfârşitul aceleiaşi luni, a declarat, joi, premierul Victor Ponta, după semnarea Memorandumului cu reprezentanţii constructorului – consorţiul VISTRADA Nord, format din companiile Vinci, Strabag şi Aktor. Costul estimat al investiţiei este de 1,8 miliarde de euro (faţă de 1,2-1,3 miliarde euro, cât anunţase iniţial ministrul delegat Dan Şova), echivalentul a 28 milioane euro pentru fiecare kilometru. “Acest proiect la care lucrăm de peste un an îndeplineşte toate condiţiile impuse de Comisia Europeană, Eurostat şi investitori, iar dacă până în aprilie se va dovedi că totul este în regulă va fi o primă reuşită în acest domeniu al concesiunilor”, a subliniat Ponta.

UPDATE: Dan Şova, ministrul Marilor proiecte, a declarat, la rândul său, că statul estimează că va plăti constructorilor până la 1 miliard de euro pentru întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov pe perioada de 26 de ani, din banii încasaţi prin taxarea şoferilor.

Suma este separată de costul de construcţie – evaluat la aproximativ 1,5 miliarde euro. La acesta se adaugă cheltuieli de aproximativ 300 milioane euro pentru proiectare, project management, consultanţi sau sisteme inteligente de transport, astfel că realizarea întregului proiect urmând să coste în total 1,8 miliarde euro, fără TVA.

Premierul a mai spus că “autostrada va avea 53 de km, plus 7 km de drumuri de legătură în aşa fel încât să se lege de Centura Braşovului, iar ultimul kilometru va fi finalizat cel mai târziu în anul 2017”.

Licitaţia a fost lansată la începutul anului trecut, iar în 27 februarie au depus oferte 3 consorţii (cel enunţat mai sus şi declarat câştigător, asocierea Impregilo şi Salini (Italia) şi asocierea Spedition UMB şi Tehnostrade (România), plus China Communications Construction, care s-a retras însă în iunie 2013.

Bucuros de atâtea oferte, Şova s-a grăbit atunci să anunţe că în octombrie va da ordinul de începere a lucrărilor, iar după 24 de luni, înainte de finele lui 2016 – când au loc viitoarele alegeri parlamentare -, autostrada va fi gata  “de-ar fi să mă mut cu cortul pe şantier”.

Între timp, anunţarea câştigătorului licitaţiei a fost amânată de mai multe ori, până înainte de Crăciun, iar termenul de finalizare a investiţiei a fost deja decalat cu un an.

Contract pe 29 de ani

Contractul de concesiune va fi semnat pe o perioadă de 29 de ani, din care 26 de ani reprezintă întreţinerea autostrăzii. Victor Ponta a menționat că tariful de utilizare a autostrăzii va fi stabilit de statul român şi este estimat la 5,7 lei plus TVA.

Tronsonul de autostradă va fi operat și întreținut de concesionar, iar perioada de garanție va fi inclusă în durata contractului.

Negocieri cu băncile comerciale pentru finanțarea proiectului 

“Practic, partea de proceduri de selectare a consorțiului s-a finalizat. Câștigător este consorțiul Vistrada. În acest moment se derulează negocieri pentru finanțarea proiectului cu băncile comerciale. În mod normal, până pe 20 aprilie trebuie să putem să semnăm, practic, contractul și să inaugurăm organizarea de șantier atât dinspre Comarnic, cât și dinspre Cristian”, a precizat el.

Garanţii

Întrebat ce fel de garanţii are că Vinci şi Aktor se vor ţine de cuvânt de data aceasta şi vor începe lucrările – având în vedere că au mai câştigat odată licitaţia pentru construirea acestei autostrăzi – e drept, fără Strabag -, dar au renunţat la el, Victor Ponta a răspuns: “Alt guvern”. Licitaţia anterioară a avut loc în 2009, în timpul ministrului Transporturilor Radu Berceanu, iar consorţiul a anunţat în 2010 că renunţă la contract.

Premierul a adăugat că “dincolo de penalităţi, eu cred că precedentele încercări au eşuat din cauza României, nu a constructorului. Până în 2017 nu dăm niciun ban – sigur, în afară de exproprieri, dar banii îi avem.”.

“Pe de altă parte, faptul că nu primesc niciun leu până nu termină autostrada îi va determina pe constructori să termine lucrările pentru a primi banii”, a precizat Ponta.

Aproape 100 de milioane de lei sunt prevăzuţi în buget pentru exproprieri, dar suma ar putea fi mai mică, a mai spus şeful Executivului.

Magda SEVERIN

1 COMENTARIU

  1. Traseul Autostrazii Comarnic – Brasov este gresit:

    imediat dupa localitatea Busteni ar trebui facut un viraj la stanga spre Gura Diham, iar acolo sapat un tunel, care sa iasa in partea cealalta, in valea Ghimbaselului.

    Astfel, s-ar obtine:

    1. un drum mai scrut de traversare a muntilor;

    2. un cost mai redus, caci nu se va mai urca degeaba spre Predeal, pentru a cobora pe drumul reginei Maria (actualul DN) spre rasnov…

    3. o constructie mai usoara, valea Ghimbaselului fiind mai larga decat valea prin care trece actualul DN predeal – rasnov.

    4. mai putin teren de expropriat, fata de varianta urcarii spre Predeal; si teren mai ieftin, caci nu sunt atatea vile precum la paraul rece.

    5. o mai logica constructie dpdv militar: DN-ul trece prin valea cu paraul Rece; este mai sigur dpdv militar (bombardament etc) ca autostrada sa treaca prin alta parte, deci prin valea Ghimbaselului.

    cine vrea sa ajunga la Azuga sau Predeal in concediu, poate merge 6 km pe DN fara probleme, daca are o iesire de pe autostrada dincolo pe Busteni.

    Dar restul tarii, care va fi in tranzit pe acolo, are interesul de a cobori cat mai repede spre Rasnov.

    Deaceea, consider ca ar trebui sa sustinem cu totii ca autostrada sa vireze stanga dupa Busteni, spre Gura Diham, unde sa inceapa un tunel.

    Daca aveti cunostinte pe la decidenti, poate le sugerati aceasta idee.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.