DOCUMENT. FMI cere Guvernului să compenseze returnarea către transportatori a 4 eurocenţi din acciză. Proiectul OUG, pe site-ul MFP

Ministerul Finanțelor a publicat astăzi, pe site-ul propriu, proiectul Ordonanței de urgență privind returnarea către transportatori a 4 eurocenţi din acciza suplimentară de 7 eurocenţi (fără TVA) la litrul de carburanţi ce a intrat în vigoare astăzi. Premierul Victor Ponta a promis că OUG va fi aprobată în şedinţa de mâine a Guvernului, dar actul normativ trebuie dezbătut public 10 zile şi – cel mai important – să obţină avizele necesare de la ministerele responsabile (Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Justiţiei). Între timp însă, FMI a anunţat că returnarea accizei trebuie compensată cu alte măsuri, această facilitate nefiind discutată iniţial cu reprezentanţii Guvernului.

„Orice recuperare a unei părți din acciza suplimentară la carburant de către transportatorii din România ar trebui deplin compensată cu alte măsuri pentru a nu afecta obiectivele fiscale ale Guvernului. Angajamentul Guvernului pentru 2014 este un deficit bugetar de 2,2% din PIB și orice inițiativă fiscală care este contemplată trebuie analizată cu atenție în vederea atingerea acestei ținte și orice modificare în taxare va trebuie compensată astfel încât această țintă să nu fie pusă în pericol”, a precizat, astăzi, Andrea Schaechter, șeful misiunii FMI pentru România, într-o teleconferință referitoare la aprobarea, de către board-ul FMI, a primelor două evaluări ale acordului cu România.

Potrivit proiectului OUG, vor beneficia de returnarea a 4 eurocenţi din acciză transportatorii rutieri care utilizează motorină pentru vehiculele de marfă de peste 7,5 tone şi pentru cele de călători de peste 8 locuri. 

Iată întreg conţinutul proiectului de OUG:

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ

pentru completarea articolului 176 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare 

Având în vedere faptul că sectorul transporturilor de bunuri  poate influenţa pe orizontală evoluţia preţurilor în întreaga economie naţională, precum şi necesitatea menţinerii competitivităţii la nivel internaţional a transportului de călători,

pentru a preîntâmpina posibilele efecte negative ale creşterii nivelului de accize pentru motorină cu 70 euro/1000 litri începând cu data de 1 aprilie 2014 pentru sectorul transporturilor de mărfuri şi de persoane, se prevede acordarea unui nivel de accize diferenţiat  cu 40 de euro/1.000 litri cu parcurgerea procedurilor specifice în domeniul ajutorului de stat,

în considerarea faptului că această măsură este compatibilă cu prevederile art. 7 din Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității,

luând în considerare faptul că această situaţie aduce atingere interesului public general şi constituie un motiv de urgenţă deosebită şi extraordinară, a cărui reglementare nu poate fi amânată,

în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. 

Art. I. – După alineatul (5) al articolului  176, se introduc două noi alineate, alin. (6) şi  (7), cu următorul cuprins: 

„(6) Este supusă unui nivel de accize diferenţiat stabilit prin diminuarea cu 40 de euro/1.000 litri, respectiv cu 47,34 euro/tonă, a nivelului standard prevăzut pentru motorină în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul titlu, motorina utilizată drept carburant pentru motor în următoarele scopuri:

              a) transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută  autorizată de cel puţin 7,5 tone;

                b)  transportul de călători, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de călători, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3, definit în Directiva 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 1970 privind armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la omologarea autovehiculelor și a remorcilor acestora

(7)  Reducerea ratei de impozitare a accizei prevăzută la alin.(6)  se realizează prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard de accize  şi nivelul de accize diferenţiat  prevăzut la alin.(6),  către operatorii economici licenţiaţi în Uniunea Europeană. Condiţiile, procedura şi termenele de restituire se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

Art. II  –   Măsurile instituite conform prevederilor art. I  se acordă cu parcurgerea procedurilor specifice în domeniul ajutorului de stat, pentru motorina achiziţionată după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.

Art. III – Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe de urgenţă, dându-se textelor o nouă numerotare.

PRIM – MINISTRU

VICTOR – VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Ministrul Finanţelor Publice

IOANA-MARIA PETRESCU  

NOTĂ DE FUNDAMENTARE

Secţiunea 1

Titlul proiectului de act normativ

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ

pentru completarea articolului 176 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare 

Secţiunea a 2-a

Motivul emiterii actului normativ

Prezentul act normativ este promovat pentru a preîntâmpina posibilele efecte negative ale creşterii nivelului de accize pentru motorină cu 70 euro/1000 litri începând cu data de 1 aprilie 2014 în sectorul transporturilor de mărfuri  şi de persoane, exclusiv transportul public de călători, pentru care se prevede acordarea unui nivel de accize diferenţiat  cu 40 de euro/1.000 litri   cu parcurgerea procedurilor specifice în domeniul ajutorului de stat

1. Descrierea situaţiei actuale  Titlul VII „Accize şi alte taxe speciale”

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/2013 a fost stabilită majorarea nivelului accizelor la produsele energetice utilizate drept combustibil pentru motor, respectiv, benzină cu plumb, benzină fără plumb, motorină şi kerosen cu 7 eurocenţi/litru începând cu 1 ianuarie 2014. Ulterior, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2013 s-a prevăzut prorogarea termenului de intrare în vigoare a noilor niveluri ale accizelor, stabilite iniţial O.U.G. nr. 102/2013, pentru produsele accizabile menţionate mai sus, respectiv de la 1 ianuarie 2014 la 1 aprilie 2014.

2. Schimbări preconizate  Titlul VII „Accize şi alte taxe speciale”

Prin intrarea în vigoare de la 1 aprilie 2014 a prevederilor OUG nr. 102/2013 ar putea creşte preţul motorinei la pompă, fapt ce ar putea genera creşterea preţurilor de transport şi implicit creşterea preţurilor pentru alte produse şi servicii.

Pentru a evita aceste efecte, prin prezentul act normativ se propune acordarea unei reduceri de accize de 40 de euro/1.000 litri, respectiv cu 47,34 euro/tonă, faţă e nivelul standard prevăzut de lege, respectiv  400,395 euro/1000 litri sau 473,85 euro/to, pentru motorina utilizată drept carburant  pentru transport rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone precum şi pentru   transportul de călători, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de călători, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3, definit în Directiva 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 1970 privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la omologarea autovehiculelor și a remorcilor acestora. Reducerea de accize se realizează prin restituire diferenţei 40 de euro/1.000 litri operatorilor economici licentiati în Uniunea Europeană. Condiţiile, procedura şi termenele de restituire se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

Se are în vedere faptul că sectorul transporturilor de bunuri poate influenţa pe orizontală evoluţia preţurilor în întreaga economie naţională. În ce priveşte acordarea acestei facilităţi pentru transportul de persoane  se are în vedere menţinerea competitivităţii la nivel internaţional a transportului de călători,  dar şi considerente de ordin social, respectiv menţinerea unui nivel optim al costurilor de transport.

Măsura se aplică numai pentru motorină, întrucât este combustibilul pentru care Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității permite acordarea unei reduceri de accize pentru motorina utilizată drept carburant.

Sunt de asemenea respectate condiţiile impuse la art 7 din Directiva 2003/96/CE, respectiv:

– ca urmare a acestei reduceri,  rata accizei aplicată după 1 aprilie 2014 este de 360,395/1000 litri pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor se situează peste  rata minimă instituită in Anexa I tabel A din directivă care este de  330 euro/1000 litri;

– rata accizei aplicată după 1 aprilie 2014, de 360,395/1000 litri, se situează peste rata naţională de impozitare a motorinei de 115 euro/tonă, în vigoare la data de 1.01.2003 fiind instituită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor.

Întrucât la art 26 din Directiva 2003/96/CE se prevede că măsuri precum scutirile, reducerile, diferențierile sau rambursarea de impozite pot constitui ajutoare de stat și, în acest caz, trebuie notificate Comisiei în temeiul articolului 83 alineatul (3) din tratat, se vor parcurge procedurile specifice în domeniul ajutorului de stat.

Restituirile de accize se aplică pentru cantităţile de motorină aprovizionate după data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă.

Alte informaţii Nu este cazul.

Secţiunea a 3-a

Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ 

1. Impactul macroeconomic
11 Impactul asupra mediului concurenţial şi domeniului ajutoarelor de stat

Proiectul de act normativ creează distorsiuni ale mecanismelor concurenţiale existente şi are impact asupra domeniului ajutoarelor de stat.

 

2. Impactul asupra mediului de afaceri

Prezentul act normativ are un impact semnificativ asupra mediului de afaceri din perspectiva reducerii accizelor pentru transportatorii de mărfuri şi de persoane.

3. Impactul social
4. Impactul asupra mediului Prezentul proiect de act normativ nu are impact asupra mediului
5. Alte informaţii Nu au fost identificate.

Secţiunea a 4-a

Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 5 ani) 

– mil. lei –

Indicatori

Anul curent 2014

Următorii 4 ani

Media pe 5 ani

2015

2016

2017

2018

1

2

3

4

5

6

7

1) Modificări ale veniturilor bugetare, plus/minus, din care:

– 353

a) buget de stat, din acestea:

 

(i) impozit pe profit
(ii) impozit pe venit
(iii) impozit pe veniturile microîntreprinderilor
(iv) TVA
(v) accize

– 353

(vi) impozitul pe construcţii

 

(vii) redevenţe

 

b) bugete locale:

 

(i) impozite şi taxe locale
c) bugetul asigurărilor sociale de stat:

 

(i) contribuţii de asigurări
2) Modificări ale cheltuielilor bugetare, plus/minus, din care:
a) buget de stat, din acestea:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
b) bugete locale:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
c) bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
3) Impact financiar, plus/minus, din care:
a) buget de stat
b) bugete locale
4) Propuneri pentru acoperirea creşterii cheltuielilor bugetare
5) Propuneri pentru a compensa reducerea veniturilor bugetare
6) Calcule detaliate privind fundamentarea modificărilor veniturilor şi/sau cheltuielilor bugetare
7) Alte informaţii

Secţiunea a 5-a

Efectele proiectului de act normativ asupra legislaţiei în vigoare

1. Măsuri normative necesare pentru aplicarea prevederilor proiectului de act normativ

a) acte normative în vigoare ce vor fi modificate sau abrogate, ca urmare a intrării în vigoare a proiectului de act normativ;

b) acte normative ce urmează a fi elaborate în vederea implementării noilor dispoziţii

 

– Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea procedurii şi a termenelor de restituire a accizelor pentru motorina utilizată în activitate de transport rutier de mărfuri şi de persoane în baza prevederilor art. 176 alin. (8) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

2) Conformitatea proiectului de act normativ cu legislaţia comunitară în cazul proiectelor ce transpun prevederi comunitare Prevederile proiectului sunt conforme cu prevederile art 6  şi 7 alin.(3)  din Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității.
3) Măsuri normative necesare aplicării directe a actelor normative comunitare Nu este cazul.
4) Hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene Modificările legislative nu contravin jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
5) Alte acte normative şi/sau documente internaţionale din care decurg angajamente
6) Alte informaţii

Măsurile instituite  se acordă după parcurgerea procedurilor specifice ajutorului de stat

Secţiunea a 6-a

Consultările efectuate în vederea elaborării proiectului de act normativ

1) Informaţii privind procesul de consultare cu organizaţii neguvernamentale, institute de cercetare şi alte organisme implicate
2) Fundamentarea alegerii organizaţiilor cu care a avut loc consultarea, precum şi a modului în care activitatea acestor organizaţii este legată de obiectul proiectului de act normativ
3) Consultările organizate cu autorităţile administraţiei publice locale, în situaţia în care proiectul de act normativ are ca obiect activităţi ale acestor autorităţi, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative Nu este cazul.
4) Consultările desfăşurate în cadrul consiliilor interministeriale, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente Nu este cazul.
5) Informaţii privind avizarea de către:
a) Consiliul Legislativ Proiectul de act normativ se avizează de către Consiliul Legislativ.
b) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării Nu este cazul
c) Consiliul Economic şi Social Proiectul de act normativ se avizează de către Consiliul Economic şi Social.
d) Consiliul Concurenţei Proiectul de act normativ a fost transmis Consiliul Concurenţei pentru punct de vedere.
e) Curtea de conturi Nu este cazul.
6) Alte informaţii Nu este cazul.

Secţiunea a 7-a

Activităţi de informare publică privind elaborarea şi implementarea proiectului de act normativ

1) Informarea societăţii civile cu privire la necesitatea elaborării proiectului de act normativ Proiectul de act normativ se publică pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
2) Informarea societăţii civile cu privire la eventualul impact asupra mediului în urma implementarii proiectului de act normativ, precum şi efectele asupra sănătăţii şi securităţii cetăţenilor sau diversităţii biologice Nu este cazul.
3) Alte informaţii Nu este cazul.

Sectiunea a 8-a

Măsuri de implementare

1) Măsurile de punere în aplicare a proiectului de act normativ de către autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale – înfiinţarea unor noi organisme sau extinderea competenţelor instituţiilor existente Nu este cazul
2) Alte informaţii Nu este cazul

Având în vedere cele prezentate, am elaborat prezentul proiect de ordonanţă de urgenţă pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, pe care îl supunem spre aprobare. 

MINISTRUL FINANŢELOR PUBLICE

IOANA-MARIA PETRESCU

MINISTRUL DELEGAT  PENTRU BUGET

LIVIU VOINEA

     AVIZĂM FAVORABIL

MINISTRUL AFACERILOR EXTERNE

TITUS CORLĂŢEAN

MINISTRUL JUSTIŢIEI

ROBERT-MARIUS CAZANCIUC

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.