FORT: Transportul ilicit continuă să facă victime cu zecile

Carnagiul de la Arad produs în urmă cu două zile şi soldat cu 8 morţi şi un rănit, continuă seria tragică a evenimentelor rutiere produse de indolenţa autorităţilor şi a legiuitorului, arată Lorina Neagu, secretarul general al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), într-un comunicat remis redacţiei. Neagu aminteşte că politiştii au afirmat că dubiţa în care se aflau muncitorii avea doar 5 locuri, deşi iniţial se credea că erau 8 locuri plus cel al şoferului, însă “au uitat să precizeze cum de a fost posibil ca un astfel de transport să se realizeze”. Secretarul general al federaţiei atrage atenţia că FORT “luptă de doi ani pentru ca legislaţia în transporturi să fie schimbată şi aceste transporturi să intre în legalitate, însă atât Parlamentul României, cât şi Ministerul Transporturilor se bâlbâie atunci când este vorba să ia măsuri cu implicaţii electorale, având în vedere că proprietarii acestor microbuze ale morţii aparţin 99% persoanelor fizice”.  

“România se confruntă, în mod special în ultimii doi ani, cu o serie de evenimente rutiere cu consecinţe extrem de grave, în care sunt implicate autoturisme ce transportă pasageri în trafic intern şi internaţional fără a deţine niciun drept legal de a efectua transport contra cost. Din cauza acestor evenimente, constatările autorităţilor abilitate şi sesizările partenerilor sociali au crescut în privinţa existenţei unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane şi în prestarea serviciilor de transport public local.

Din păcate însă, în legislaţia specifică din domeniile enumerate nu există mecanisme eficiente care să descurajeze aceste practici, ajungându-se la o diversificare a formelor de realizare a acestor fapte ilicite”, atrage atenţia secretarul general al FORT.

Impact negativ asupra siguranţei rutiere şi bugetului de stat

Totodată, Lorina Neagu atenţionează că “menţinerea stării de fapt constatate afectează profund societatea românească şi pe cetăţenii acesteia, prin perpetuarea unor practici care au consecinţe negative atât asupra siguranţei rutiere şi a calităţii vieţii populaţiei, cât şi a calităţii serviciilor oferite de operatorii şi transportatorii rutieri şi a mediului concurenţial”.

“De asemenea, are un impact negativ asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane, ce sunt desfăşurate în afara cadrului legal în vigoare”, precizează reprezentantul FORT.

Oboseala şi lipsa de atenţie a şoferilor neprofesionişti

“În mare măsură, accidentele grave au fost cauzate de oboseală şi de lipsa de atenţie si reacţie a conducătorilor auto ce utilizau microbuze de capacitate sub 9 locuri sau microbuze de capacitate mai mare ce au fost detarate sau ale căror scaune au fost dezafectate pentru a putea transporta bagaje”, mai atrage atenţia Lorina Neagu.

Ea insistă însă şi asupra faptului că “starea tehnică necorespunzătoare şi-a pus amprenta pe aceste evenimente extrem de tragice”.

Vehicule nelicenţiate, cu pretenţie de microbuze

“Prin excluderea acestor autovehicule din categoria celor nelicenţiate au fost create premisele pentru a fi evitată de către proprietari şi utilizatori dotarea cu limitatoare de viteză, tahograf, efectuarea inspecţilor tehnice periodice la o frecvenţă mai mare, atestarea profesională a conducătorilor auto, licenţierea şi fiscalizarea”, mai avertizează Neagu.

Proces legislativ nefinalizat

“România nu este prima ţară europeană ce se confruntă cu o astfel de situaţie, însă este singura care, în ultimii doi ani, pe fondul creşterii numărului evenimentelor rutiere cauzate de aceste “transporturi”, nu a finalizat procesul legislativ menit să îndrepte lucrurile. Exemplul cel mai elocvent este cel al Italiei, care a decis ca toate autovehiculele de transport marfă de peste 1,5 tone, respectiv de transport persoane de peste 7 locuri să fie licenţiate, pentru a putea intra în legalitate”, mai arată reprezentantul FORT.

Lorina Neagu aminteşte că FORT “luptă de doi ani pentru ca legislaţia în transporturi să fie schimbată” şi aceste vehicule cu pretenţie de microbuze să intre în legalitate. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.