Gruia Stoica: Voi da statul în judecată

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, a anunţat miercuri seară că va da în judecată statul român dacă luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunța că procesul de privatizare a eșuat. El susţine că nu există în contractul de privatizare a CFR Marfă niciun termen concret privind plata întregii sume de bani și finalizarea tranzacției, ci doar precizarea că acest lucru trebuie să se întâmple după avizul Consiliului Concurenței. Amintim că, în şedinţa de miercuri, Guvernul nu a mai luat în discuţie prelungirea până la 20 decembrie a finalizării tranzacţiei. Preşedintele Traian Băsescu „presimţea” luni că privatizarea va fi anchetată de DNA, iar marţi dădea un ultimatum Guvernului: „Guvernul să nu se joace cu CFR Marfă. Opriţi-vă, pentru că este ilegal!”. În vară, şeful statului avertiza că GFR va cere despăgubiri de la stat.

„Conform contractului de privatizare a CFR Marfă pe care l-am semnat, eu trebuie să plătesc banii după avizul Consiliului Concurenței. Nu există niciun alt termen concret în contractul de privatizare în ceea ce privește finalizarea tranzacției. Nu știu de ce a apărut termenul de 60 de zile în Hotărârea de Guvern. Vânzătorul (Ministerul Transporturilor – n.r.) ar fi trebuit să coreleze Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare”, a declarat Stoica, pentru Agerpres.

El a subliniat că în cazul în care luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunța că procesul de privatizare a eșuat, GFR va acționa în instanță statul român pentru a-şi recupera, cel puţin, costurile din perioada privatizării.

„Mă voi consulta cu avocații și ne vom îndrepta (în instanță – n.r.) să ne recuperăm pierderile. Ce vină am eu că vânzătorul nu a corelat Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare?”, a arătat omul de afaceri.

El susţine că nu a existat până acum nicio tranzacție în România sau în Uniunea Europeană în care cumpărătorul să achite banii înainte de avizul autorității de concurență.

“Legislația europeană spune clar: nu se face niciun transfer fără avizul Consiliului Concurenței, abia atunci facem și plata. Nu s-a întâmplat niciodată în istoria României sau a Uniunii Europene să se plătească banii fără avizul Concurenței. Eu am banii, dar pentru a-i plăti, trebuie ca vânzătorul să-și îndeplinească obligațiile contractuale. Ce să fac, să pun acum 200 de milioane de euro și, dacă peste 5 luni Consiliul Concurenței dă aviz negativ, cine plătește comisioanele la bănci?”, a mai spus Stoica.

Întrebat cât de mare este riscul ca procesul de privatizare să fie declarat eșuat luni, Stoica a răspuns că nu știe.

„Dacă nu se va prelungi termenul, luni tranzacția va pica. Eu acum stau, aștept și mă uit să văd până unde ne putem juca. Dacă vă uitați în istoria AVAS (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului n.r.), o să vedeți că aceasta n-ar fi prima prelungire, ci s-au dat ‘n’ prelungiri. Nu ar fi o prelungire pentru mine, ci pentru CFR Marfă”, a adăugat omul de afaceri.

GFR ar fi vrut să plătească în rate încă de la desemnarea sa drept câştigător al licitaţiei, în 20 iunie a.c., cei 202 milioane de euro ofertaţi. Într-un interviu la TVR în aceeaşi seară, Gruia Stoica a precizat că nu a cerut să achite în rate “aşa ca şi cum îţi plăteşti maşina” (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.