Guvernul mai păsuieşte GFR cu banii pentru CFR Marfă până la 20 decembrie

Termenul pentru finalizarea privatizării CFR Marfă, scadent la 15 octombrie, va fi amânat până la 20 decembrie, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern întocmit de Ministerul Transporturilor şi anunţat, de altfel, de noul ministru Ramona Mănescu. Argumentul ar fi că, dacă GFR va achita acum diferenţa de 90% din cei 202 milioane euro iar Consiliul Concurenţei va constata ulterior că privatizarea nu poate fi făcută, Gruia Stoica va pierde toţi banii. Numai că avizul CC va fi dat după 5 luni, adică în februarie 2014, astfel că mutarea termenului până în pragul Sărbătorilor de Iarnă nu ne poate duce cu gândul decât la un eşec al privatizării, pe care Guvernul îl va anunţa exact atunci, pentru a fi uitat de românii ocupaţi cu şoricul.

Proiectul de amânare a achitării banilor prevede modificarea alineatului 2 al punctului 9 din anexa la HG 526/2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni dintre Ministerul Transporturilor şi Grup Feroviar Român, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica.

“Având în vedere obligaţia cumpărătorului de a notifica prompt, după semnarea contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, Consiliul Concurenţei şi/sau alte autorităţi de concurenţă competente cu privire la tranzacţie, conform prevederilor Legii nr.21/1996, dacă finalizarea nu a avut loc până la data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinţează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei“, se arată în proiectul de act normativ.

Ministerul Transporturilor transmite, într-un comunicat de presă, raţiunea deciziei de prelungire a termenului: “Proiectul de act normativ asigură parcurgerea perioadei necesare pentru completarea de către cumpărător a documentelor depuse prin notificarea Consiliului Concurenței, precum și pentru realizarea formalităților de înregistrare la Oficiul Registrului Comerțului a diminuării capitalului social al SNTFM CFR Marfă, respectiv finalizarea tranzacției până la data de 20.12.2013”, declară, în comunicat, secretarul de stat Cristian Ghibu.

Au trecut aproape 4 luni de la anunţarea câştigătorului licitaţiei, iar abia acum 3 zile GFR a plătit 10% din suma ofertată. Totodată, contractul a fost semnat în 2 septembrie, după un scandal ce a ţinut toată vara: dacă CSAT să aprobe sau nu privatizarea.

Hotărârea de Guvern nr. 526 privind stabilirea condiţiilor pentru încheierea privatizării a fost aprobată abia în 24 iulie, iar publicarea ei în monitorul Oficial a durat exact 3 săptămâni, până în 14 august.

Gruia Stoica, patronul GFR, a trimis notificarea către Consiliul Concurenţei abia la sfârşitul lui septembrie, semn clar că nu se grăbeşte cu banii. De altfel, preşedintele Traian Băsescu a avertizat de mai multe ori că GFR nu va avea banii pentru a încheia tranzacţia.

Toate aceste manevre duc la un singur deznodământ: privatizarea “de succes” a lui Fenechiu a fost o manevră pur românească pentru încheierea unui nou acord cu FMI, parafat la sfârşitul lui septembrie.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.