International Lazar Company

Fiecare cent conteaza

Actuala situatie economica a afectat piata transporturilor pe tot ansamblul ei. Totusi, sunt firme care par sa se descurce mai usor. Acestea, nu numai ca nu isi diminueaza parcul de camioane si numarul de angajati, dar chiar pregatesc planuri de dezvoltare.

Este si cazul International Lazar Company, pe care criza economica a prins-o cu „garda sus“, pregatita sa raspunda eficient la problemele aparute. Trebuie sa avem in vedere ca o companie mare are, in asemenea momente, o serie de avantaje care se pot dovedi decisive. In primul rand, discutam de o dezvoltare a afacerii pe mai multe directii. Daca una sau mai multe directii incep sa aiba probleme, cade in sarcina celorlalte sa mentina profitabilitatea la nivele acceptabile. De asemenea, parteneriatele pe care o firma mare le incheie de-a lungul timpului se pot dovedi deosebit de utile in perioadele dificile. si sa nu uitam de tarifele pe care le pot negocia marile companii cu furnizorii lor. insa, cu siguranta ca toate aceste avantaje devin insuficiente daca nu sunt completate de un management performant, de un control strict al costurilor si, de ce nu, de putina indrazneala.

Mai multi clienti, riscuri mai mici

Efectele crizei au fost simtite gradual de catre International Lazar Company, incepand din noiembrie – decembrie. Este vorba, in primul rand, despre o scadere a volumului de marfuri transportate si, apoi, asa cum era de anticipat, despre o crestere a presiunii exercitate asupra tarifelor de transport. „Ne asteptam ca, la finalul anului, sa fie acel boom de importuri specific acestei perioade, insa acest lucru nu s-a mai intamplat. A avut loc o scadere a volumului de marfuri. Am vazut acest lucru si pe bursele de transport, pentru ca noi consultam si aceste instrumente si, in plus, s-a simtit si la o parte dintre clientii nostri. Unii dintre acestia au scazut volumul de marfuri transportate, altii au ramas la aceleasi volume. inceputul lui 2009 porneste cu problemele deja instalate la sfarsitul lui 2008 si se dovedeste, inca de la inceput, mai slab decat anii precedenti. Categoric, este mai putina marfa si exista si persoane care speculeaza aceasta situatie. De exemplu, preturile pentru marfurile spot au scazut. De asemenea, multi dintre transportatorii parteneri sunt disperati, altii sunt tematori; sunt multi care vin sa se agate de un partener mai puternic“, a aratat Daniela Midvichi, director comercial International Lazar Company. Situatia care s-a instalat pe piata a dus la punerea in miscare a anumitor idei, care, cel putin la prima vedere, par oportune. Este foarte posibil ca, in urmatoarea perioada, sa asistam la evenimente spectaculoase in sectorul transporturilor – fuziuni, achizitii, investitii straine…

„Exista pe piata anumite initiative de concentrare a puterii in transporturi; noi insine am fost contactati. Se cauta solutii de fuziune, de coalizare. Personal nu cred intr-un sistem de aliante in Romania, insa probabil sunt firme care doresc sa faca un corp comun pentru a traversa perioada dificila. Fuziunile sau achizitiile ar putea caracteriza urmatoarea perioada in transporturile romanesti“, ne-a explicat Daniela Midvichi. In cazul firmelor mici, efectele crizei devin tot mai vizibile, in conditiile in care este tot mai dificil sa gasesti marfuri de transportat.

„Subcontractantii nostri, firme mai mici, resimt mai puternic efectele crizei. Multi dintre transportatorii cu care lucram erau obisnuiti sa isi ia cele mai multe curse de pe bursa si, in acest moment, nu mai pot sa isi miste masinile“, a precizat Daniela Midvichi.

Chiar daca si la ora actuala se pastreaza o tendinta care se manifesta si inainte de criza – firmele mari lucreaza cu firme mari (firmele mari, care au volume importante de marfuri ce trebuie transportate, prefera sa colaboreze cu transportatori mari), apar elemente noi.

„Exista o anumita schimbare pe piata, o tendinta de fragmentare – firmele mari incearca sa scada dependenta fata de un singur furnizor. Este, probabil, o teama legata de evolutia financiara a partenerului si, atunci, fiecare incearca sa isi asigure un back-up. Astazi, sunt semnate mai multe contracte decat anul trecut. Transportatorii mari sunt, in continuare, preferati. Este greu pentru firmele cu volum mare de marfuri sa gestioneze relatia cu un numar mare de parteneri mici. Firmele mai mici sunt, in general, folosite ca si contra oferta si, bineinteles, exista si relatii fidelizate de ani de zile. Fara indoiala, este in continuare loc si pentru firmele mici, dar, daca discutam despre o felie mare de tort, care, pana acum, era alocata unuia sau catre doi parteneri importanti, acum contractele sunt mai fragmentate. Aceasta tendinta a reprezentat un avantaj pentru noi“, a afirmat Daniela Midvichi.

Se renegociaza tarifele

Asa cum era de asteptat, marile firme, cu volume importante de marfuri ce trebuie transportate, au incercat in aceasta perioada sa isi reduca la maximum costurile, iar transporturile s-au aflat intre capitolele tintite. In principal, motivul invocat a fost scaderea pretului la motorina. „Tarifele pentru transport au scazut atat pe marfurile spot cat si pe contracte, principalul motiv invocat de cei care dau comenzile de transport fiind scaderea pretului la motorina. Multi au considerat ca acum este momentul cel mai potrivit sa renegocieze tarifele pe baza scaderii din toamna a pretului la motorina. intre timp, preturile la motorina au inceput din nou sa creasca. insa, asa cum se stie, relatia de autoritate este dinspre client catre furnizor“, a declarat Daniela Midvichi.

Una dintre cele mai mari probleme pe care le infrunta firmele la ora actuala este legata de lichiditati. In acest sens, relatiile formate in timp, puterea de care dispun partenerii pot reprezenta un aspect cheie pentru activitatea firmei. „Contractele mari merg la noi pe acelasi sistem ca si inainte. Plata se face in aceleasi termene, care sunt si respectate. Avem si clienti mai mici care au intarzieri, dar cu acestia nu avem contracte pe volume mari. In aceste cazuri, mai apar esalonari, amanari. Pana la un punct, intelegem situatia, in ideea de a reusi sa stabilim impreuna un program de plata a acestor sume. Avem si parteneri care dau semne ca sucomba. Nu sunt insa multi, dar, pentru aceste cazuri, am contractat societati de recuperare a creantelor. Din fericire, stam bine la capitolul cash flow, beneficiem de sustinerea finantatorilor nostri, care nu ne-au parasit. Acum, dobanzile au mai scazut si acest lucru ne avantajeaza. In plus, impreuna cu criza, a venit si acea scadere a pretului la motorina“, a aratat Daniela Midvichi.

Criza economica a inlocuit criza soferilor

Pentru firmele de transport, un important avantaj al actualei situatii este legat si de forta de munca, care nu mai este atat de problematica. Faptul ca aceasta criza duce la inghetarea investitiilor si, pe de alta parte, forta de munca se stabilizeaza, devine mai accesibila, ofera oportunitati in ceea ce priveste organizarea interna a companiilor.

„Exista un anumit grad de dependenta a angajatorului fata de angajati. Oferta de forta de munca era deficitara, motiv pentru care aduceam in tara camioane in functie de numarul soferilor pe care reuseam sa ii integram. La acest moment, avem o oferta mare de conducatori auto si ne permitem sa facem putina curatenie, sa ridicam standardul din punct de vedere al calitatii fortei de munca. Oricum, nu am restructurat forta de munca, chiar am angajat in plus 40 – 50 de soferi pentru camioanele aduse la sfarsitul anului si am inlocuit cativa conducatori auto care, la evaluarea de la finalul lui 2008, au dovedit ca nu au calificative corespunzatoare. Este vorba despre abateri. Chiar daca nu au o activitate la fel de intensa ca anul trecut, masinile se misca. Cand toata lumea dadea vehicule inapoi, noi am cumparat. Trebuie sa spunem ca am adus camioane noi si in decembrie si in ianuarie, insa este adevarat ca aceste achizitii erau bugetate inca de anul trecut. Oricum, nu cred ca vom mai cumpara camioane in prima jumatate a acestui an“, a precizat Daniela Midvichi. Mai important ca oricand este, la ora actuala, controlul strict al costurilor, iar stoparea tuturor achizitiilor nu reprezinta neaparat raspunsul corect. Uneori, este mai bine sa investesti, daca acest lucru asigura o scadere sigura a costurilor. „Avem investitii incepute inca din 2008, partial platite si pe care le vom finaliza in acest an. Este vorba despre instrumente de management al flotei, care sa permita o scadere a costurilor de exploatare.

Sunt investitii cu returnare rapida, mijloace de optimizare a transporturilor, prin care putem controla mai bine flota, dar si consumul de carburant. Primul pas realizat in 2008 a fost diminuarea consumului de carburant pe baza mai multor elemente. Existau calculele pe care noi le faceam luna de luna, apoi implementarea sistemului Transics ne-a oferit o vizibilitate totala si exacta asupra a ceea ce intra in rezervor si a ceea ce se consuma. In paralel, am dezvoltat programul de formare a conducatorilor auto pe conducere economica. Astfel, la ora actuala, toti soferii, indiferent ca sunt proaspat angajati sau au experienta, invata si prin ceea ce aplica, apoi, printr-o exploatare atenta a autovehiculelor, se pot salva sume importante de bani. Am constatat ca masinile consuma mai putin decat am stabilit initial si pot consuma si mai putin, insa acest lucru se obtine gradual, pentru a nu pune nici conducatorii auto in situatii la care sa nu poata face fata“, a explicat Daniela Midvichi.

Atitudinea fata de angajati, modul in care acestia percep criza reprezinta, de asemenea, un aspect important pentru rezultatele firmei. „Fata de angajati, compania a pastrat o atitudine transparenta. Sunt organizate intalniri lunare, angajatii sunt informati despre situatia firmei, despre noi clienti, sunt discutate problemele aparute. Alti angajatori au incercat sa exploateze aceasta psihoza a crizei. La noi, s-a incercat ca angajatii sa fie doar atentionati, fara a-i speria. De altfel, acestia pot constata singuri dimensiunile problemelor, vad diferentele de tarife. insa, este important faptul ca nu resimt criza la nivel personal si nici profesional. Au de lucru in continuare, iar salariile sunt aceleasi“, a afirmat Daniela Midvichi.

Estul reprezinta o solutie

Presiunea mare exercitata asupra tarifelor de transport nu este un lucru nou pentru Romania, iar dumpingul a fost, de multe ori, un instrument care a permis camioanelor sa mearga astazi in speranta unor tarife corecte maine. „Consider ca firma noastra va mentine in permanenta tarife care sa acopere costurile si preferam sa stam cu vehiculele pe dreapta decat sa lucram in pierdere. Mai important decat sa se invarta roata este sa recuperam cheltuielile. insa, cred ca, daca situatia actuala va continua, se va ajunge la transport fara profit, doar la recuperarea cheltuielilor. Pana acum, se mergea pe dumping la exporturi, in ideea ca, la intoarcere, se recupera prin tarife foarte bune la importuri. Astazi, aceasta practica nu mai este posibila, tarifele la import au scazut si ele. Astfel, tarifele practicate pe bursa nu mai pot reprezenta o solutie pentru firmele de transport“, a declarat Daniela Midvichi.

in conditiile in care Vestul Europei nu mai poate asigura volumele de marfuri si tarifele necesare firmelor romanesti de transport international, reorientarea catre alte destinatii pare o optiune fireasca. „Am inceput deja sa ne gandim la viitor. Europa de Vest este in aceeasi situatie ca si noi. In aceste conditii, ne reorientam catre alte piete. Deja o piata familiara pentru noi este cea asiatica. De asemenea, Rusia si Marocul sunt directii pe care ne dezvoltam. Ne-am adaptat la conditiile mai dificile pe noile piete, acestea constituind o provocare, iar noua ne plac provocarile“, a aratat Daniela Midvichi. Mai mult decat atat, in conditiile in care transportul international cunoaste o scadere, International Lazar Company are planuri de dezvoltare si pe piata interna.

Daniela Midvichi, director comercial International Lazar Company:

“Un element important care ne ajuta sa trecem peste aceasta criza este faptul ca suntem un grup.

Hoedlmayr – Lazar Romania lucreaza in sectorul de automotive si, totusi, s-a adaptat la situatia grea de pe piata, depozitand masinile pe platformele de care dispune. Mezina grupului, cea mai noua dintre firme, Lazar Logistics, functioneaza la capacitate maxima de depozitare a marfurilor. De asemenea, avem companii care lucreaza pentru industria petroliera si constructii, care merg bine la ora actuala. Avem o structura solida financiara si de lichiditati si putem trece peste aceasta criza, care speram ca nu va fi foarte indelungata.”

International Lazar Company – 15 ani de activitate pe piata

Flota proprie: peste 350 de camioane (in mare parte EURO 5)

Venituri totale ale grupului in 2007: 63 milioane euro

Investitii in logistica: 4,2 milioane euro (depozit de 9.000 mp la Bascov, judetul Arges)

Grupul Lazar, care include International Lazar Company, Lazar Logistics, Agromec Topoloveni, BAT Bascov, Mecanpetrol Gaesti, Hoedlmayr – Lazar Romania, opereaza un parc total de peste 500 de camioane si a inregistrat in 2008 venituri totale de aproximativ 80 milioane euro.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.