UPDATE! Ponta l-a desemnat pe Oprea să ancheteze accidentul aviatic. Dragnea: Timpul până la intervenţie a fost foarte mare

Premierul Victor Ponta l-a desemnat, marți dimineață, pe vicepremierul Gabriel Oprea să prezinte până la ședința de miercuri a Guvernului o informare asupra modului în care a acționat fiecare instituție în cazul operațiunilor de luni privind salvarea medicilor chirurgi aflaţi în avionul care a aterizat forţat în Munţii Apuseni. Răniţii au fost găsiţi de un vânător şi doi localnici, după 6 ore de la accident, iar pilotul, care era încarcerat, a murit după puţin timp. O tânără rezidentă a murit şi ea după o oră, în timp ce era coborâtă de pe munte într-o targă dintr-o pătură. Vicepremierul Liviu Dragnea a opinat că timpul scurs până la găsirea victimelor a fost unul foarte mare.

UPDATE! Potrivit autopsiei, tânăra a murit, după 7 ore, din cauza hipotermiei – adică de frig – la ora 23.10. Avea şi răni multiple, însă cauza morţii a fost hipotermia. În vârstă de 23 de ani, Aura Ion era ofiţer-student în anul V la Institutul Medico-Militar din Bucureşti şi făcea un stagiu de pregătire la Spitalul Fundeni, informează MApN.

Pilotul Adrian Iovan a murit cu o oră mai devreme încarcerat în aeronavă şi suferise fracturi multiple, având hemoragie. Cauza morţii este şi în cazul lui hipotermia.

Medicul chirurg Radu Zamfir s-a externat, în jurul orei 12.00, şi se va întoarce la Bucureşti. Ceilalţi 3 şi copilotul rămân internaţi la terapie intensivă, după ce fracturile le-au fost închise. 

“Timpul a fost foarte mare. Cine știe, dacă s-ar fi ajuns mai devreme, poate ar fi fost salvați acei oameni. (…) Cel puțin la prima vedere mi se pare că a durat foarte mult până când s-a ajuns la ei”, a spus Dragnea, înainte de întâlnirea cu președinții organizațiilor județene ale PSD.

El a precizat că a avut informații despre accident și despre căutările răniților atât de la autoritățile implicate, cât și de la posturile de televiziune. Dragnea consideră, de asemenea, că decizia premierului de a solicita o anchetă în cazul accidentului aviatic este bună și corectă:

“Premierul a luat o decizie foarte bună, corectă, să se efectueze o anchetă extrem de amănunțită, complexă, să se vadă întâi cum de s-a ajuns în situația asta, de ce s-a ajuns în situația în care nu s-a putut asigura un avion care să aibă riscuri foarte mici și de ce un avion atât de vechi. (…) De asemenea, o anchetă care să stabilească dacă s-ar fi putut ca acolo echipele de intervenție de salvatori să ajungă mai repede. E o anchetă pe care toată lumea o așteaptă și cu foarte mult interes”, a precizat președintele executiv al PSD.

Dragnea a mai spus că pilotul Adrian Iovan ar fi anunțat în mai multe rânduri că “există un risc permanent cu acest avion”.

Avionul era unul vechi de 40 de ani, iar aeronava nouă a SMURD, achiziţionată în vara lui 2013 cu 1 milion de euro, nu putea fi utilizată din cauză că îi lipsea o piesă. Ministrul Radu Stroe spune însă că aeronava nouă nu putea fi utilizată decât la salvarea de vieţi, nu la transportul organelor pentru transplant.

La prelevarea organelor participă şi medicul care efectuează transplantul, aşa se explică prezenţa chirurgilor în aeronava care a aterizat forţat.

Ancheta procurorilor, în 30 de zile

O echipă complexă formată din procurori, specialiști criminaliști din Alba și Cluj, specialişti în accidente aviatice de la Institutul de Criminalistică și inspectori ai Aviației Civile a plecat marți, în jurul orei 10.00, spre locul incidentului, după ce în cursul nopții, la fața locului s-au aflat procurori care au făcut primele constatări. Coordonatorul anchetei este procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr.

Şeful Poliţiei Române, Petre Tobă, a declarat că la locul accidentului există un autolaborator şi specialişti în materie de accidente aviatice, iar toate probele ridicate urmând a fi “valorificate cât mai repede”.

Pilotul a efectuat manevrele pentru degivrare

Preşedintele Romatsa, Aleodor Frâncu, a declarat că rezultatelei anchetei vor fi prezentate în cel mult 30 de zile. El a precizat că ultima comunicare cu pilotul Adrian Iovan a fost după ce acesta trecuse de Sibiu şi a solicitat o coborâre a nivelului de zbor sub 2.000 de metri pentru a combate efectele givrajului (îngheţarea structurii aeronavei).

„Romatsa realizează acum o analiză internă, revedem momentele zborului și timpii, precum și convorbirile cu pilotul. Avionul a plecat pe ruta București-Oradea, iar pilotul a reclamat condiții meteo favorabile givrajului și a cerut permisiunea să reducă altitudinea. Apoi comunicarea cu el s-a întrerupt când a ajuns la 2.000 de metri. Givrajul înseamnă că, la temperaturi joase, particulele de apă se transformă în gheață și se depun pe elice și pe alte echipamente ale avionului, schimbând greutatea aparatului de zbor și făcând mult mai dificilă controlarea lui. În aceste situații, se acționează sistemul de degivrare sau se caută o zonă mai caldă”, a precizat preşedintele Romatsa.

Condiţiile meteo erau bune la Sibiu, însă muntele este imprevizibil iar fenomenele meteo periculoase pot apărea pe neaşteptate.

“Când a decolat de la Băneasa, pilotul nu a avut nicio teamă în privinţa condiţiilor meteorologice. S-a întâmplat un fenomen deosebit în acea zonă meteo, la Sibiu, cu condiţii de givraj şi el a simţit şi a căutat reper la sol, căuta teren de aterizare”, a precizat Frâncu.

Orbecăiala autorităţilor

Un avion medical de mici dimensiuni, de tip BN 2, condus de pilotul Adrian Iovan, a aterizat forțat, luni la ora 15.17, în zona Beliș, Pasul Ursoaia, în urma unei probleme apărute la bord. Aeronava aparține Școlii Superioare de Aviație şi transporta 4 medici chirurgi şi o studentă rezidentă să preleveze organe pentru transplant de la un donator, aflat în moarte cerebrală la spitalul din Oradea.

Cei cinci supraviețuitori – medicii şi copilotul se află internați la Spitalul Județean de Urgență din Cluj-Napoca. Erau aproape îngheţaţi când au fost găsiţi de un vânător, Gheorghe Giurgiu, însoţit de doi localnici, povesteşte acesta. Salvatorii au făcut un foc şi au început să-i transporte pe răniţi, în spinare, circa 1-2 km până la zona unde maşinile de teren, anunţate între timp.

Pe tânără, care era în stop cardiorespirator, au adus-o pe o targă făcută dintr-o pătură. “Nu ştiu de ce nu au reuşit să-i găsească autorităţile. Căutau în cu totul altă parte. Noi cunoşteam bine zona şi i-am găsit după o oră şi jumătate de când am aflat despre accident”, a spus Gheorghe Giurgiu, la Realitatea TV.

Pasarea responsabilităţii

Autorităţile îşi pasează responsabilitatea. Radu Stroe, ministrul Internelor, dă vina pe STS, care ar fi oferit coordonate destul de neclare echipelor de salvare, după apelul la 112 făcut de doctorul rănit. Însă STS arată cu degetul către operatorii de telefonie.

“Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta şi a fost pusă la dispoziţia instituţiilor care au participat la operaţiunea de căutare şi salvare”, se arată într-un comunicat al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS).

STS se află în subordinea Parlamentului, iar cum acest for se află în vacanţă până la începutul lui februarie, nu se va întâmpla nimic până atunci – adică o anchetă.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a dispus şi ea o anchetă. “Instituţiile specializate – Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Romatsa, Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile culeg date despre accident”.

Cert este că dacă jurnaliştii nu ar fi fost anunţaţi de medicii din Bucureşti colegi ai răniţilor şi nu organizau emisiuni în direct, presând autorităţile să dea informaţii, nu am fi aflat niciodată despre tragedia din munţi.

În concluzie, o armată de oameni plătiţi din bani publici şi-a dovedit din plin incompetenţa.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.