Şova speră să scape jupuit de Bechtel cu numai 50 de milioane de euro pentru Autostrada Transilvania

Dan Şova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine, a declarat joi, la TVR, că a trimis o scrisoare companiei Bechtel pentru încheierea de comun acord a contractului pentru Autostrada Transilvania şi una Ministerului Finanţelor, pentru a afla când vor fi disponibili banii pentru achitarea datoriei de 50 milioane euro către compania americană. El nu doreşte rezilierea contractului, deoarece asta ar însemna să plătească de 5 ori mai mult. Ministrul delegat susţine că nu va face acum anchete să vadă dacă cei de la CNADNR sunt vinovaţi sau constructorul Bechtel pentru că în 9 ani nu au construit decât 52 de km din totalul de 426 km şi au încasat 1,4 miliarde de euro din buget.

Cert este că, dacă Dan Şova nu închide acum contractul, va trebui să plătească din buget încă 250 de euro, alături de 50 de milioane, doar pentru finalizarea tronsonului Suplacu de Barcău-Borş. Probabil că o sumă similară ar fi necesară şi pentru celălalt tronson, Gilău-Turda, iar ministrul delegat vrea să achite tot 50 de milioane de euro, numai să scape de contract. Oficialul nu spune însă că Bechtel va încasa aceşti bani fără să muncească. Premierul Victor Ponta a răbufnit însă: “Nu ne putem permite să plătim Bechtel să stea”.

Nu mai sunt bani la buget, iar americanii l-au secătuit de aproape 1 miliard şi jumătate de euro şi ar cam fi cazul să plece.

Totul s-a întâmplat din cauza contractului păgubos încheiat în 2004 de Guvernul Năstase, cu Miron Mitrea ministru la Transporturi. Documentul prevedea ca Bechtel să încaseze bani şi chiar dacă nu lucrează, iar plăţile să fie făcute din bugetul de stat.

Vrea fonduri europene

Acum, Dan Şova vrea să obţină fonduri europene pentru finalizarea ultimelor două tronsoane rămase în sarcina Bechtel, după renegocierea contractului în septembrie 2011, de fostul ministru Anca Boagiu. Amintim că americanii au fost de accord atunci să renunţe la 6 tronsoane, astfel că acestea au putut fi lansate la licitaţie, iar MTI a obţinut finanţare europeană pentru finalizarea lor.

“Nu mă interesează în acest moment cine este de vină, dacă este Compania Naţională de Autostrăzi, dacă este Bechtel.(…) Nu fac eu anchete. Acum eu am o situaţie concretă în faţă: după 9 ani de contract, am 52 km de autostradă pe care se poate circula, din 426 km, şi am plătit 1,4 miliarde euro. Fostul ministru Anca Boagiu a început prima rezilierea şi a reziliat contractele pentru majoritatea tronsoanelor. Au mai rămas Gilău-Turda şi Suplacu de Barcău-Borş, pe care se lucrează în acest moment”, a precizat el.

Şova a adăugat că “la data de 31 ianuarie 2013, există 50 milioane euro care sunt bugetaţi pentru lucrări executate şi recepţionate care trebuie plătite”.

Dan Şova a precizat că a avut o întâlnire pe subiectul închiderii contractului atât cu reprezentanţii companiei Bechtel, cât şi cu cei ai ambasadei SUA la Bucureşti.

“Am avut o întâlnire şi cu ei, le-am spus intenţia mea, au înţeles situaţia foarte concretă, am discutat cu documentele în faţă şi am dus acţiunea diplomatică până la capăt. M-am întâlnit cu însărcinatul cu afaceri al SUA şi cu consilierul economic. Am pus la dispoziţie raportul cu privire la situaţia financiară şi de lucrări a acestei autostrăzi şi le-am explicat că statul român nu mai are bani la buget nici măcar să termine tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, care ar presupune încă 250 milioane euro pentru ca 62 km să fie terminaţi, pe lângă cele 250 milioane care s-au plătit deja. Eu am spus aşa: haide să închidem acest contract, pentru că în mod evident nu funcţionează şi este extrem de costisitor”, a explicat Dan Şova.

“Sfârşitul minciunii: Nu mai avem fonduri la buget”

Ministrul delegat a arătat că ideea încheierii acestui contract este de schimbare a mecanismului de finanţare, deoarece autostrada nu va putea fi terminată din fonduri bugetare, pentru simplul fapt că nu există.

“Nu există altă contribuţie în afară de bugetul de stat pe actuala structură de finanţare. Eu tocmai asta vreau să schimb şi am luat mandatul Guvernului în acest sens. (…) Nu mai avem bani să plătim. Ne-am angajat, dar finanţele româneşti nu îşi mai permit. Este vorba despre sfârşitul minciunii, nu mai trebuie să ne minţim pe noi înşine. Nu mai avem bani să o terminăm, reziliem acest contract, schimbăm mecanismul de finanţare şi oricine este binevenit să o facă, inclusiv Bechtel, numai că va trebui să vină cu un finanţator privat, care să finanţeze autostrada în parteneriat public-privat. Cine o construieşte să o ia în concesiune, să o exploateze, să ia 80% din profitul din exploatare, urmând ca 20% să plătească statul anual pentru a acoperi din ce nu se recuperează. A fost o reacţie absolut pozitivă. Ce poţi să spui când cineva îţi spune transparent şi dezarmant: nu sunt bani?’, a mai spus ministrul pentru marile proiecte.

“Rezilierea e conflictuală. Sperăm o încetare de comun acord”

El a admis că rezilierea contractului va presupune nişte costuri, dar şi-a exprimat speranţa că va fi aleasă altă formulă, cea a încetării de comun acord a acestuia.

“Sper să nu fie reziliere, aceasta este conflictuală. Eu sper să fie o încetare de comun acord şi să găsim o formulă să plătim nişte despăgubiri rezonabile şi pe măsura capacităţii financiare a statului. Dacă în momentul acesta am plăti 250 milioane pentru Suplacu de Barcău-Borş şi 50 milioane euro datoria, contractul s-ar încheia oricum. Ceea ce facem acum este să spunem: plătim datoria recunoscută de 50 milioane euro şi să nu le mai plătim pe acestea 250 milioane euro, pentru că nu le avem. Asta ar însemna să luăm din cofinanţarea pe fonduri europene pentru restul de autostrăzi şi nu este acceptabil în UE. Sper să găsim o încetare de comun acord”, a conchis Şova.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.