TUȚU TRANS: Specializare și flexibilitate

Transporturile devin un domeniu din ce în ce mai solicitant și dificil, mai ales în contextul lipsei acute de personal specializat, problemă care nu cruță pe nimeni, indiferent de mărimea flotei sau de sectorul pe care activează. Iar pe o piață extrem de competitivă, specializarea și diversificarea reprezintă unele dintre cele mai importante metode de contraatac.

Tuțu Trans sărbătorește, anul viitor, 20 de ani de activitate. Pornind la drum din pasiune pentru șoferie, Petru Moldovan s-a decis, în 1999, să achiziționeze o basculantă de 16 t, pe care a reparat-o cu puținele mijloace de care dispunea la vremea respectivă și a început o activitate de transport în domeniul construcțiilor.

În prezent, compania deține 22 de camioane, dintre care doar unul singur este destinat activității de construcții, iar 5 sunt specializate pentru transportul de cereale. Petru Moldovan a optat în special pentru camioane Volvo, toate, cu o singură excepție, fiind Euro 6. Cel mai vechi vehicul din flota Tuțu Trans este din anul 2013, iar cele mai noi camioane au o vechime de doi ani. Două dintre camioane lucrează în transport comunitar, iar celelalte realizează transport internațional tur-retur, în industria metalurgică, transport anvelope, cereale etc.

„Am achiziționat camioanele cu credite pe patru ani, pentru a avea libertate de mișcare și pentru a evita constrângerile impuse de contractele de leasing. În ultimul timp, am optat pentru motoare de 500 CP, pentru cabine XXL și pentru mai multe dotări opționale, pentru confortul șoferilor noștri, cum ar fi instalația de climatizare în staționare. Motoarele mai puternice ne oferă flexibilitate în ceea ce privește încărcătura, o durată de viață crescută și am avut surpriza de a obține un consum foarte bun, uneori chiar de 27-28 l/100 km”, a precizat directorul general Tuțu Trans, adăugând că flota este în întregime monitorizată prin Dynafleet și acoperită de asigurări CASCO.

De altfel, șoferii beneficiază de training în domeniul conducerii economice, iar consumul este atent monitorizat.

În total, compania Tuțu Trans numără 35 de angajați, dintre care 24 de șoferi (2 fiind de rezervă, pentru transportul comunitar). Compania dispune de atelier propriu, cu 4 mecanici, dar realizează numai operațiuni simple, înlocuiri de consumabile etc. Restul operațiunilor de service sunt acoperite de către Volvo, prin Contracte Gold.

Transport comunitar

La ora actuală, specializarea este direcția corectă, chiar și în cazul transportului intracomunitar. Iar pentru Tuțu Trans, una dintre aceste nișa s-a materializat printr-un contract de transport de deșeuri din Germania în Elveția.

„Cea mai bună direcție de acțiune este specializarea pe anumite nișe”, declară Petru Moldovan. „Această activitate ne va permite dezvoltarea în viitorul apropiat, de la 1 ianuarie fiind nevoie să suplimentăm cu încă trei camioane. Clientul nostru are un proiect pe șase ani cu Statul german, câștigat prin licitație. Noi încărcăm deșeuri de la gropi de gunoi temporare din Germania, pentru a le transporta la un crematoriu din Elveția, unde sunt incinerate, la retur transportând cenușa.”

Pentru acest tip de transport, este necesară utilizarea unor semiremorci speciale, tip walking floor, cu prelată, dar cu basculare pe laterală.

Șoferii care lucrează pe comunitate au un salariu de 2.500 de euro net și au cazarea asigurată (apartament închiriat). În zilele lucrătoare, au un program de la orele 7:00, la 16:00.

Transport internațional

În transportul internațional, camioanele Tuțu Trans parcurg aproximativ 100-110.000 km anual. „Cu unii dintre clienți avem trasee stabile, în special pe Anglia și Franța. Pentru transportul de anvelope, clientul nostru postează cursele pe platforma proprie, iar, dacă avem mașină disponibilă, reacționăm. Putem să ne decidem în decurs de o oră dacă luăm sau nu cursa respectivă. Lucrăm și pe destinații extracomunitare, în cazul în care clienții noștri au cereri pe aceste zone”, a subliniat directorul general al companiei.

De menționat este faptul că Tuțu Trans deține și licență de casă de expediție, pentru repartizarea volumelor pe care nu le poate acoperi în cont propriu, din lipsă de capacitate.

Petru Moldovan, director general Tuțu Trans: „Dacă va veni o nouă criză, așa cum se preconizează, suntem pregătiți să îi facem față cu brio, așa cum s-a întâmplat și în trecut. Din discuțiile cu clienții noștri din domeniul metalurgic, a reieșit că acest domeniu este puțin probabil să fie afectat. Singura problemă o să vizeze, probabil, cursele spot de retur sau de legătură. Pe bursele electronice de transport, s-a putut observa o scădere a volumelor încă de anul trecut, din luna decembrie.”

Directorul general al companiei este de părere că, în transportul internațional clasic, lucrurile devin din ce în ce mai dificile, mai ales în contextul unei presiuni din ce în ce mai mari asupra tarifelor de transport. „Până a intra în Uniunea Europeană, chiar dacă mergeam cu autorizații, se lucra pe bani adevărați. Acum, clienții presează foarte tare pentru tarife mici. În Germania se merge de la 1,20 euro per kilometru în sus, dar în România se ajunge și la 90 de cenți.”

El subliniază faptul că majoritatea clienților de transport nu acceptă nicio majorare de preț, argumentând că mai au și alte oferte de transport la tariful agreat de ei. „Contractele în România se bazează, în mare parte, pe o strângere de mână și pe bun simț. Dar, chiar și așa, mulți clienți nu respectă aspectele stabilite de comun acord. Sunt întârzieri la încărcare și la descărcare și nu se ține cont de nicio reclamație. Banii vin tot mai greu, pretențiile sunt tot mai mari. Trebuie să depui eforturi foarte mari să îți amortizezi investiția. Din ce în ce mai mult, logistica se face în camion și firmele de transport trebuie să fie la dispoziția clienților, tot timpul sub presiune”.

În acest context, Petru Moldovan subliniază importanța unui control atent asupra costurilor, chiar dacă, uneori, este dificil de trasat o medie. „Luăm în considerare costul mediu pe kilometru, dar nu putem spune că acesta este constant, transporturile noastre fiind foarte diversificate, depinzând de traseu, de destinație, de încărcătură etc. În funcție de calculele pe care le facem, le impunem dispecerilor un minimum sub care nu pot coborî cu tarifele, pentru cursele de retur. Exporturile sunt în întregime acoperite de contracte, iar la import avem asigurate 50-60% din curse de către clienții stabili. Pentru restul de curse de retur, pe extern, lucrăm cu Timocom.”

Factorul uman rămâne o problemă

Deși lucrurile merg bine, una dintre cele mai importante piedici în calea unei dezvoltări substanțiale o reprezintă, și pentru Tuțu Trans, lipsa acută de personal specializat. „Resursa umană reprezintă, astăzi, cea mai mare problemă. Pretențiile au crescut foarte mult, mai ales la cursele tur-retur, unde nu poți plăti șoferii la același nivel ca pe comunitate, altora nu le convine programul… Trebuie să împăcăm pretențiile clienților cu cele ale șoferilor, iar acest lucru este, uneori, dificil. Am angajat șoferi din zonă, dar am avut și anunțuri postate pe diferite platforme de resurse umane. Atunci când ne-a plecat câte un șofer bun, am recurs și la recomandările șoferilor vechi. Este foarte greu să ai toate oportunitățile de a te dezvolta și să nu ai cu cine. Mi se pare o problemă mai greu de rezolvat decât lipsa finanțărilor de acum 20 de ani. Se găsesc foarte greu oameni și, atunci când găsești, sunt foarte slab pregătiți. Din acest motiv am și decis să nu suplimentăm numărul de camioane, în viitorul apropiat”, ne-a declarat Petru Moldovan.

De altfel, dezvoltarea unei activități conexe, în agricultură, a reprezentat o consecință a acestei situații dificile din domeniul resurselor umane și o supapă de siguranță pentru o dezvoltare ulterioară, având în vedere expansiunea acestui domeniu din ultimul timp. Conducerea Tuțu Trans a decis să încheie contracte de arendă pentru terenuri agricole și a început realizarea unor proiecte pe fonduri europene, pentru utilajele necesare. Nu în ultimul rând, trebuie subliniat faptul că firma a construit și un depozit, din fonduri proprii. Astfel, planurile de dezvoltare ale companiei se îndreaptă și către agricultură, deși apare, și acolo, problema factorului uman.

„În prezent, căutăm soluții pentru a importa forță de muncă din afara țării, atât șoferi, cât și personal agricol. Una dintre țările vizate este India, unde majoritatea sunt vorbitori de limba engleză. Am căutat o firmă de recrutări și am avut câteva discuții în acest sens, dar suntem încă în perioada de tatonare”, ne-a declarat Petru Moldovan.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.