UNTRR cere limitarea valorilor asigurărilor RCA/carte verde, în baza Legii 21/1996

UNTRR a sesizat Președinţia, Guvernul, Ministerul Finanțelor, Autoritatea de Supraveghere Financiarã (ASF), Consiliul Concurenței și a informat Ministerul Transporturilor cu privire la evoluțiile recente ale costurilor la asigurãrile RCA care afecteazã grav mediul concurențial din România și solicitã limitarea valorilor asigurãrilor RCA/carte verde, în baza Legii nr. 21/1996, republicatã.

În ultimul an, primele RCA au crescut cu peste 300% în industria transporturilor rutiere. Aceastã creștere și perspectiva de continuare a creșterii în același ritm nu este justificatã de nivelul de daunalitate RCA de 27% peste primele încasate.

Dacã în anul 2012 costul mediu cu o asigurare RCA era de 1.200 lei pe 12 luni pentru un autovehicul de transport mãrfuri care efectua transporturi rutiere internaționale, în 2014 a ajuns la 4.000 de lei, în 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne așteptãm sã atingã nivelul minim de 60.000 de lei iar în maximum 5 ani, sã depãșeascã valoarea celor mai scumpe autovehicule noi: peste 96.000 euro!!!

Potrivit Legii Concurenței nr. 21/1996, republicatã, prețurile produselor și tarifele serviciilor și lucrãrilor se determinã în mod liber prin concurențã, pe baza cererii și ofertei. Totodatã, sunt interzise orice înțelegeri exprese sau tacite între agenții economici ori asociațiile de agenți economici care au ca obiect sau ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenței pe piața româneascã sau pe o parte a acesteia.

Asigurarea RCA-carte verde este obligatorie pentru toate autovehiculele care circulã pe drumurile publice din România sau din orice altã țarã semnatarã a Sistemului Carte verde. Dar o asigurare obligatorie prin lege nu trebuie sã te oblige la faliment sau la imposibilitatea de a plãti valori RCA egale cu valoarea autovehiculului asigurat.

În industria transporturilor rutiere din România sunt implicate peste 33.000 firme de transport mãrfuri și persoane, care opereazã aproape 200.000 de autovehicule licențiate de transport marfã de peste 3,5t și de transport persoane de peste 1+8 locuri, angajând peste 400.000 de oameni!

UNTRR considerã sectorul RCA din România unul în care concurența este substanțial restrânsã, prin faptul cã doar 9 companii de asigurãri sunt autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiarã (ASF) sã activeze pe piața RCA, iar acestea au mãrit prețurile cu 300% anual, deși daunalitatea anualã este de 27%.

”Considerãm cã aceste evoluții recente ale costurilor la asigurãrile RCA afecteazã grav mediul concurențial din România și ne exprimãm îngrijorarea privind direcția cãtre care se îndreaptã costurile asigurãrilor RCA. Având în vedere cã piața liberã RCA este în pragul colapsului în România, solicitãm ca, potrivit art. 4, pct. 2 din Legea nr. 21/1996, republicatã, Guvernul, cu avizul Consiliului Concurenței și prin ASF, sã instituie controlul prețurilor, întrucât prețurile nu se mai stabilesc în mod liber, pe baza cererii și ofertei”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

La 1 ianuarie 2016 aplicarea directivei Solvency II și situația din piața româneascã RCA dupã falimentul ASTRA – creștere de la 1% la 5% a contribuției cãtre Fondul de Garantare – vor conduce la o nouã majorare a prețurilor RCA, care nu mai poate fi acceptatã!

Guvernul nu trebuie sã aștepte producerea unei catastrofe, ci sã intervinã pentru limitarea valorilor asigurãrilor RCA/carte verde la maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mãrfuri și persoane care fac transporturi rutiere internaționale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local și la maximum 300 de lei pe 12 luni pentru autoturisme. Consiliul Concurentei nu poate avea opinii decât legate de o piațã liberã, ar fi bine sã se preocupe sã fie și funcționalã. Când piața liberã nu mai funcționeazã, solicitãm mãsuri proactive și nu reactive! Solicitãm corecții înainte sã fie prea târziu!

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.