ROADPOL: Încălcările grave au crescut cu 50% la camioane

Rata de încălcare a legislației în cazul camioanelor rămâne ridicată, arată rezultatele celei mai recente operațiuni ROADPOL Truck&Bus, desfășurată în perioada 8-14 mai.

FOTO: ROADPOL

Săptămâna de control la nivel european, a doua din acest an, s-a concentrat pe transportul comercial de mărfuri și de persoane.

Precizările ROADPOL, în cel mai recent Buletin informativ:

28 de țări participante

În total, 28 de țări au sprijinit operațiunea Truck&Bus. Conform feedback-ului acestora, au fost controlate 142.732 de camioane și 92.403 autobuze. În timpul acestei săptămâni de control au fost constatate 38.589 de încălcări (camioane: 34 270, autobuze: 4 319). De 1.230 de ori a trebuit să se interzică continuarea călătoriei, până când șoferul și-a luat perioada de odihnă legală sau până când starea corespunzătoare a vehiculelor sau a încărcăturii a fost restabilită.

Rata de încălcare a fost de 24,01% pentru transportul de marfă și de 4,67% pentru autobuze. Pentru traficul de marfă, acest lucru înseamnă că s-a constatat o încălcare în aproape 1 din 4 camioane verificate.

Comparativ cu perioada similară a anului trecut, rata totală de încălcare a legislației rămâne stabilă și în creștere, în cazul camioanelor, de la 23% la 24%. Îngrijorătoare este rata încălcărilor grave, care necesită confiscarea camionului și întreruperea călătoriei. Această rată a crescut cu 50% față de anul trecut.

Vestea bună este că încălcările pentru autobuze au scăzut. În timp ce, în urmă cu un an, acestea au fost detectate în 7% din inspecții, de data aceasta rata este sub 5%.

Secretarul Grupului de lucru pentru operațiuni ROADPOL, Henk P. Jansen, de la Poliția Națională Olandeză: „Toate acestea arată că traficul de marfă reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este în continuare necesară. Polițiștii europeni au un standard foarte ridicat de pregătire în ceea ce privește controalele în traficul greu, ceea ce se reflectă în rata ridicată de reclamații”. Potrivit acestuia, în cazul camioanelor, cele mai multe încălcări au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al infracțiunilor tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe nereguli au fost constatate în domeniul centurilor de siguranță și al altor sisteme de siguranță, al vitezei, al depășirii timpului de conducere, al setărilor tahografului și al documentelor vehiculului.

Tahografe

7.564 de șoferi (7.365 de camioane și 199 de autobuze) au încălcat reglementările valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii. De 1.986 de ori, tahografele digitale nu au fost gestionate corespunzător, iar în 259 de cazuri au fost detectate manipulări ale acestora. „Bâjbâiala cu setările tahografului sau chiar manipularea acestora îmbracă forme mai mari, în fiecare an. Motivul pentru acest tip de fraudă ar putea fi presiunea concurențială susținută în această industrie încă în creștere. Beneficiile financiare pentru transportatori pot fi mari, dar riscurile pentru siguranța rutieră sunt mai mari. În special, din cauza oboselii șoferilor, se pot produce coliziuni cu consecințe grave, nu numai pentru șoferul camionului sau al autobuzului, ci și pentru ceilalți participanți la trafic”, spune Jansen.

Totodată, 173 de șoferi au fost depistați conducând sub influența alcoolului, iar 26, sub influența drogurilor. În 2.695 de cazuri (2.556 de camioane și 139 de autobuze) au fost constatate defecțiuni tehnice grave. 736 de camioane cu masa mai mică de 12 tone, 331 cu masa mai mare de 12 tone) și 46 de autobuze aveau depășită greutatea admisă. De asemenea, fixarea încărcăturii era insuficientă în cazul a 824 de camioane.

Următoarea operațiune ROADPOL Truck&Bus va avea loc între 6 și 12 noiembrie 2023.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.