UNTRR: Europarlamentarii să respingă Pachetul Mobilitate 1, la votul final

UNTRR le solicită celor 705 europarlamentari să respingă Pachetul Mobilitate 1, la votul final din 8 iulie.

Iată precizările UNTRR, în comunicatul transmis redacției:

„Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicitã celor 705 Membri ai Parlamentului European sã respingã Pachetul Mobilitate 1 la votul final din Parlamentul European de sãptãmâna aceasta, având în vedere importanțã crucialã pentru viitorul pieței europene de transport rutier și implicit pentru toate economiile UE.
Precizãm cã Parlamentul European va vota pe 08.07.2020 cele 3 dosare fierbinți ale Pachetului Mobilitate 1, respectiv:

· Cerințe de control și norme specifice privind detașarea conducãtorilor auto în sectorul transportului rutier – Recomandare pentru a doua lecturã
· Modificarea Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și sãptãmânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și sãptãmânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor – Recomandare pentru a doua lecturã

· Modificarea Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 și a Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 în vederea adaptãrii lor la evoluțiile din sector – Recomandare pentru a doua lecturã.

Reamintim cã Pachetul Mobilitate 1 a fost propus de Comisia Europeanã în 2017, iar în forma actualã agreatã de colegiutorii europeni, propune modificãri majore ale legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, care amenințã supraviețuirea transportatorilor români și estici, deja grav afectați de criza COVID-19.
În ultimii trei ani, Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, separat sau în cooperare cu organizații surori (http://www.stopneoprotectionism.eu/), s-a strãduit sã convingã factorii de decizie europeni sã abordeze sectorul transportului rutier în mod obiectiv, luând în considerare toate caracteristicile specifice care fac aceastã industrie esențialã pentru toate economiile.

În acest moment decisiv privind soarta Pachetului Mobilitate 1, votul Membrilor Parlamentului European reprezintã ultima speranțã pentru salvarea unei industrii care numãrã peste 600.000 de companii de transport rutier în întreaga Uniune Europeanã, care genereazã peste 3% din PIB-ul UE și angajeazã 3,2 milioane de persoane ca șoferi de camioane (cu 300.000 mai puțin decât în ​​2008 ). Consolidat, sectorul logistic al UE este estimat la 14% din PIB-ul UE și angajeazã peste 11 milioane de persoane în toate statele membre ale UE.

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR face un apel la conștiința și acțiunea responsabilã a Membrilor Parlamentului European, având în vedere importanța pe termen lung a votului lor final privind Pachetul Mobilitate 1, vot istoric care va defini mandatul actualilor deputați europeni.

Pentru ce doresc Membrii Parlamentului European sã fie amintiți?

Vor Membrii Parlamentului European sã fie amintiți cã au aprobat reglementãri majore fãrã o evaluare solidã a impactului și în contradicție cu Tratatele UE și Pactul Ecologic al UE?

Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația întoarcerii camioanelor acasã (țara de stabilire) la fiecare opt sãptãmâni, indiferent dacã sunt încãrcate sau goale. Aceastã obligație a fost justificatã ca o necesitate de asigurare a condițiilor sociale și a protecției mediului. Însã, impactul acestei obligații asupra pieței și a mediului a fost complet ignorat în procesul de elaborare a Pachetului Mobilitate 1, în ciuda justificãrii sale ca mijloc de realizare a Pactului Ecologic. Aceastã obligație nu ar crea nicio problemã pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, dar conform analizei preliminare a UNTRR (detalii aici), întoarcerea obligatorie acasã a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 sãptãmâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%. Revenirea în România la fiecare 8 sãptãmâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fãrã nicio justificare economicã. Aceasta mãsurã va conduce la creșterea cu 1.160 de tone de emisii de CO2 / zi sau 418.000 tone / an. Mai mult, ar crește exponențial riscul pentru siguranțã rutierã din cauza traficului suplimentar.

Prevederea propusã referitoare la obligația de întoarcere acasã a camionului fãrã o realã evaluare a impactului ar putea constitui o încãlcare a articolului 91 (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene „TFUE” potrivit cãruia atunci când se adoptã norme comune privind transporturile internaționale, trebuie avute în vedere cazurile în care aplicarea lor ar putea afecta grav nivelul de trai și de ocupare a forței de muncã în anumite regiuni, precum și exploatarea echipamentelor de transport.

Vor Membrii Parlamentului European sã fie amintiți cã au restricționat dreptul șoferilor de a-și alege locul unde doresc sã își petreacã repausul sãptãmânal?

Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația companiilor de a organiza întoarcerea acasã a șoferilor la fiecare patru sãptãmâni. Obligarea șoferilor de a-și petrece perioada lor de repaus într-un anumit loc contrazice (cel puțin) libertãțile fundamentale ale UE, potrivit cãrora șoferul va fi liber sã aleagã destinația / locația pentru perioada sa de repaus. Dacã Pachetul Mobilitate 1 este adoptat, peste 60.000 de șoferi ar trebui sã se întoarcã acasã la fiecare 3 sau 4 sãptãmâni, fapt ce va necesita creșterea capacitãții de transport și conform estimãrilor UNTRR, ar însemna pânã la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1200 de autocare sau o alternativã între aceste 2 moduri de transport în vederea asigurãrii transportului pentru 2000 – 3000 șoferi zilnic.

Vor Membrii Parlamentului European sã fie amintiți pentru creșterea în mod artificial a costurilor companiilor?

Pachetul Mobilitate 1 interzice efectuarea în vehicul a perioadelor de odihnã sãptãmânale normale, departe de bazã. Aceastã interdicție are loc într-un moment în care existã o deficiențã doveditã de locuri de parcare sigure, dotate corespunzãtor și securizate pe rețeaua principalã de drumuri europene. Prin urmare, obligația de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusã numai în legãturã cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure și securizate în UE. Interzicerea repausului în cabinã poate pune chiar șoferii în pericol. Acest lucru este valabil în special în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabinã ar proteja sãnãtatea șoferilor.

Mai mult, aplicarea regulilor privind detașarea în transportul rutier va crește povara transportatorilor rutieri. Operatorii ar trebui sã calculeze și sã plãteascã diferite salarii naționale pentru același șofer într-o lunã, deși Comisia Europeanã a lansat proceduri de infringement privind salariile minime naționale impuse în ultimii ani de anumite state membre ale din Vestul UE, precum Loi Macron în Franța și MiLoG în Germania (detalii aici)

Vor Membrii Parlamentului European sã fie amintiți pentru aprobarea formalizãrii unor practici economice discriminatorii în transportul rutier?

Astãzi, pentru aceeași operațiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plãtiți sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km, i.e. mai mult cu 50%. În ciuda solicitãrilor repetate adresate de UNTRR Comisiei Europene de a investiga și analiza diferențele semnificative între tarifele pentru aceleași servicii în același loc, la același standard de calitate, profesionalism, încredere și predictibilitate, nu s-a realizat nimic.

De la publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2017, UNTRR a solicitat instituțiilor UE sã introducã un mecanism European imparțial, bazat pe date și criterii mãsurabile. Un astfel de mecanism ar putea fi similar costului de referințã pentru transport calculat de CNR în Franța (www.cnr.fr ) pentru a garanta condiții de concurențã egale în oferirea serviciilor de transport. În transportul rutier european, costul total al transportului pentru clienți trebuie sã fie format din costul de referințã + marja fiecãrei companii de transport rutier.

Vor Membrii Parlamentului European sã fie amintiți pentru crearea unei crize fãrã precedent pe piața muncii?

Potrivit raportului IRU- 2019, principala cauzã a agravãrii crizei de șoferi este percepția publicã potrivit cãreia munca în industria transporturilor rutiere nu este atractivã și acest lucru este valabil în special în țãrile vestice precum Franța, unde 44% dintre respondenții francezi au avut o imagine negativã asupra sectorului. În timp ce vesticii nu sunt atrași sã lucreze în transportul rutier, deoarece necesitã sã petreacã perioade îndelungate de timp singuri și departe de casã, esticii le fac jobul și considerã cabina camionului ca a doua casã – însã Pachetul Mobilitate 1 își propune sã opreascã acest lucru.

Spre deosebire de transportul rutier, sectorul agricol a recunoscut cu mult timp în urmã nevoia de lucrãtori sezonieri și nu a existat nicio dezbatere cu privire la condițiile de muncã și salarii. Sectorul a beneficiat de o înțelegere și acceptare timpurie a faptului cã, peste tot în lume, creșterea nivelului de trai a determinat ca oamenii sã refuze locurile de muncã slab calificate. Este greu de crezut cã în zilele noastre, în agriculturã, locuitorii țãrilor dezvoltate ale UE ar fi atrași de culesul cãpșunilor sau sparanghelului, chiar dacã lucrãtorii ar fi plãtiți cu 5.000 de euro/lunã și cazarea ar fi asiguratã. Nu mai vorbim de avantajul angajatorilor din aceste țãri dezvoltate, care de multe ori plãtesc muncitori din estul Europei în mod semnificativ mai puțin comparativ cu colegii din vest, în ciuda faptului cã lucreazã pentru aceeași companie și fac aceeași muncã.

Vor Membrii Parlamentului European sã fie amintiți cã au îngropat industria de transport rutier din Europa de Est?

Viitorul Europei este deja tulbure, în ciuda impresiei cã unele țãri vor scãpa de furtunã dacã Pachetul Mobilitate 1 va fi adoptat. Votul pe care Membrii Parlamentului European îl vor acorda în data de 8 iulie poate duce la mii de falimente în rândul companiilor de transport rutier mici și la divizarea operatorilor de transport rutier europeni în operatori de „prima mânã” și operatori „de mâna a doua/second-hand”, în funcție de naționalitatea lor. Alternativ, Membrii Parlamentului European pot respinge textul și pot contribui la o piațã de transport rutier care funcționeazã bine, pe baza concurenței libere.

Aceasta este miza votului Parlamentului European din 08 iulie 2020 care depinde acum de decizia celor 705 Deputați Europeni.

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR îndeamnã Membrii Parlamentului European sã decidã înțelept și sã spunã “NU” propunerilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, respingând acest pachet legislativ abuziv prin votul lor final din 08.07.2020!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.