Suport in rezolvarea daunelor

Asigurarile reprezinta un domeniu complex, ce ascunde uneori capcane greu de depistat. Am discutat cu Cristi Paunescu, Manager Claims Department Marsh, despre suportul pe care un broker il poate oferi asiguratilor pentru rezolvarea daunelor.

Ziua Cargo: Ce inseamna, in mod concret, suport in rezolvarea daunelor?

Cristi Paunescu: Rezolvarea unei daune este un intreg proces ce poate include suportul in notificarea daunei, asistarea la constatare, pregatirea dosarului de dauna, analizarea documentelor, pregatirea cererii de despagubire, participarea la intalnirile tripartite, rezolvarea unor eventuale neintelegeri cu asiguratorii si negocierea cu acestia. Scopul este maximizarea posibilitatii de recuperare a despagubirilor ce intra sub umbrela unui polite de asigurare.

Care sunt avantajele pe care le poate obtine beneficiarul?

In primul rand, un broker vine cu expertiza si cu putere de negociere in relatia cu asiguratorul. Astfel, printre cele mai importante avantaje se numara scurtarea timpului de rezolvare a dosarului si maximizarea despagubirii recuperate. Au existat, de exemplu, cazuri in care asiguratorul nu a acceptat de la bun inceput ca toate bunurile afectate in timpul unui transport sa fie despagubite. Asiguratorul a acordat despagubire doar pentru produsele care erau afectate in mod evident, avand ambalajul umed (din cauza apei, combustibilului din rezervor, uleiului, namolului etc). Rolul nostru a fost, in prima etapa, sa obtinem cat mai multe informatii de la client despre aceasta situatie. Am desfasurat apoi o noua constatare, prin care s-a observat ca si celelalte produse, desi nu aveau ambalajul umed, aveau miros de motorina. Cu noile date obtinute, am prezentat asiguratorului argumente care au dus la acceptarea tuturor daunelor si la refacerea calculului despagubirii. De retinut este faptul ca, in general, este foarte important modul in care este afectat ambalajul. De exemplu, daca ambalajele sunt afectate de substante de tip combustibil (motorina, ulei), cum a fost si in cazul de mai sus, vaporii pot patrunde in material, iar produsul este astfel total compromis. In cazul unui incendiu, pe langa focul propriu-zis, fumul sau apa utilizata pentru stingere pot produce daune mari. Un producator nu poate risca sa comercializeze un bun metalic, de exemplu, care vizual arata bine, dar, la primul contact cu apa, apar urme de coroziune sau pete ca urmare a contaminarii cu fumul rezultat din incendiu.

Colaborati pe partea de suport in rezolvarea daunelor doar cu companii care au incheiat asigurarile prin Marsh?

Toate serviciile mai sus mentionate pentru rezolvarea daunelor pot fi oferite si altor companii, chiar daca nu au incheiat polite prin Marsh, in baza unui mandat de reprezentare si a unui contract. Trebuie avut in vedere faptul ca o buna colaborare porneste de la o relatie bazata pe incredere: consultantului Marsh ii sunt necesare informatiile complete pentru a putea gasi varianta optima de rezolvare a daunei. Brokerul actioneaza in interesul clientului in relatia cu asiguratorul.

Care sunt elementele care trebuie avute in vedere de un beneficiar cu privire la acoperirea politelor?

Este esentiala verificarea de la bun inceput a conditiilor de asigurare, a riscurilor acoperite si a excluderilor. Un broker poate ajuta companiile sa inteleaga si sa evalueze corespunzator riscurile cu care se pot confrunta, alegand apoi acoperirea adecvata specificului afacerii. De exemplu, furtul este acoperit de anumite societati, insa conditiile de acoperire in cazul producerii acestuia sunt foarte stricte si aproape imposibil de realizat.

Care sunt motivele pentru care societatile de asigurare pot refuza acordarea despagubirii?

Cele mai intalnite refuzuri se refera la faptul ca riscul produs nu era acoperit prin polita de asigurare incheiata sau ca declaratiile nu au fost conforme cu realitatea (tentative de frauda). De aceea, intocmirea dosarului si transmiterea informatiilor catre asigurator trebuie facuta corespunzator, astfel incat motivele acestea sa fie inlaturate. Adesea, apar capcane tocmai pentru ca modul in care este oferita acoperirea prin conditiile de asigurare nu este inteles. Clientul nu intelege conditiile de asigurare si declara evenimentul produs intr-un mod eronat, care reprezinta o excludere, cu toate ca, daca l-ar fi declarat corect, riscul ar fi fost acoperit si evenimentul despagubit. De aceea, suportul unui broker este foarte important inca din prima faza, de la producerea daunei.

La finalul unei expozitii, raman in minte, in mod special, cuvintele de apreciere ale clientilor: „Fara TimoCom, la noi nu se invarte nicio roata.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.