Curierat pentru mărfuri, la rece

Frigonet Logistics a apărut firesc, completând investiția familiei Dărmănescu, aceasta deținând, deja, BistroMar și Alfredo Seafood. Și s-a așezat perfect într-o zonă extrem de specializată. Nu reprezintă un secret pentru nimeni că piața românească este, în prezent, cel puțin săracă din punctul de vedere al ofertelor de servicii de curierat (la nivel național), pentru mărfuri congelate și refrigerate. Iar cerere există!

„Am înființat Frigonet Logistics pentru transportul produselor marca Alfredo Seafood, pentru ca, ulterior, să realizăm că, pe piața locală de transport și distribuție la temperatură controlată, există un gol, o nevoie foarte mare de servicii, care este neacoperită”, a afirmat Mihai Cristian Dărmănescu, directorul general al Bistromar la Timona.

De altfel, grupul de companii deținea, deja, o experiență semnificativă, de peste 20 de ani, în domeniu, pentru ca, în ultimii 10 ani, să se specializeze inclusiv în logistica și transportul peștelui proaspăt, un domeniu extrem de pretențios. Poate tocmai această carte de vizită a atras clienții.

„Avem depozite și derulăm operațiuni logistice de peste 20 de ani. Aș putea spune că ne-am antrenat, în acest domeniu. Livram alimente și aveam nevoie de temperatură controlată pe diverse paliere, iar când, în urmă cu 10 ani, în portofoliul nostru a intrat peștele proaspăt, am trecut la un nivel nou. Pentru că este un produs extrem de perisabil, care implică multe elemente specifice ce trebuie bine puse la punct (inclusiv din punctul de vedere al documentației) și nu aveam altă șansă, decât aceea de a deveni foarte buni”, ne-a explicat Mihai Cristian Dărmănescu.

Actualii clienți ai Frigonet Logistics vin din domenii diferite, nevoile lor de transport implicând alimente precum carne proaspătă sau congelată, patiserie sau înghețată. „Piața oferă, astăzi, multe oportunități. S-au dezvoltat mici afaceri. Sunt producători, procesatori, importatori și distribuitori care nu au forța și capitalul necesare pentru a organiza un departament logistic performant (care, trebuie să recunoaștem, reprezintă o mare bătaie de cap). Aici intervenim noi. Îi ajutăm, asigurăm operațiunile logistice și de curierat și îi lăsăm să se ocupe de partea comercială”, a mai arătat directorul general Bistromar la Timona, menționând că o parte dintre clienții Frigonet Logistics au dezvoltat platforme de vânzări online pentru care sunt asigurate livrări către clientul final. În plus, parteneriate au fost încheiate inclusiv cu companii de curierat care nu au dezvoltat acest segment.

1.000 t lunar, 10.000 de livrări

Frigonet Logistics rulează, în fiecare lună, aproximativ 1.000 de tone de marfă, greutatea medie a unei livrări fiind de 100 de kilograme. „Atunci când facem livrări B2B, vorbim despre 1-2 paleți, pentru ca, pe segmentul B2C, pachetele să fie și de câteva kilograme.” În acest context, în fiecare lună, se fac aproximativ 10.000 de livrări, asigurate prin intermediul flotei proprii, de 30 de vehicule comerciale, și a subcontractanților, care, în cea mai mare parte, lucrează exclusiv pentru companie.

Divizia Frigonet Logistics, ce aparține familiei Dărmănescu, a intrat pe piața de logistică și transport național cu temperatură controlată în urma unei investiții în valoare de 500.000 de euro.

Mihai Cristian Dărmănescu: „În flota noastră, există atât camioane de 40 t, care asigură transferul mărfurilor între hub-uri sau către platformele marilor retaileri, cât și vehicule de 3,5 t, implicate în distribuția capilară.”

Nu poți asigura un serviciu complet de livrare, fără depozite. Frigonet Logistics beneficiază de un depozit central, la care se adaugă hub-uri regionale în Constanța, Bacău și Cluj-Napoca, urmând să mai fie deschis unul, în Timișoara.

„Depozitul central are o capacitate de aproximativ 1.200 de paleți, zona cea mai mare fiind pentru congelare, la care se adaugă două camere specializate pentru refrigerare. Foarte multe produse au, însă, un regim de cross docking. Se descarcă la 9, pentru ca, până după-amiază, să fie îmbarcate în curse și să plece spre destinație.”

„Ne dorim acei șoferi simpatici”

Curieratul implică cerințe specifice, inclusiv în privința șoferilor, care trebuie să știe să comunice și să fie pro-client. Inclusiv colaboratorii trebuie să se încadreze în aceste cerințe. „În perioada de pandemie, când am avut mai multe livrări către persoane fizice, ne-am dat seama că unii șoferi sunt mai simpatici, mai pro-client, iar alții chiar antipatici. Noi ni-i dorim pe cei simpatici. Care reușesc, de asemenea, să atingă parametrii de performanță pe care ni i-am propus.”

Directorul general Bistromar la Timona a fost foarte clar: „Plătim bine, dar plătim performanța.”

Iar performanța este gândită în funcție de zone, fiind abordată puțin diferit, atunci când este vorba despre camioanele mari, care asigură livrările între hub-uri, sau despre vehiculele care asigură distribuția capilară. În acest caz, contează numărul de livrări și nivelul redus al retururilor. La care se adaugă grija față de echipament și modul în care știi să fii un coleg bun.

„Suntem o echipă de aproape 50 de oameni implicați în depozitare și transport, la care se adaugă încă 20-30 colaboratori dedicați, șoferi experimentați, care dețin mașina lor, iar noi facem contract cu ei și le plătim 5 zile din 5. Știu că primesc zilnic comenzi, iar, la finalul lunii, rezultă un salariu bun și amortizarea echipamentului.”

Patronatul românesc trebuie să vină cu soluții pro-angajat

Mihai Cristian Dărmănescu a precizat că, până la finalul anului, se preconizează achiziția de camioane noi, pentru ca, în următorii ani, să se investească într-un depozit central mai mare, situat tot în zona București.

„Ne gândim la șoferi ca la o provocare a zilei, mai ales în contextul creșterii flotei”, a recunoscut el. „Dar trebuie să ne uităm foarte atent la ceea ce motivează oamenii. Noi am reușit, în principiu, să ne ținem echipele aproape, în toate domeniile în care am investit. Cred că trebuie să se reformeze și patronatul românesc și să vină cu soluții pro-angajat, de îmbunătățire a condițiilor la locul de muncă. Cred că pe români îi interesează să reducem decalajul dintre salariul din Occident și cel din România. Trăim într-o lume extrem de centrată pe material, dar, în opinia mea, contează și atmosfera, care, într-o companie de familie, este mult mai bună decât într-o multinațională, unde nu ai niciodată șansa să îi cunoști pe patron, acționari sau directorul general.”

Viitorul… sună bine

Și tocmai echipa, care a rămas unită, îi dă directorului general Bistromar la Timona siguranța să spună, parafrazând o reclamă celebră, că „Viitorul sună bine”.

„Credem că putem dezvolta această activitate. Piața ne este favorabilă. Dispunem de experiență și suntem o firmă de familie (ca manageri, acționari și investitori). Este un model bun”, a concluzionat Cristian Dărmănescu.

„Asigurăm păstrarea lanțului frigorific pe perioada întregului supply chain, iar vehiculele dotate cu dublă temperatură ne oferă posibilitatea unei bune organizări, pentru că putem transporta în același camion produsele alimentare congelate (la temperaturi de -18 grade) și refrigerate (la 2-4 grade).”

„La începutul anului, am preluat compania de curierat Bian Cold, cu un portofoliu de aproximativ 50 de clienți. La șapte luni după tranzacție, unul singur a renunțat la serviciile noastre, pentru că și-a dezvoltat propria logistică. Toate celelalte 49 de companii au rămas alături de noi.”

Despre companie

Frigonet Logistics este parte a companiei Bistromar la Timona, deținută de către familia Dărmănescu, care este constituită din trei divizii de business: Frigonet Logistics, dedicată serviciilor de logistică și transport național al produselor congelate și refrigerate; Alfredo Seafood, divizia de procesare și distribuție a peștelui și fructelor de mare; BistroMar, restaurant – pescărie pe bază de pește și fructe de mare, situat în zona Floreasca, din București.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.